تکمیل ۹۴ هزار مسکن مهر تا نیمه ۱۴۰۲/ نصف متقاضیان نهضت ملی مسکن پول دادند
25 بهمن 1401 - 15:48
شناسه : 46162
3
سرپرست بانک مسکن با وعده تکمیل ۹۴ هزار مسکن مهر نیمه تمام تا نیمه دوم سال آینده گفت: ۴۵۰ هزار نهضت ملی مسکن، متقاضیان "موثر" هستند.
منبع : تسنیم
پ
پ

علی عسکری با یادآوری این‌که حدود ۲۰۰ هزار واحد مسکن مهر هنوز تکمیل نشده است، اظهار کرد: ۱۷۱ هزار واحد از این تعداد در مناطق شهری و بقیه در مناطق روستایی واقع شده است.

وی ادامه داد: مقرر شده تا واحدهای باقیمانده مسکن مهری که بالای ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند تکمیل و تحویل متقاضیان شود. از ۱۷۱ هزار مسکن مهر شهری ۹۴ هزار واحد با پیشرفت بالای ۷۵ درصد طی ۶ ماه آینده تکمیل و تحویل می‌شود.

وی همچنین با اشاره این‌که مطابق آمار ۸۴۳ هزار نفر در طرح طرح نهضت ملی مسکن ثبت‌نام کرده‌اند، اظهار کرد: ۲۵۰ هزار نفر هنور برای واریز آورده مراجعه نکرد‌ه‌اند، حدود ۴۵۰ هزار نفر از ثبت‌نام شده به عنوان متقاضیان موثر در مراحل تشکیل پرونده یا اتصال به پروژه‌ها هستند.

وی ادامه داد: از متقاضیان موثر نیز تاکنون قرارداد ۲۱۰ هزار نفر در قالب پروژه‌های مختلف امضا شده است.

سرپرست بانک مسکن با بیان این‌که در طرح نهضت ملی مسکن تاکنون حدود ۷۱ هزار میلیارد تومان قرارداد امضا شده است، گفت:‌ تسهیلات پروژه‌های طرح نهضت ملی مسکن بر اساس پیشرفت فیزیکی به سازندگان پرداخت می‌شود.

به گزارش تسنیم، اظهارات سرپرست بانک مسکن در حالی است که دیروز  با بیان اینکه در نهضت ملی مسکن بار تسهیلات‌دهی بر دوش بانک مسکن بوده است، گفته بود: این بانک دیگر توان تسهیلات‌دهی به این طرح را ندارد.

سیدمحمد مرتضوی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم با تاکید بر این‌که بانک‌ها در پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن به بخش خصوصی کاملا ناتوان هستند، اظهار کرد:‌ بانک مسکن می‌گوید منابع مالی مربوط به تسهیلات‌دهی به اتمام رسیده و در راست‌آزمایی صورت گرفته این ادعا واقعیت دارد. در طرح نهضت ملی مسکن تمام فشار تزریق تسهیلات بر عهده بانک مسکن بوده و امروز توان تسهیلات‌دهی بانک مذکور به اتمام رسیده است.

وی با بیان این‌که تسهیلات پرداخت شده نیز با تکیه بر منابع حاصل از فروش اوراق حق تقدم مسکن یا رسوب حساب انبوه‌سازان است، افزود: متاسفانه در این شرایط سایر بانک‌ها تمایلی به همراهی با طرح مسکن‌سازسی دولت ندارند و همان رفتار همیشگی تمرد و عدم توجه به دستورات تکلیفی -قانون جهش تولید مسکن- از آنها مشاهده می‌شود.

رئیس کانون سراسری انبوه‌سازان با اشاره به این‌که بانک‌ها هیچ علاقه‌ای به حضور در بازار ساخت و ساز مسکن ندارند، گفت: بانک‌ها می‌گویند وضعت منابع ما خوب نیست؛ یکی از دلایل عدم همراهی بانک‌ها با نهضت ملی مسکن به سیاست‌های بانکی برمی‌گردد.

مرتضوی در این‌باره توضیح داد: سازوکار تسهیلات و فروش اقساطی آن که دوره‌های بلندمدت است با سیسات‌های مالی بانک‌ها همخوانی ندارد. بانک‌ها می‌خواهند تسهیلات را کوتاه مدت مثلا به بخش‌های بازرگانی و خدمات بدهند و در کوتاه مدت این تسهیلات را تجدید کنند. به همین دلیل نسبت به بازپرداخت تسهیلات در طولانی مدت رضایت ندارند.

وی در ادامه با اشاره به احتمال افزایش سقف وام نهضت ملی مسکن اضافه کرد: مباحث مربوط به افزایش وام نهضت ملی مسکن با شرایط فعلی همخوانی ندارد و با توجه به کمبود منابع امیدی به این افزایش نیست. البته اگر صندوق زمین و مسکن یا صندوق توسعه ملی منابعی داشته باشد، می‌توان از آن برای تقویت تسهیلات‌دهی بانک مسکن استفاده کرد.

وی با اشاره به افزایش سرمایه بانک مسکن گفت:‌ وزیر اقتصاد اوایل ماه گذشته از تصویب افزایش ۱۰ هزار میلیارد تومانی سرمایه بانک مسکن خبر داد. این در حالی است که این افزایش سرمایه هنوز عملیاتی نشده و در چرخه منابع بانک مسکن قرار نگرفته است. حتی اگر این افزایش سرمایه هم عملیاتی شود برای پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن کفایت نمی‌کند.

رئیس کانون سراسری انبوه‌سازان تاکید کرد: باید بانک تخصصی بخش مسکن را بیش از گذشته تقویت کنیم، آنهم به صورت فوری و همین الان. در این صورت می‌توانیم به پرداخت تسیهلات نهضت ملی مسکن و تسریع در تکمیل و تحویل این واحدها امیدوار باشیم.

به گزارش تسنیم،‌ بر اساس قانون تولید و عرضه مسکن (نهضت ملی مسکن) ۲۷ بانک و موسسه مالی مکلف بودند در سال اول (شهریور ۱۴۰۰ تا شهریور ۱۴۰۱) ۳۶۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات به پروژه‌های این طرح پرداخت کنند. این در حالی است که به جز بانک مسکن، عملکرد سایر بانک‌ها و موسسات مالی تقریبا نزدیک به صفر بوده است.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.