قیمت نجومی سکه و ناتوانی در بازپرداخت
23 مهر 1399 - 8:51
شناسه : 4539
3
اصفهان با داشتن ۱۷۶ محکوم مهریه بعد از استان‌های فارس و تهران، رتبه سوم کشور را در این حوزه به خود اختصاص داده است.
پ
پ

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان، سه سال است که روزگارش را در پشت میله های زندان سپری می کند، نه بخاطر مواد مخدر، نه بخاطر ضرب و جرح و نه حتی قاچاق کالا ،فقط بخاطر ۲۰ سکه!  زمان برایش می گذرد اما شاید بسیار کند، دل بی قرارش لحظه شماری می‌کند که در یکی از این روز‌ها از بلندگو نامش را صدا بزنند، شاید این بهترین لحظه برای هر زندانی باشد، باور‌ غلطی که کی مهریه رو داده و کی گرفته دردسر‌هایی برای برخی افراد به وجود آورده است.

ناتوانی مردان در پرداخت مهریه سبب‌شده تعداد ۱۷۶ نفر مثل علی راهی زندان شوند و روز‌های خود را در ندامتگاه بگذرانند که این خود یکی از معضلات اصلی جامعه در سال‌های اخیر بوده است. نگاهی به آمار‌ها نشان می دهد که استان اصفهان به لحاظ تعداد زندانیان مهریه در رتبه سوم کشور قرار دارد، موضوعی که مدیر کل زندان‌های استان اصفهان مهم‌ترین علتش را افزایش قیمت سکه و ناتوانی مردان در خرید سکه می‌داند.

رتبه سوم استان اصفهان در تعداد زندانیان مهریه

محمود ضیائی فرد مدیر کل زندان‌های استان اصفهان  گفت: ناتوانی پرداخت پیش قسط مهریه پای مردان را به زندان باز می‌کند.
او افزود: در جمع هزار و ۱۳۶ نفری محبوسانی که بر حسب نداری روانه زندان شده اند تعداد ۱۷۶ نفر محکوم مهریه اند که بخاطر نپرداختن مهریه در زندان هستند.
او در ادامه گفت: تعداد زندانیان مهریه در ۵ ماهه امسال نسبت به سال گذشته حدود ۱۴ درصد کاهش داشته که می‌تواند تفاوت قابل توجهی باشد.
ضیائی فرد گفت: در فهرست استانی زندانیان جرایم غیرعمد استان اصفهان بعداز ‌فارس و تهران رتبه سوم کشور را به خود اختصاص داده که متاسفانه آمار بالایی را شاهد هستیم.
رتبه سوم استان اصفهان در تعداد زندانیان مهریه/قیمت نجومی سکه و ناتوانی بازپرداخت مهریه

۹۵ درصد افراد توان پرداخت مهریه همسر خود را ندارند

او افزود: طبق‌آمار عمده کسانی که بخاطر مهریه در زندان هستند افراد زیر دیپلم و دیپلم اند که حدود ۸۰ درصد آن‌ها در رده سنی ۴۰ سال می‌باشند.
او در ادامه بیان کرد: در حال حاضر و با توجه به شرایط اقتصادی، ۹۵ درصد افراد توان پرداخت مهریه همسر خود را ندارند و در صورت مطالبه زوجه تا زمانی که استطاعت نداشتن زوج ثابت شود او باید در زندان بماند، با قسط بندی مهریه حتی اگر مهریه کم باشد چند سال طول می‌کشد تا زن به حق و حقوق خود برسد.

آزادی ۴۰۶ زندانی جرایم مالی غیرعمد در استان اصفهان

محمدرضا حبیبی رئیس کل دادگستری استان اصفهان  گفت: با توجه به سیاست‌های تحولی قوه قضائیه در راستای کاهش جمعیت زندانیان  در ۶ ماهه ابتدای امسال، با فعالیت ستاد دیه استان اصفهان ۴۰۶ نفر از زندانیان که برای بدهی اعم از مهریه و بدهی مالی بودند آزاد شدند که این عدد قابل توجهی است و استان اصفهان رتبه اول را در آزاد سازی زندانیان جرایم غیر عمد دارد و این نشانگر این هست که مردم نیکوکاری داریم.
او افزود: مبلغ بدهی زندانیان ۱۳۷ میلیارد تومان بوده که حدود ۱۰۶ میلیارد تومان را شاکی رضایت داده و بقیه را افراد خیر پرداخت کرده اند که از تعداد آزادشدگان ۷۶ نفر کسانی هستند که فقط‌ برای مهریه زندان هستند.
رتبه سوم استان اصفهان در تعداد زندانیان مهریه/قیمت نجومی سکه و ناتوانی بازپرداخت مهریه

