ادعای ساندی تلگراف: لندن به بهانه اعدام جاسوسش موضع خود در برجام را بررسی می‌کند
25 دی 1401 - 14:46
شناسه : 44785
3
روزنامه انگلیسی ساندی تلگراف مدعی شد لندن پس از اعدام علیرضا اکبری در حال بررسی موضع خود در مورد مذاکرات احیای برجام است.
منبع : باشگاه خبرنگاران
پ
پ

روزنامه انگلیسی ساندی تلگراف به نقل از برخی مقامات دولت انگلیس مدعی شده است اعدام علیرضا اکبری، جاسوس ایرانی- انگلیسی و عامل سرویس جاسوسی لندن ممکن است بهانه‌ای شود تا انگلیس حمایت از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) که به توافق هسته‌ای ایران نیز معروف است را متوقف کند.

به گفته این منابع، از آنجایی که از زمان آغاز روند مذاکرات احیای برجام، شرایط به طور قابل توجهی تغییر کرده است، لندن در حال بررسی موضع خود در مورد این موضوع است.

مرکز رسانه قوه قضاییه ایران دیروز صبح (شنبه ۲۴ دی) اعلام کرد حکم علیرضا اکبری که به جرم جاسوسی برای انگلیس به اعدام محکوم شده بود، اجرا شد.

حکم علیرضا اکبری فرزند علی دارای تابعیت مضاعف ایرانی-انگلیسی که به اتهام افساد فی‌الارض و اقدام گسترده علیه امنیت داخلی و خارجی کشور از طریق جاسوسی برای دستگاه اطلاعاتی دولت انگلیس در ازای دریافت دستمزد به مبالغ ۱.۸۰۵.۰۰۰ یورو، ۲۶۵.۰۰۰ پوند انگلیس و ۵۰.۰۰۰ دلار آمریکا به مجازات اعدام محکوم شده بود، اجرا شد.

براساس دادنامه صادره، اقدامات محکوم در سال‌های گذشته علیه امنیت ملی کشور، جاسوسی به نفع کشور انگلیس، ارتباطات با سرویس جاسوسی MI ۶ و تعداد ملاقات‌های وسیع با افسران اطلاعاتی دشمن در کشور‌های مختلف و مدت طولانی جاسوسی، مصداق جنایت گسترده علیه امنیت داخلی و خارجی کشور است، به گونه‌ای که موجب اخلال شدید در نظم عمومی کشور در حد وسیع شده است.

لندن در حالی سعی در بررسی موضع خود در خصوص برجام به بهانه اعدام عامل جاسوسی اش را دارد که پس از آغاز مذاکرات احیای برجام بار‌ها به همراه دو متحد آلمانی و فرانسوی خود بیانیه‌های ضد ایرانی در موارد مختلف صادر کرده است که آخرین آن در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی بوده است.

اوایل ماه گذشته، شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در اقدامی سیاسی و خصمانه، ایران را به عدم همکاری در خصوص وجود ذرات اورانیوم ادعایی در ۳ مکان اعلام نشده متهم کرد و از ایران خواست تا اقداماتی را در این راستا انجام دهد.

پیش از این، نیز مقامات انگلیسی گفته بودند قرار دادن نام سپاه پاسداران در فهرست سیاه را بررسی می‌کند.

در سال ۲۰۱۵، ایران برنامه جامع اقدام مشترک (برجام یا توافق هسته‌ای ایران) را با گروه ۱+۵ امضا کرد. این توافق ایران را ملزم کرد که برنامه هسته‌ای خود را کاهش دهد و ذخایر اورانیوم خود را در ازای لغو تحریم ها، کاهش دهد. در سال ۲۰۱۸، آمریکا به طور یکجانبه از برجام خارج شد و از تعهدات خود دست کشید.

در آوریل ۲۰۲۱، طرف‌های توافق به همراه آمریکا مذاکرات برای بازگرداندن توافق هسته‌ای را در وین آغاز کردند.

در دسامبر ۲۰۲۱، طرف‌های برجام بر سر دو پیش‌نویس توافق جدید به توافق رسیدند، اما توافق نهایی وجود نداشت. در پایان ماه دسامبر، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت که متن توافقنامه احیا شده برای امضا آماده است، اما «تعویق» واشنگتن مانع از نهایی شدن توافق شده است.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.