چین طرح ۱۲ ماده‌ای خود برای حل و فصل بحران اوکراین را منتشر کرد
05 اسفند 1401 - 11:48
شناسه : 46683
1
دو روز پس از سفر رئیس کمیسیون مرکزی امور خارجی حزب کمونیست چین به روسیه، وزارت خارجه این کشور طرح جامع خود برای حل و فصل بحران در اوکراین را منتشر کرد.
منبع : فارس
پ
پ

دو روز بعد از سفر «وانگ یی» رئیس کمیسیون مرکزی حزب حاکم چین در امور خارجی، پکن سند ۱۲ ماده‌ای خود برای حل و فصل بحران اوکراین را منتشر کرد.

وانگ یی ارشد ترین مقام چین در زمینه امور خارجی است.

براساس گزارش خبرگزاری تاس، طرح ۱۲ ماده‌ای که توسط طرف چینی ارائه شده شامل درخواست برای کاهش تنشها در گام اول است.

در این طرح آمده است، همه طرف‌ها باید عقلانیت و خویشتن‌داری از خود نشان دهند، از دامن زدن به تنش‌ها و اتخاذ اقدامات برای تشدید درگیریها و خارج شدن اوضاع از کنترل جلوگیری و به تماس‌ بین روسیه و اوکراین و از سرگیری گفت‌وگوهای مستقیم و کاهش تنش تدریجی کمک کنند.

چین در این سند پیشنهادی خود گفته، مذاکرات صلح باید آغاز شود. گفت‌وگو و مذاکره تنها راه حل بحران اوکراین است و همه تلاش‌ها برای حل مسالمت‌آمیز بحران باید مورد تشویق و حمایت قرار بگیرند.

وزارت خارجه چین در این سند خود تاکید کرده، پکن اصرار دارد که به منافع و نگرانی‌های امنیتی مشروع همه کشورها توجه کند.

در ادامه این سند آمده است؛ ذهنیت جنگ سردی باید کنار گذاشته شود. امنیت یک کشور نباید از طریق آسیب زدن به امنیت سایر کشورها تامین شود و امنیت منطقه‌ای نمی‌تواند از طریق تقویت و توسعه بلوکهای نظامی حفظ و تامین شود.

پکن همچنین تاکید کرده است که بحران انسانی در اوکراین باید حل شود و از گسترش آن نیز جلوگیری شود.

در بندی از این طرح پیشنهادی آمده؛ نیاز است بحران انسانی حل و فصل شود. تمام اقداماتی که به کاهش بحران انسانی کمک می‌کند باید تشویق و حمایت شود. ماموریت‌های بشردوستانه باید بر اساس اصل بی طرفی انجام شود تا مسائل بشردوستانه سیاسی نشود. این سند همچنین اضافه می‌کند که امنیت غیرنظامیان باید به درستی تضمین شود.

وزارت خارجه چین همچنین گفته، کمکهای بشردوستانه باید در مناطق هدف تشدید شود و اوضاع انسانی باید بهبود یابد و اطمینان از دسترسی سریع، ایمن و بدون مانع به کمک‌های بشردوستانه و جلوگیری از گسترش این بحران ضروری است.

در ادامه این سند آمده است؛ پکن از طرح تبادل زندانی میان روسیه و اوکراین حمایت می‌کند و خواستار فراهم شدن شرایط آن است. حمایت از غیرنظامیان و زندانیان جنگ باید تضمین شود.

این سند همچنین تاکید می‌کند که همه طرفها باید به قوانین و حقوق بین‌المللی احترام بگذارند و از حمله به تاسیسات غیرنظامی خودداری کنند و از حقوق زنان و کودکان حمایت کنند و حقوق زندانیان جنگی را محترم بشمارند.

وزارت خارجه چین در این سند همچنین خواستار تضمین صادرات غلات به بازارهای جهانی شده است؛ «همه طرف‌ها باید به توافقنامه حمل غلات از طریق دریای سیاه که توسط روسیه، ترکیه، اوکراین و سازمان ملل امضا شده است، به صورت متعادل، فراگیر و مؤثر احترام بگذارند.

این سند همچنین خواستار جلوگیری از گسترش سلاح‌های اتمی و جلوگیری از بحران هسته‌ای و حفظ امنیت نیروگاه های هسته‌ای شده است.

در ادامه این سند آمده است؛ خطرات استراتژیک باید کاهش یابد. سلاح‌های هسته‌ای هرگز نباید استفاده شود، جنگ هسته‌ای هرگز نباید آغاز شود. لازم است در برابر استفاده از سلاح‌های هسته‌ای و تهدید به استفاده از آن مقاومت کرد.. چین به شدت با حمله به نیروگاه‌های هسته‌ای و دیگر تاسیسات هسته‌ای غیرنظامی مخالف است. ما از همه طرف‌ها می‌خواهیم به قوانین بین‌المللی از جمله کنوانسیون ایمنی هسته‌ای احترام بگذارند.

 چین همچنین با گسترش سلاحهای بیولوژیک و استفاده از سلاحهای شیمیایی و بیولوژیک توسط هر کشوری تحت هر شرایطی قاطعانه مخالف است.

چین همچنین در این سند تاکید کرده با تحریمهای یکجانبه در زمینه بحران اوکراین و اعمال این تحریمها بدون تصمیمات مرتبط با شورای امنیت سازمان ملل کاملا مخالف است.

چین در این سند گفته؛ تحریمهای یکجانبه باید متوقف شود. ما با اعمال هرگونه تحریم یکجانبه بدون تصمیم شورای امنیت سازمان ملل مخالفیم.

چین در سند ۱۲ بندی خود خواستار تلاشهای مشترک برای کاهش بحران و اثرات آن بر همکاریهای جهانی در بخش های انرژی، مالی، تجارت مواد غذایی و حمل و نقل شده است.

در پایان این سند آمده است: جامعه بین‌المللی باید اقداماتی را برای حمایت از بازیابی مناطق تحت درگیری اتخاذ کند و چین آماده کمک و ایفای نقش سازنده در این زمینه است.

وانگ یی مدیر کمیسیون مرکزی امور خارجی حزب حاکم چین روز چهارشنبه با سفر به مسکو با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور و سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه دیدار و رایزنی کرد.

گزارش شده وانگ که پیش از این سمت وزارت خارجه چین را برعهده داشت، احتمالا برای گفت‌وگو درباره طرح صلح احتمالی در اوکراین و تقویت نقش پکن در یافتن راهکاری برای پایان دادن به این جنگ به مسکو رفته است.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.