چرا قیمت دلار کاهش نمی‌یابد؟
24 بهمن 1401 - 16:53
شناسه : 46116
2
در ماه‌های گذشته با وجود اجرای برنامه‌های مختلف از سوی بانک مرکزی، نرخ ارز روند نزولی نداشته که رئیس کل بانک مرکزی، عامل آن را تلاش عده‌ای برای نرخ‌سازی و بالابردن قیمت ارز از طریق معاملات صوری می‌داند و معتقد است که آن‌ها موفق نخواهند شد و در آینده نرخ ارز روند کاهشی پیدا می‌کند.
منبع : ایسنا
پ
پ

در ماه‌های گذشته نرخ ارز با نوسانات مختلفی روبرو شده و در بازه‌های زمانی مختلفی با ورود بانک مرکزی روند نزولی هم داشته است، اما در این مدت قیمت ارز به صورت کلی صعودی بوده است.

البته بانک مرکزی در دوره مدیریت جدید، شاهد تغییراتی در حوزه نحوه مدیریت بازار ارز، نقش و ماموریت صرافی‌ها و بانک‌ها در این بازار و البته دیپلماسی پولی و بانکی و نهایتا آزادسازی منابع ارزی ایران در کشورهای مختلف بود؛ به گونه‌ای که محمدرضا فرزین در مصاحبه تلویزیونی خود در اوایل بهمن ماه اعلام کرد که به دنبال ثبات بازار ارز هستیم و در این راه در اولین اقدام، مذاکره با شرکای تجاری در قالب دیپلماسی پولی و بانکی را آغاز کردیم که این مذاکرات با کشورهایی از جمله قطر، امارات، چین و عراق انجام شد. نتیجه این مذاکرات آزاد شدن بخش زیادی از منابع ارزی مسدود شده بود که در حال حاضر در سامانه نیما از آن استفاده می‌کنیم.

به گفته او، مذاکراتمان با این کشورها هم ادامه دارد و همه ارزهایی که در خارج از کشور داریم را در اختیار واردکنندگان قرار می‌دهیم و هم‌اکنون هیچ محدودیتی در تامین نیازهای ارزی کشور نداریم. از سوی دیگر رئیس کل بانک مرکزی از راه‌اندازی مرکز مبادله ارز و طلا تا دو هفته آینده خبر داده بود که می‌تواند ضمن تامین همه نیازهای مردم، قیمت‌ها در این بازار را متعادل کند.

اما سوالی که اینجا مطرح می‌شود، این است که با وجود کافی بودن منابع ارزی ایران و انجام این اقدامات توسط بانک مرکزی، چرا نرخ ارز در حدود یک ماه اخیر روند نزولی به خود نگرفته است؟

فرزین در مصاحبه شب گذشته به این سوال پاسخ داد. به اعتقاد او جریانی قیمت‌ساز تلاش می‌کند، قیمت‌های بالایی را در بازار ایجاد کند که البته به گفته او این عده موفق نخواهند شد چرا که مردم می‌توانند از طریق تمام شعب بانک‌ها و صرافی‌های منتخب نیازهای ارزی خودشان را تامین کنند.

رئیس کل بانک مرکزی، مثالی از روزهای گذشته زد که عده‌ای با وجود تعطیل بودن بازار دبی، سعی داشتند با معاملات صوری نرخ درهم در بازار را افزایش دهند اما بانک مرکزی ۳۰۰ میلیون درهم در سامانه نیما عرضه کرد تا کمبودی در این زمینه احساس نشود.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.