دستور نظامی پوتین که اروپایی‌ها را ترسانده است
06 بهمن 1401 - 19:06
شناسه : 45266
1
استقرار ناوهای هواپیمابر مجهز به موشک‌های زیرکن در آب‌های اروپا آنچه باعث نگرانی شده مجهز بودن این غول دریایی به موشک های مافوق صوت Zircon است که برای هدف قرار دادن یگان های دریایی بزرگ اعم از ناوهای هواپیمابر، کشتی های کروز و ناوشکن ها طراحی شده اند.
منبع : دیپلماسی ایرانی
پ
پ

در جنگ عجیب میان روسیه و اوکراین، مدتها بود که در انتظار استقرار ناو گورشکف از سوی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در آب های اروپا بودیم. البته این قضیه هنوز در منابع رسمی وزارت دفاع روسیه مورد تأیید قرار نگرفته است اگرچه از چند هفته پیش تکمیل مقدمات برای جنگ اعلام شده بود. این موضوع در ۲۸ دسامبر گذشته توسط اداره مطبوعات ناوگان شمال روسیه مورد تأیید قرار گرفته بود.

در خلال تمرینات عملکرد تمامی سیستم ها و سازوکارهای این کشتی و نیز ویژگی های آن در رابطه با انجام مانور با سرعت های مختلف کنترل شده بود. توجه خاصی نیز به فرایندهای تاکتیکی و روش های استفاده از تسلیحات این کشتی نیز شد. در گذشته پوتین متوجه شده بود که این ناو محافظ به مدرن ترین سیستم های موشکی مافوق صوت Zircon مجهز است که در دنیا مشابهی ندارد. بنابراین باید گفت که آنچه تا چند هفته پیش قطعی بود این بود که طرح خارق العاده پوتین قرار بود در ژانویه ۲۰۲۳ محقق شود.

چنانچه نهادهای مطبوعاتی رسمی روسیه هنوز این موضوع را محرمانه نگه داشته اند، تنها خبری که در اختیار داریم از خبرگزاری تاس دریافت شد که به سه روز پیش مربوط می شود. در بیانیه این خبرگزاری روسیه تأکید شده است که ناو آدمیرال گورشکف در سال ۲۰۲۳ گروه رزمی نیروی دریایی روسیه در دریای مدیترانه را هدایت خواهد کرد. این ناو قرار است مأموریت رزمی خود را در دریا از ژانویه ۲۰۲۳ آغاز کند.

این برنامه بخشی از طرح ۲۲۳۵۰ نیروی دریایی روسیه به منظور تولید ناوهای جنگی است که قادر هستند تهدیدآمیز باشند. این طرح در سال های دهه نود به منظور جایگزین کردن ناوهای قدیمی عصر شوروی راه اندازی شده بود. آنچه باعث نگرانی شده مجهز بودن این غول دریایی به موشک های مافوق صوت Zircon است که برای هدف قرار دادن یگان های دریایی بزرگ اعم از ناوهای هواپیمابر، کشتی های کروز و ناوشکن ها طراحی شده اند.

اعلان پوتین مبنی بر استقرار موشک های مافوق صوت به ۲۱ دسامبر گذشته برمی گردد لیکن اخبار مربوط به آزمایش آنها به دست‌کم ماه مه ۲۰۲۲ یعنی چهار ماه پس از آغاز جنگ علیه اوکراین مربوط می شود. پرتاب آزمایشی آن در روز ۲۸ مه در پرده ای از ابهام باقی مانده بود.  موشک های Zircon قادرند با سرعت تقریبی ۱۱ هزار کیلومتر در ساعت و در ارتفاع ۳۰ الی ۴۰ کیلومتر و در هوای سرد حرکت کنند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.