کاهش نگران کننده استفاده از ماسک در خراسان رضوی
27 مهر 1399 - 9:31
شناسه : 4789
5
آمار‌ها از کاهش رعایت دستورالعمل های بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک درخراسان رضوی و مشهد حکایت دارند.
پ
پ

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، بر اساس توصیه‌های سازمان بهداشت جهانی استفاده از ماسک یکی از راهکار‌های مقابله با انتقال ویروس کرونا و همه‌گیری آن در بین افراد جامعه عنوان شده است.

طبق مصوبه ستاد استانی پیشگیری و مقابله با بیماری کرونا، کاربرد ماسک از ۱۵ تیرماه امسال در ادارات و اماکن عمومی خراسان رضوی اجباری شد که این موضوع استفاده از ماسک در بین شهروندان را بر اساس گزارش‌های رسمی مسئولان به طور میانگین در کلان شهر مشهد تا ۸۰ درصد و در کل استان به حدود ۷۰ درصد رساند و به تبع آن در بازه زمانی مربوطه میزان شیوع کرونا در استان نیز روند کاهشی به خود گرفت.

این در حالی است که اکنون استفاده از ماسک در مشهد و خراسان رضوی طبق اعلام مسئولان بهداشتی رو به کاهش است و مسئولان نسبت به خطر فراگیری کرونا با توجه به کاهش استفاده از ماسک هشدار می‌دهند.

 

توزیع روزانه ۹۰ هزار ماسک در حرم مطهر رضوی

به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، هر فرد آلوده به ویروس کرونا در صورت نداشتن ماسک می‌تواند زنجیره‌ای از انتقال بیماری را به راه بیندازد به طوری که می‌تواند۴۵۰ نفر را به این ویروس آلوده کند.

 

استفاده دو نفر از ماسک خطر انتقال کرونا را تا ۹۸ درصد کاهش می‌دهد

 

محمد حسین بحرینی سخنگوی ستاد مقابله و پیشگیری از کرونا در خراسان رضوی گفت: طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت اگر از دو فرد در ارتباط با هم، یکی از آن‌ها از ماسک استفاده کند و دیگری ماسک نداشته باشد خطر انتقال بیماری تا ۹۵ درصد کاهش می‌یابد، اما اگر هر دو نفر از ماسک استفاده کنند خطر انتقال بیماری تا بیش از ۹۸ درصد کاهش می‌یابد.

او افزود: کرونا با هیچ کس شوخی ندارد و اگر رفتار مردم در مواجهه با این بیماری تغییر نکند، روز‌های تلخ و سختی را پیش رو خواهیم داشت.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: در حال حاضر مشهد و خراسان رضوی وضعیت خوبی ندارند و همچنان شرایط قرمز را طی می‌کنند، بنابراین آمار مراجعان سرپایی، بستری جدید و بستری کلی بیمارستان‌ها و تعداد فوتی‌ها در این استان در حال افزایش است.

بحرینی بیان کرد: در شرایط کنونی استفاده از ماسک و رعایت دستوراعمل های بهداشتی بیش از هر زمانی مورد تاکید است و از هموطنان تقاضا داریم به مشهد مقدس سفر نکنند و از راه دور و از داخل منازل ارادت خود را به ساحت امام مهربانی‌ها نشان دهند.

 

استفاده نادرست از ماسک از کرونا پیشگیری نمی‌کند

 

رمضان میرزایی عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: استفاده از ماسک برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا و آنفلوآنزا موثر است و اگر مردم استفاده از ماسک و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی را در سبک زندگی خود قرار دهند به این دو بیماری مبتلا نخواهند شد.

او افزود: در روز‌های بحرانی کرونایی استفاده صحیح از ماسک همواره مورد تاکید بوده و ماسک باید از زیر چانه تا بالای بینی را به‌صورت کامل بپوشاند و قسمت فلزی بالای ماسک باید روی بینی مماس شود تا فضای لازم به‌صورت کامل پوشانده شود و کوچکترین فضایی جهت ورود ویروس و آلودگی از سمت دهان و بینی وجود نداشته باشد.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: یکی از روش‌های نادرست رایج در استفاده از ماسک پوشاندن دهان و باز گذاشتن بینی است که اگر ویروس و آلودگی در محل باشد بلافاصله به آن فرد منتقل می‌شود و یا اگر آن فرد ویروس و آلودگی در بدنش داشته باشد از راه بینی به حاضران در آن مکان انتقال می‌دهد.

میرزایی بیان کرد: ماسک اِن ۹۵ ویژه کادر درمانی است و افراد عادی نباید از آن استفاده کنند همچنین نحوه استفاده آن با ماسک سه لایه متفاوت است و باید کش‌های بالا و پایین آن محکم بسته شود تا هیچ گونه فضایی برای انتقال ویروس و آلودگی از راه دهان و بینی نباشد.

او با اشاره به نقش ماسک در پیشگیری از بیماری کرونا تصریح کرد: اگر فرد بیمار از ماسک استفاده نکند و فرد سالم از ماسک استفاده کند تا ۷۰ درصد موجب انتقال ویروس می‌شود و اگر فرد بیمار از ماسک استفاده کند و فرد مقابل نه، خطر انتقال به پنج درصد کاهش می‌یابد و اگر دو نفر استفاده کنند خطر انتقال به یک و نیم درصد خواهد رسید.

 

در صورت بی توجهی به ماسک روز‌های سختی را پیش رو خواهیم داشت

 

حسن جعفری سرپرست استانداری خراسان رضوی نیز گفت: اگر رفتار مردم در قبال برخورد با این ویروس منحوس تغییر محسوسی پیدا نکند و میزان استفاده از ماسک کاهش یابد شاهد روز‌های سخت و نفسگیری خواهیم بود.

او با بیان این که کادر درمان به اندازه کافی خسته و فرسوده شده اند افزود: برای این که شاهد اوج گیری شیوع ویروس کرونا نباشیم و زنجیره انتقال آن قطع شود باید مردم بیش از پیش نکات و دستورالعمل‌های بهداشتی را جدی گرفته و سرلوحه رفتار شخصی و اجتماعی خود قرار دهند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.