از قیمت نجومی پراید تا سبیل چرب دلالان !
26 مهر 1399 - 10:20
شناسه : 4751
7
چاه ویل پیش فروش خودرو برای یک لحظه تصور کنید قیمت پراید در ادامه رشد قیمتی اش به یک میلیارد تومان رسیده است ، آیا باز هم برای خرید آن دست و پا می شکنید ؟
نویسنده : حجت اله اکبرآبادی
پ
پ

شاید پیش خود بگویید ، این امر محال است . پرایدی که تا دیروز مسخره اش می کردیم و آن را ” ارابه مرگ” می خواندیم حالا یک میلیارد شده و تازه کلی نیز مشتری دارد .!!
تعجب نکنید ؛ با این روند جهش قیمتی که پراید و دیگر خودروها و البته با میدان داری دلالها در پیش گرفته اند ، هیچ بعید نیست که پراید ۱۵۰ میلیونی امروز به یکباره بر پدال گاز رشد قیمت اش بکوبد تا با یک میلیاردی شدن این خودروی دوست داشتنی ما ایرانی ها که آن را خیلی وقت ها شیرین تر از جان خویش به حساب می آوریم ، رکوردی تازه در کتاب گینس به نام این خودروی جمع و جور به ظاهر وطنی ثبت کنیم .
می گویند فرض محال ، محال نیست . بویژه که طی این روزها و ماهها همه چیز از کنترل خارج شده و معلوم هم نیست که چرا نهادهای نظارتی و ذیربط در رابطه با قیمت خودرو ، مهر سکوت بر لب زده اند تا پراید و دیگر خودروها همچنان به سیر صعودی و نجومی قیمت خود ادامه دهند .
هر چند ما نیز آنقدر خوش باور نیستیم که پراید یک میلیاردی را قبول کنیم ، اما بی شک خود کره ای ها هم اگر فکر می کردند یک روزی قیمت پرایدی که در بدو ورودش به ایران دو ، سه میلیون تومان قیمت خورد ، یک روزی به ۱۵۰ میلیون تومان می رسد ، هیچ زمان این خودروی ولو از خط تولید خارج شده شان را به سادگی در اختیار ما قرار نمی دادند و قدری بیشتر برای افزایش قیمت آن چانه زنی می کردند . !
البته تا اینجای مطلب را نیز شما می توانید شوخی فرض کنید که صد البته شوخی نیست . آخر اگر شوخی بود پراید ۴۰ ، ۵۰ میلیونی طی دو سه ماه با ۱۵۰ میلیون تومان رکورد نمی زد . اما حرف اساسی اینجاست که چرا ما ایرانی ها هیچگاه نخواسته ایم واقع بینانه با مسایل کنار بیاییم . بر فرض محال پراید یک میلیارد تومان شود و دلال ها نیز در این بازار کاذب هلهله شادی سر دهند ، اما اگر کسی سراغ خرید این خودرو نرود ، این قیمت کاذب ثابت مانده و پایین نمی آید . ؟
بطور مسلم اگر امروز بازار از این جو روانی ملتهب و سوال برانگیز خارج شود و به آن کم محلی نشان دهد ، پراید که سهل است ساندرو استپ وی نیز در جاده دور برگردان افتاده و از قیمت امروز ۷۵۰ میلیونی خود دست به عقب نشینی خواهد زد .
تا اینجا هر چه گفته شد مربوط به بحث دلالی ماجرا می شود ؛ اما سوی دیگر ماجرا به خودروسازان وطنی بر می گردد که در جهت مقابله با التهابات کاذب بازار ؛ سیاست پیش فروش خودروهای تولیدی خود را چند ماهی است مورد توجه قرار داده اند و با دریافت پول های کلان از مردم و وعده تحویل چند ماهه ؛ برای خود از این نمد کلاهی خوب بافته اند.!
سوال اساسی اینجاست ؛ موضوع پیش فروش خودرو تا چه اندازه توانسته است جو روانی و کاذب بازار را آرام کرده و به تقاضای موجود پاسخ مثبت دهد ؟! در یک حساب سرانگشتی نه تنها این پیش فروش خودرویی چاره ساز نبوده ، بلکه بازهم این وسط سبیل دلالان و عاملان حاضر در نمایندگی ها چرب شده است تا موضوعی که با تدبیر می تواند حل شود روز به روز بر گره هایش افزوده شده و ما بمانیم و حسرتی فرو خورده .
بر اساس ضرب المثل “از ماست که بر ماست ” باید گفت جدا از تمام ضعف ها و قصورهای برنامه ریزان و تصمیم گیران اقتصاد خودرویی در کشور ، تک تک ما ایرانی ها نیز در این مورد خاص مقصریم . مقصریم از آن جهت که تا جایی می بینیم صفی تشکیل شده ؛ سبد خود را آنجا می کاریم تا ما نیز خواسته و ناخواسته دلیلی برای این گرانی ها و نرخ های افسار گسیخته باشیم.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.