گروکشی آمریکا برای موافقت ترکیه با پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو
27 دی 1401 - 9:26
شناسه : 44861
2
رسانه آمریکایی به نقل از یک مقام ارشد ترکیه گزارش داد که واشنگتن تا زمانی که آنکارا با عضویت سوئد و فنلاند در ناتو موافقت نکند، جنگنده به این کشور نمی‌فروشد.
منبع : فارس
پ
پ

شبکه خبری «بلومبرگ» از گروکشی آمریکا علیه ترکیه در موضوعات فروش جنگنده‌های «اف-۱۶» به آنکارا و مخالفت این کشور با پیوستن سوئد و فنلاند به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) خبر داد.

بلومبرگ شامگاه دوشنبه به نقل از یک مقام ارشد ترکیه‌ای گزارش داد که واشنگتن در تلاش است تا برای جلوگیری از سود بردن روسیه از تأخیر در عضویت دو کشور مذکور در ناتو، فشارها بر آنکارا برای موافقت با این مسئله را افزایش دهد.

این مقام ترکیه‌ای که نام یا سمتش فاش نشد، به بلومبرگ گفت: «ایالات متحده به ترکیه هشدار داده که اگر آنکارا با پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو موافقت نکند، کنگره [آمریکا] هم فروش جنگنده‌ها به این کشور را تایید نمی‌کند».

این شبکه خبری در ادامه تحلیل کرد: «هرچه مذاکرات بر سر اعضای جدید ناتو بیشتر طول بکشد، روسیه سود می‌برد. به همین دلیل است که ائتلاف نگران مخالفت ترکیه با این مسئله است. وضعیت کنونی همچنین به آنکارا کمک می‌کند تا اختلافات موجود بر سر [شبه‌نظامیان] کُرد با کشورهای [اروپایی] را حل کند».

هفته قبل بود که «ابراهیم کالین» سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه گفت تا زمانی که سوئد به فعالیت گروه‌های تروریستی در این کشور خاتمه ندهد، حصول پیشرفت بر سر عضویت استکهلم در ناتو نیز غیرممکن است.

در همان روز وزارت خارجه ترکیه با احضار سفیر سوئد در آنکارا، مراتب اعتراض خود نسبت به تبلیغات منفی اعضای گروهک تروریستی «حزب کارگران کردستان» (پ.ک.ک) در استکهلم علیه «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور این کشور را به او ابلاغ کرد.

پیش از این، اردوغان گفته بود برای موافقت ترکیه با پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو، آنها باید ۱۳۰ تروریست را به آنکارا تحویل دهند که تاکنون این کار را انجام نداده‌اند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.