چشم امید زندانیان جرایم غیر عمد به دست خیران

اسداله گرجی زاده مدیر عامل ستاد دیه استان اصفهان  گفت: این روز‌ها افزایش قیمت سکه بیش از همه محکومان مالی مهریه را نگران کرده و این سوال را دارند با وجود گرانی سکه و طلا و در آمد کم تکلیف شان چه می‌شود.
او افزود: سقف تسهیلات ستاد دیه برای پرداخت بدهکاران مهریه ۵۰ میلیون تومان وام کم بهره است. کسی که تا پیش از افزایش قیمت سکه ملزم به پرداخت ۱۰ سکه پیش قسط مهریه می‌شد می‌توانست با وام ستاد دیه بدهی خود را پرداخت کند و به زندان نرود امابا رکورد زنی قیمت سکه دیگر کمک ستاد دیه هم نمی‌تواند بدهی، بدهکاران مهریه را پرداخت کند که این خود موجب افزایش ورودی پرونده‌های مهریه به دادگاه خانواده شده است.
او ادامه داد: شناخت خانواده باید برای ازدواج بیشتر ‌باشد تا شاهد آسیب‌های این چنین در خانواده‌ها نباشیم، بنابراین وظیفه ذاتی ستاد دیه  کمک برای آزاد سازی زندانیانی که جرایمشان غیرعمد  و در اولویت آن جرایم مهریه و خانواده است.
گرجی زاده گفت: امیدواریم مردم اصفهان باز هم به کمک ما بشتابند و بتوانیم این آسیب‌که در خانواده‌ها ایجاد می‌شود را به شکلی ترمیم کنیم.

کاهش شمار زندانیان مهریه اولویت کاری مجلس

امیرحسن بانکی پور فرد گفت: مهریه جنبه معاملاتی و ضمانتی ندارد بلکه جنبه صداقتی دارد یعنی مهریه باید کم در نظر گرفته شود و قابل پرداخت باشد.

او مهم‌ترین عوامل در ارتباط بازیادشدن دادخواست مهریه و بریدن حکم زندان راتغییر سبک زندگی، بالا رفتن سطح توقعات، اختلاف طبقات، انتظارات، مشکلات اقتصادی، ارتباط‌ وسیع اجتماعی و فضای مجازی دانست.

بانکی پور فرد افزود: برای آنکه مهریه ارزش و جایگاه خود را دربین خانواده‌ها و زوج‌های جوان پیدا کند اصلاح نگاه به مهریه با کار فرهنگی و آموزشی بلندمدت و هدف دار ضروری است نهادی که همواره دولت برای استحکام آن که مهم‌ترین رکن جامعه است تلاش می‌کند بیشتر اهداف خود را بر مانون خانواده بنا کند.

او در ادامه گفت: کمیسیون مجلس با موضوع مهریه مطابقت دادن آن با واقعیت جامعه و طبق توانایی فرد ورود کرده و‌طرحی را در مجلس با عنوان جمعیت و تعالی خانواده شروع کرده که روی آن کار شده و طرحی همه جانبه می‌باشد.

او تسهیل ازدواج، جلوگیری از طلاق، حمایت از خانواده ابعاد گوناگون این طرح دانست و افزود: این طرح می‌تواند بخشی از مشکلات طلاق راکه از نظر فرهنگی و اقتصادی پیامد‌هایی ناگوار دارد را کاهش دهد.

نماینده مردم اصفهان گفت: باتوجه به وضع اقتصادی همانطور که‌مجلس در سال ۹۱ طبق ماده اصلاحیه ۲۴ قانون حمایت از خانواده محکومیت مالی مهریه راتاسقف ۱۱۰ سکه قرار داد اصلاحیه ایی می‌تواند انجام شد تا این سقف پایین‌تر بیاید و یا زندانی برای‌محکومان مالی مهریه در نظر گرفته نشود باتوجه به اینکه رویکرد قوه قضاییه این است که تعداد زندانیان مهریه باید کم شود.

مهرو محبت به همسر به تعداد سکه هانیست دیوارهای‌دوام زندگی زناشویی با تعیین سکه‌های بیشتر بالانمی رود بلکه با مهر واقعی و مهم‌تر از همه با داشتن خصیصه گذشت صورت می‌گیرد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.