گلوبال تایمز: روابط ایران و چین وارد مرحله جدیدی می‌شود
23 بهمن 1401 - 23:28
شناسه : 46054
2
تحلیلگران چینی سفر آتی رئیس جمهور ایران به چین را به نشانه ورود روابط دو کشور به مرحله جدیدی از همکاری‌ها در زمینه‌های مختلف دانستند.
منبع : فارس
پ
پ

تحلیلگران چینی سفر هفته جاری رئیس جمهور ایران به چین را به نشانه ورود روابط دو کشور به مرحله جدیدی از همکاری‌ها دانستند.

بر اساس این گزارش، «ناصر کنعانی» سخنگوی  وزارت خارجه ایران روز دوشنبه ۱۷ بهمن ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران از برنامه ریزی برای سفر آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران  به چین خبر داد و گفت که این سفر براساس توافق مشترک دو کشور در حال برنامه‌ریزی است و ان‌شاءالله در زمان مناسب انجام خواهد شد.

«تانگ ژیچائو» تحلیلگر امور خاورمیانه در «آکادمی علوم اجتماعی چین» روز یکشنبه به وبگاه «گلوبال تایمز» گفت: «اولویت اصلی سفر رئیسی این بار باید بیشتر بر توسعه مشارکت راهبردی جامع چین و ایران و پیشبرد توافقنامه همکاری ۲۵ ساله و اجرای بیشتر آن باشد.»

به گفته وی، ایران و چین روابط اقتصادی قوی به ویژه در زمینه‌های انرژی، حمل و نقل، کشاورزی، تجارت و سرمایه گذاری دارند. در سال ۲۰۲۱، هر دو کشور یک پیمان همکاری راهبردی ۲۵ ساله امضا کردند که گفته می‌شود شامل اجزای سیاسی، راهبردی و اقتصادی است.

تانگ گفت: «دو طرف در چندین مبادلات سطح بالا اهدافی را تعیین کرده‌اند، اما پیشرفت در سال‌های اخیر به دلیل تاثیرات ناشی از کرونا و تغییرات در محیط اطراف به تعویق افتاده است. نکته مهم سفر رئیسی پیشبرد این روند است زیرا برای مردم دو کشور مفید است.»

درهمین زمینه «ژو یونگبیائو» مدیر عامل یک مرکز تحقیقاتی در دانشگاه «لانژو» به وبگاه گلوبال تایمز گفت که این سفر می‌تواند به عنوان یک ارتقاء بسیار مهم در روابط چین و ایران تلقی شود.

ژو گفت: «همکاری در چارچوب ابتکار کمربند و جاده و سازمان همکاری شانگهای فضای بیشتری برای همکاری چین و ایران فراهم می کند و می‌‌توان پیش بینی کرد که پس از این دیدار روابط چین و ایران وارد مرحله جدید و بالاتری شود.»

وزارت امور خارجه چین امروز (یکشنبه) در بیانیه‌ای اعلام کرد که آیت‌الله «سیدابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور ایران در سفری دو روزه از روز سه‌شنبه (۲۵ بهمن ماه) تا روز پنجشنبه (۲۷ بهمن ماه) به دعوت «شی جینپینگ» رئیس‌جمهور چین، به چین سفر خواهد کرد

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.