چین آمریکا را به “راهزنی و غارت” منابع سوریه متهم کرد
28 دی 1401 - 9:29
شناسه : 44923
1
چین، آمریکا را به دلیل "راهزنی" در سوریه مورد سرزنش قرار داده و گفت که اشغال نظامی چندین ساله واشنگتن و "غارت" منابع سوریه، این کشور را در آستانه یک "فاجعه انسانی" قرار داده است.
منبع : ایسنا
پ
پ

به نقل از راشاتودی، وانگ ونبین، سخنگوی وزارت امور خارجه چین در یک نشست خبری خطاب به خبرنگاران درباره گزارش‌های اخیر رسانه‌های سوری مبنی بر اینکه نیروهای آمریکایی مقدار زیادی نفت غارت شده را از سوریه به عراق منتقل کرده‌اند، توضیح داد.

وی با استناد به آمارهای دولت سوریه مبنی بر اینکه بیش از ۸۰ درصد از تولید روزانه نفت سوریه در نیمه اول سال ۲۰۲۲ تسط نیروهای اشغالگر آمریکا قاچاق شده است، گفت: «ما از غارت فاحش و آشکار سوریه توسط  آمریکا متاثر شده‌ایم… چنین راهزنی‌ها باعث تشدید بحران انرژی و فاجعه انسانی در سوریه می‌شود.

وی افزود: میزان حرص و طمع واشنگتن در سرقت منابع از سوریه به همان اندازه چشمگیر است که “سخاوت” آن در ارائه کمک‌های نظامی میلیاردی یا حتی ده ها میلیارد دلاری.

ونبین گفت: آمریکا چه بدهد و چه بگیرد، کشورهای دیگر را در آشفتگی و فاجعه فرو می‌برد و از منافع هژمونی و سایر منافع خود بهره می‌برد. این نتیجه به اصطلاح “نظم مبتنی بر قوانین” ایالات متحده است.

در ۱۴ ژانویه، خبرگزاری دولتی سوریه (سانا) گزارش داد که «کاروانی متشکل از ۵۳ تانک مملو از نفت دزدیده شده سوریه» از استان حسکه این کشور به «پایگاه‌های آمریکا در خاک عراق» آورده شد. این منبع همچنین اعلام کرد که ۶۰ کامیون دیگر در اوایل ماه جاری نفت و گندم سرقتی را به عراق قاچاق کردند.

سخنگوی وزارت خارجه چین افزود: حق مردم سوریه برای زندگی بی‌رحمانه توسط آمریکا پایمال می‌شود. با وجود کمی نفت و غذا، مردم سوریه سخت‌تر برای پشت سر گذاشتن زمستان تلخ تلاش می‌کنند.

وی گفت: آمریکا باید پاسخگوی سرقت نفت خود باشد.

نیروهای آمریکایی برای اولین بار در سال ۲۰۱۴ به سوریه اعزام شدند.اگرچه باراک اوباما، رئیس‌جمهور وقت آمریکا تأکید کرد که استقرار این نیروها فقط بر روی مبارزه با تروریست‌های داعش متمرکز است، واشنگتن مدت‌ها در جنگ سوریه علیه گروه‌های شبه نظامی مداخله کرده بود و محموله‌های سلاح‌های بی‌شماری را برای شورشیان که به دنبال سرنگونی دولت در دمشق بودند ارسال و بر آن نظارت می‌کرد. اگرچه دخالت آمریکا در درگیری در دولت بعدی کند شد، اما در سال ۲۰۱۹، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا گفت که برخی از نیروهای آمریکایی «برای نفت» در سوریه خواهند ماند، و آشکارا پیشنهاد کرد که واشنگتن به سادگی منابع انرژی را «حفظ» خواهد کرد. گزارش‌های بعدی در سال ۲۰۲۰ بعداً نشان داد که دولت ترامپ توافقی را بین یک شرکت انرژی آمریکایی و مقامات کرد که کنترل شمال شرق سوریه را دارند برای «توسعه و صادرات نفت خام منطقه» تأیید کرده است – قراردادی که بلافاصله توسط دمشق غیرقانونی اعلام و محکوم شد. با این حال، در حالی که این توافق خاص بعد از روی کار آمدن جو بایدن، رئیس جمهور این کشور به پایان می رسد، مقامات سوریه همچنان واشنگتن را به غارت منابع و حدود ۹۰۰ نیروی آمریکایی به طور غیرقانونی در این کشور متهم می کنند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.