تداوم اتهام‌زنی پهپادی فون‌درلاین/اتحادیه ‌اروپا بدنبال تشدید تحریم‌های ضد ایران
26 بهمن 1401 - 14:25
شناسه : 46205
1
رئیس نهاد اجرایی اتحادیه اروپا با تکرار ادعای بی‌اساس مشارکت نظامی ایران در جنگ اوکراین از پیشنهاد این اتحادیه برای تشدید تحریم‌ها علیه ایران خبر داد.
منبع : ایرنا
پ
پ

اوروسلا فون درلاین که روز چهارشنبه در پارلمان اروپا سخنرانی می‌کرد مدعی شد: صدها پهپاد ساخت ایران در میدان‌های نبرد اوکراین توسط روسیه استفاده می‌شود. بنابراین ما برای اولین بار پیشنهاد کرده‌ایم نهادهای ایرانی از جمله کسانی که با سپاه پاسداران مرتبط هستند تحریم شوند.

وی همچنین در توئیتی پیرامون این مساله ادعا کرد: ما در حال تضعیف توانایی روسیه برای حفظ ماشین جنگی خود هستیم. بسته تحریمی دهم شامل ممنوعیت‌های تجاری و کنترل صادرات فناوری به ارزش ۱۱ میلیارد یورو می‌شود. او با بیان این ادعا که «روسیه از صدها پهپاد ساخت ایران استفاده می‌کند» افزود: پیشنهاد می‌کنیم کنترل‌های صادرات خود را به نهادهای ایرانی گسترش دهیم.

رئیس کمیسیون اروپا در توئیت دیگری افزود: «برخی پیش‌بینی می‌کردند اوکراین طی چند روز سقوط خواهد کرد. اما شجاعت افسانه‌ای اوکراینی‌ها جهان را مبهوت کرد. یک سال بعد، فانتزی‌های امپراتوری پوتین، در بیداری به واقعیت مایوس‌کننده تبدیل شد، در حالی که رویاهای اوکراین از همیشه قوی‌تر است. اوکراین پیروز خواهد شد».

فون‌درلاین درحالی از تشدید تحریم‌ها علیه ایران به دلیل اتهامات پهپادی سخن گفت که وزیر امور خارجه فرانسه هم دیروز از احتمال وضع پنجمین بسته تحریمی علیه ایران در نشست آتی شورای وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا خبر داد.

به گزارش ایرنا، غرب به رهبری آمریکا از ماه‌ها پیش و همزمان با تشدید تنش‌ها در جنگ اوکراین، ادعای مردود مشارکت نظامی ایران با روسیه در جنگ را مطرح کرده است. آمریکا ابتدا ادعای ارسال پهپادهای ایرانی را مطرح کرد و پس از آن، ادعای انتقال احتمالی موشک‌های زمین به زمین از سوی ایران به روسیه برای استفاده در این جنگ را مطرح کرده است.

جمهوری اسلامی ایران بارها ادعای مطرح شده درباره ارسال پهپاد به روسیه را برای به‌کارگیری در جنگ اوکراین رد و تصریح کرده است که هیچ سلاح و پهپادی برای به کارگیری در جنگ با اوکراین به روسیه نداده است.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان پیشتر در این زمینه گفت: متأسفانه کشورهایی که بزرگترین صادرکننده تسلیحات و تجهیزات به یک طرف جنگ هستند مایلند با دامن زدن به خبرهای کذب و جعلی افکار عمومی جهانی را دچار گمراهی و خطا کنند.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران نه در یک طرف جنگ و نه در کنار یک طرفی دیگر قرار دارد، تاکید کرد: ایران چنین طرح‌هایی را حتی در دست پیگیری هم ندارد.

کنعانی خاطرنشان کرد: رویکرد جمهوری اسلامی ایران تشویق طرفین برای توسل به راهکار سیاسی و همچنین تشویق جامعه بین‌المللی برای کمک به شکل گیری راهکار سیاسی به منظور پایان دادن به جنگ است.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.