آیا سفر گروسی به تهران وضعیت برجام را تغییر می‌دهد؟
30 بهمن 1401 - 16:50
شناسه : 46395
0
رافائل گروسی در گفت‌وگو با سی.بی.سی نیوز مدعی شد که توافق هسته‌ای با ایران «به پوسته‌ای خالی» تبدیل شده است.
منبع : باشگاه خبرنگاران
پ
پ

اوایل  بهمن ماه بود که رائل گروسی از سفر خود به ایران در گفت‌وگو با سی بی سی نیوز خبر داد و اعلام کرد که در ماه فوریه این سفر انجام خواهد شد او البته در این گفت‌وگو این را هم گفت که توافق هسته‌ای با ایران «به پوسته‌ای خالی» تبدیل شده است.

اگر به تعبیر گروسی، چیزی به جزء شکل‌وشمایل از توافق برجام باقی نماده است اما جمهوری اسلامی ایران همواره متعهد به همکاری با آژانس در چارچوب موافقتنامه جامع پادمان است و در واقع این آمریکاست که بواسطه رفتارهای یکجانبه گرایانه، موجب بر هم خوردن توافق و از بین رفتن اقدامات دیپلماتیک شد.

ناصر کنعانی سخنگوی دستگاه دیپلماسی هم در این باره اعلام کرد که زمانی که در حوزه‌های فنی هماهنگی‌های لازم صورت بگیرد طبیعتا این سفر انجام خواهد شد و پیش از این در ارتباط با سفر گروسی و دیگر مقامات آژانس برنامه‌ریزی‌ها انجام شده است و در این زمینه مشکلی نداشتیم. جمهوری اسلامی ایران متعهد به همکاری با آژانس در چارچوب موافقتنامه جامع پادمان است و به صورت متقابل انتظار دارد آژانس با نگاه مبتنی بر همکاری و تفاهم با جمهوری اسلامی ایران از چارچوب فنی به روابط و گفت‌وگو با ایران نگاه کند و از مسیر فنی خارج نشود و از توسل به اظهارات و اقداماتی که شائبه سیاسی کاری یا اعمال فشار را به ذهن متبادر می‌کند، دوری کند. در همین چارچوب گفت‌وگوهای ما در سطوح مختلف از طریق مجاری فنی و دیپلماتیک با آژانس ادامه دارد و امیدواریم زمینه انجام سفر هم در آینده نزدیک در زمان مورد توافق فراهم شود.

اگرچه آخرین سفر گروسی به تهران آورده‌ای به جز موجی از اظهارات ناروا برای کشورمان به همراه نداشته اما این بار نیز مدیرکل آژانس بار سفر بسته تا بازهم عازم کشورمان شود اما آیا این سفر می‌تواند پوسته به قول گروسی خالی برجام را دچار تغییر کند؟

گروسی تحت فشار غرب در هر بازدیدی از ایران یک سلسله ملاحظات سیاسی داشته است

حسن هانی زاده کارشناس مسائل بین الملل در این باره به ما گفت: سفر رافائل گروسی مدیرکل آژانس انرژی اتمی به تهران قطعا در رویکرد جدید آژانس و شورای حکام و سه کشور اروپایی یعنی انگلیس، فرانسه و آلمان تاثیر مثبتی خواهد داشت. البته مشروط بر اینکه آقای گروسی بدون سیاسی کاری و از رهگذر نگاه حرفه‌ای وفنی گزارش آینده خود را تقدیم به شورای حکام کند اما متاسفانه آقای گروسی ثابت کرده است که تحت فشار آمریکا و تروئیکای اروپایی در هر بازدیدی از ایران یک سلسله ملاحظات سیاسی داشته و ثابت کرده که آژانس نمی‌تواند بدون فشار کشورهای اروپایی تصمیم گیری کند.

وی گفت: در این سفر که آخرین فرصت برای همکاری مشترک ایران و آژانس محسوب می‌شود گروسی باید موشکافانه دقیق و دور از فشار آمریکا و غرب با مقامات آمریکا گفت و گو کند و بر اساس برآیند مذاکرات خودش با مقامات جمهوری اسلامی ایران یک گزارش منصفانه از جرئیات همکاری ایران به آژانس ارائه دهد در غیر اینصورت اگر گروسی بخواهد به سیاسی کاری های خود ادامه دهد طبعا ایران هم برگ های برنده ای در دست دارد و این آخرین همکاری ایران و آژانس خواهد بود اما اگر گروسی از خود حسن نیت نشان داده و گزارش واقعی ارائه دهد ایران هم گام های مثبتی در زمینه همکاری با آژانس برخواهد داشت.

اگرچه آخرین سفر گروسی به تهران آورده‌ای به جز موجی از اظهارات ناروا برای کشورمان به همراه نداشته اما این بار نیز مدیرکل آژانس بار سفر بسته تا بازهم عازم کشورمان شود اما آیا این سفر می‌تواند پوسته به قول گروسی خالی برجام را دچار تغییر کند؟

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.