شرح کامل نگاه غرب به اوکراین در تصویری که موجب حیرت جهانی شد
03 اسفند 1401 - 16:37
شناسه : 46558
2
مواضع و رفتار کشورهای غربی در جنگ اوکراین نشان می‌دهد که بر خلاف ادعاهای مطرح شده، آنها از موضع طرف اصلی منازعه، آینده این جنگ را تحلیل و پیگیری می‌کنند و نه گروهی که صرفاً به‌دنبال حمایت از طرف درست در این جنگ است.
منبع : نورنیوز
پ
پ

هم‌زمان با سفر اعلام نشده جو بایدن رئیس جمهور آمریکا به اوکراین، تصویری از حضور بایدن و زلنسکی در کاخ ریاست جمهوری اوکراین منتشر شد که اگرچه نمایه‌ای کاملا روشن از نگاه غرب به اوکراین را ارائه کرد اما در عین حال موجب شگفتی جهانی نیز شد.

در تصویر منتشر شده، بایدن، پشت میزی در حال نگارش یک متن نشان داده می‌شود در حالی که زلنسکی با فاصله چند متری از او مانند دانش‌آموز گناه‌کاری که در انتظار تصمیم معلم خود باشد با چهره‌ای رقت‌بار ایستاده است.

گرچه از زمان آغاز جنگ اوکراین رفتار عملی غرب به‌ویژه آمریکا با اوکراین کاملاً منطبق با مفهوم ارائه شده در این تصویر بوده اما این تصویر معنادار در شرایط فعلی که طرفین درگیری با نزدیک شدن به پایان فصل سرما به‌دنبال آماده‌سازی خود برای ورود به نبرد نظامی سرنوشت‌ساز هستند، از جهات مهم دیگری نیز قابل توجه است.

مروری بر اظهارنظرهای طرح شده از سوی سران کشورهای غربی در کنفرانس امنیتی مونیخ که از ۲۸ تا ۳۰ بهمن‌ماه در آلمان برگزار شد می‌تواند در ایجاد فهم دقیق‌تر نسبت به اهداف غرب در جنگ اوکراین بسیار موثر باشد.

غربی‌ها از آغاز جنگ اوکراین همواره بر این ادعا تاکید داشته‌اند که این جنگ میان روسیه و اوکراین بوده و آنها صرفاً در مسیر حمایت از طرف درست این منازعه حرکت می‌کنند.

این ادعا با اظهارنظرهای طرح شده از سوی مسئولین کشورهای غربی در کنفرانس امنیتی مونیخ دارای تفاوت‌های معناداری است چرا که مواضع اعلام شده توسط کشورهای غربی در این کنفرانس نشان می‌دهد که آنها از موضع طرف اصلی منازعه، آینده این جنگ را تحلیل می کنند و نه گروهی که صرفا به‌دنبال حمایت از طرف درست در این جنگ است.

برخی مقامات غربی در کنفرانس امنیتی مونیخ از جمله «ریشی سوناک» نخست وزیر انگلیس و «کامالا هریس» معاون رئیس جمهور آمریکا رسماً از جنگ اوکراین به عنوان جنگ جهانی یاد کردند.

«الکساندر ووچیچ» رئیس جمهور صربستان نیز روز شنبه در سخنانی هشدار داد که اوضاع درگیری‌ها در اوکراین به سوی جنگ سوم جهانی پیش می‌رود.

اعلام این مواضع که به معنی تلاش غرب برای بزرگ‌نمایی ابعاد این جنگ و تبیین آن در قالب عرصه‌ای برای شکل دادن به معادلات جدید قدرت در نظام بین‌الملل است در کنار وادارسازی اوکراین برای ایفای نقش نیابتی در این جنگ، نشان می‌دهد که غرب، مردم اوکراین را برای پیشبرد اهداف خود در مواجهه با روسیه به گروگان گرفته و ضمن آنکه عملاً طرف اصلی این منازعه است اما حاضر به پرداخت هزینه‌های آن نیست.

اظهارات «جوزف بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو در کنفراس امنیتی مونیخ، پیروی غرب از چنین رویه‌ای را روشن‌تر می‌سازد.

بورل در بخشی از سخنانش در کنفرانس مونیخ گفت: «اوکراین عضوی از خانواده اروپایی است، اما عضویت در اتحادیه اروپا نیازمند مراحل و شرایطی است. انتظار نداشته باشید که یک شبه و بدون قید و شرط این اتفاق بیفتد.»

استولتنبرگ نیز در اظهارت خود به این موضوع اشاره کرد که اوکراین تنها به عنوان یک کشور مستقل و با تمامیت ارضی کامل عضو ناتو شود زیرا بدون این شرط، هیچ راهی برای گفتگوهای آتی پیرامون عضویت آن وجود نخواهد داشت.

مواضع مقامات اروپایی به صراحت نشان می‌دهد که کی‌یف با وجود هزینه گزاف مالی و انسانی که تاکنون در ازای جنگ پرداخته، عملاً حتی مورد پذیرش اروپایی‌ها قرار نگرفته و تا زمانی که راهبردهای غرب در این منازعه را به شکل کامل محقق ننماید حاضر به ارائه هیچ‌گونه امتیازی به این کشور نیستند.

تصویر منتشر شده از بایدن و زلنسکی در کاخ ریاست جمهوری اوکراین باید به عنوان سندی مصور که بازتاب دهنده نوع نگاه غرب و به‌ویژه آمریکا به هم‌پیمانانش است در حافظه تاریخی ملت‌ها ثبت شود تا هیچ‌گاه از یاد نبرند که هزینه پرداختن برای استقلال، سرمایه‌گذاری برای زندگی عزت‌مندانه و سد کردن مسیر نفوذ کشورهای سلطه‌گر است که هیچ فرصتی را برای تاراج هویت و سرمایه‌های مادی و معنوی آنان از دست نمی‌دهند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.