گفت وگو با محمد بلوری، پیشکسوت حادثه‌نویسی ایران
24 مهر 1399 - 17:29
شناسه : 4690
5
مرگ دانش‌آموز ۱۱ساله و سرگردانی رسانه‌ها! تلخی روزهای کرونایی به اندازه کافی زیاد است و شنیدن خبر خودکشی یک پسربچه به دلیل آنچه مادر و نزدیکانش «نداشتن گوشی تلفن همراه برای حضور در کلاس‌های آنلاین» عنوان کرده‌اند، باعث شد تحمل این تلخی‌ها سخت‌تر هم بشود.
پ
پ

البته باز هم در بیان علل این حادثه، حواشی بر متن پیشی گرفت و بعد از طرح اخبار ضد و نقیض درباره علت مرگ و نادرست خواندن علت خودکشی به دلیل نداشتن گوشی موبایل از سوی روابط عمومی آموزش و پرورش استان بوشهر، هنوز هم اطلاعات درست و جامعی از این حادثه تلخ منتشر نشده است.

محمد بلوری ـ روزنامه‌نگار پیشکسوت ـ که به عنوان پدر حادثه‌نویسی مطبوعات ایران از او یاد می‌شود نیز بر این باور است که عملکرد رسانه‌ها در پوشش اخبار مرگ سیدمحمد موسوی‌زاده، نه تنها منجر به افزایش آگاهی عمومی نشده، بلکه بیشتر مردم را سرگردان کرده است. به گفته او، رسانه‌ها صرفا بازتاب‌دهنده اظهارنظرهای مختلف شده‌اند و خودشان هیچ کار تحقیقی برای کشف بهتر واقعیت‌ها و ارائه روایتی درست‌تر، انجام نمی‌دهند.

او در گفت‌وگویی با ایسنا درباره نحوه پوشش اخبار خودکشی دانش‌آموز ۱۱ساله بوشهری، اظهار کرد: عملکرد رسانه‌ها در پوشش اخبار خودکشی پسربچه بوشهری بیشتر باعث سرگردانی مردم شد. رسانه‌ها باید به صورت همه‌جانبه به موضوع بپردازند و نه اینکه هر روز یک خبر جدید منتشر شود که حرف‌های قبلی را تکذیب می‌کند.

او ادامه‌ داد: در چنین شرایطی وظیفه خبرنگار این است که به سرچشمه یعنی محل وقوع حادثه برود و از نزدیک اطلاعات را به دست آورد و آنها را بررسی کند و در اختیار مخاطب قرار بدهد. تا زمانی که یک معضل اجتماعی افشا نشود، نمی‌توان برای آن راه‌حل پیدا کرد؛ بنابراین گام اول افشای درست معضلات اجتماعی است که در قالب چنین حوادثی خودش را نشان می‌دهد.
محمد بلوری

این روزنامه‌نگار پیشکسوت درباره اینکه چرا رسانه‌ها در پوشش اخبار حوادث دچار سردرگمی می‌شوند، خاطرنشان کرد: یکی از علت‌های اصلی این موضوع، تحریریه‌نشینی خبرنگاران است. این در حالی است که اصول حرفه‌ای روزنامه‌نگاری ایجاب می‌کند که خبرنگاران برای جلوگیری از طرح شایعات، در محل حادثه حضور پیدا کرده و با خانواده، نزدیکان و مسئولان مدرسه صحبت می‌کردند و سپس تمام اطلاعات به‌دست‌آمده را در اختیار مخاطبان قرار می‌دادند.

بلوری در پاسخ به این پرسش که آیا شیوه نامناسب پوشش اخبار حوادثی همچون مرگ یا خودکشی دانش‌آموز ۱۱ ساله بوشهری منجر به افزایش بی‌اعتمادی عمومی به رسانه‌ها می‌شود، بیان کرد: اعتماد مردم به رسانه‌ها پایین آمده و طبیعی هم است. در پوشش اخبار مرگ این پسربچه‌ هر خبرگزاری یک چیز می‌نوشت که منجر به سرگردانی مردم شد. بنابراین طبیعتا چنین عملکردی اعتماد عمومی به مطبوعات و به‌طور کلی رسانه‌های جمعی را از بین می‌برد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.