بلینکن: نگرانیم که چین به روسیه تسلیحات مهلک بدهد/وانگ یی عذرخواهی نکرد
30 بهمن 1401 - 9:11
شناسه : 46370
3
وزیر امور خارجه آمریکا با ذکر این نکته که پکن بابت ورود بالون مشکوک خود به حریم هوایی آمریکا عذرخواهی نکرده، گفت، ایالات متحده نگران است که چین گزینه انتقال تسلیحات مهلک به روسیه را مدنظر قرار دهد.
منبع : ایسنا
پ
پ

«آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا در مصاحبه‌ای با ان‌بی‌سی که بخش‌هایی از آن امروز (یکشنبه) منتشر شده، گفت که در جریان گفت‌وگو با وانگ یی، مشاور دولت و مدیر دفتر مرکزی روابط خارجی چین، نگرانی‌های واشنگتن درباره حمایت پکن از روسیه را منتقل کرده است.

بلینکن گفت: آنچه در سال‌های گذشته دیده‌ایم، البته حمایت‌های سیاسی و لفاظی، حتی برخی حمایت‌های غیرکشنده است. اما ما بسیار نگران هستیم که چین در حال بررسی حمایت از روسیه از طریق تسلیحات مرگبار باشد.

او گفت که ارائه «حمایت مهلک» از روسیه «پیامدهای جدی [برای پکن] در روابط چین و آمریکا خواهد داشت». او همچنین یادآور شد که این چیزی بود که «رئیس جمهور جو بایدن در چندین نوبت با رئیس جمهور چین، شی جینپینگ در میان گذاشت.»

در اواخر ژانویه، جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی در شورای امنیت ملی ایالات متحده، گفت که واشنگتن از چین خواسته است که از عملیات نظامی روسیه علیه اوکراین حمایت نکند. به گفته او، واشنگتن قصد دارد علیه شرکت‌هایی از جمله شرکت‌های چینی که رژیم تحریم‌های آمریکا علیه مسکو را نقض می‌کنند، اقدام کند.

بلینکن روز شنبه به وانگ یی درباره عواقب حمایت تسلیحاتی از روسیه هشدار داد و در مصاحبه‌ای پس از دیدار دو طرف، گفت که واشنگتن نگران است پکن در حال بررسی ارائه سلاح به مسکو باشد.

این دیپلمات‌های ارشد دو کشور ابرقدرت، در یک مکان نامشخص در حاشیه کنفرانس امنیتی جهانی در مونیخ ملاقات کردند، آن هم تنها چند ساعت پس از آن که وانگ یی اقدام ایالات متحده در سرنگون کردن بالونی که واشنگتن مرتبط با فعالیت‌های جاسوسی می‌داند، تحرکات «هیستریک» خواند.

بلینکن در مصاحبه با ان‌بی‌سی با بیان اینکه واشنگتن به زودی جزئیات بیشتری ارائه می‌کند، گفت که انواع مختلفی از کمک مهلک وجود دارد که در فکر چینی‌هاست و شامل ارسال سلاح هم می‌شود.

براساس بیانیه کوتاه روز یکشنبه وزارت امور خارجه چین، وانگ یی به بلینکن گفت که ایالات متحده باید با آسیبی که به روابط دوجانبه «ناشی از استفاده بی‌رویه از زور» وارد شده است، مواجه شود. اشاره وانگ یی به بالون ساقط شده چین بود که پکن آن را مرتبط با هواشناسی می‌داند.

پیش از ملاقات بلینکن و وانگ یی در کنفرانس امنیتی مونیخ، این سوال ایجاد شد که آیا طرفین از این دیدار یک ساعته برای کاهش تنش‌ها استفاده خواهند کرد یا خیر. با این حال بلینکن در مصاحبه با ان‌بی‌سی گفته است که وانگ یی بابت پرواز بالون چینی در حریم هوایی ایالات متحده عذرخواهی نکرده است.

آنتونی بلینکن گفت: بسیار رک و ساده به او گفتم که چنین چیزی غیر قابل قبول است و نباید دوباره تکرار شود. او عذرخواهی نکرد. من همچنین درباره تنظیم دوباره تاریخ سفرم به چین که به تعویق افتاد، با وانگ یی صحبتی نکردم.

وزیر خارجه آمریکا همچنین شنبه گفت که دولت آمریکا گفت‌وگوهایی با ایلان ماسک، میلیاردر و کارآفرین آمریکایی و موسس و مالک شرکت اسپیس ایکس درباره استفاده از ماهواره اینترنتی استارلینک در اوکراین داشته است. شرکت اسپیس ایکس (SpaceX) این ماه اعلام کرد که گام‌هایی را اتخاذ می‌کند تا ارتش اوکراین نتواند از خدمات استارلینک این شرکت برای کنترل پهپادها در این منطقه در بحبوحه جنگ با روسیه استفاده کند.

بلینکن در مصاحبه با ان‌بی‌سی در پاسخ به این پرسش که آیا واشنگتن از ایلان ماسک خواسته تا استفاده از اینترنت ماهواره‌ای خود در اوکراین را محدود نکند، گفت: خب نمی‌توانم جزئیاتی از گفت‌وگوها ارائه کنم، جز اینکه بگویم گفت‌وگویی در کار بوده است.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.