عطوان: توافق ایران و عربستان پایانی برای سلطه آمریکا و انگلیس در خاورمیانه است
21 اسفند 1401 - 9:33
شناسه : 47976
1
عبدالباری عطوان سردبیر روزنامه فرامنطقه‌ای "رأی الیوم" در سرمقاله روز شنبه خود نوشت که توافق ایران و عربستان با نظارت چین آغاز یک پایان برای سلطه ۸۰ ساله انگلیس و آمریکا در منطقه خلیج فارس و خاورمیانه است و نقش پکن به عنوان یک بازیگر راهبردی مهم در این مناطق را به رخ کشیده است.
پ
پ

عطوان در این باره نوشت: عربستان با این توافق، چراغ خاموش و توسل به گفت وگو، توانست مانع از هدر رفتن منابع مالی نظامی هنگفتی شود که در جنگ مستقیم یا غیر مستقیم با ایران هدر می داد.

وی ادامه داد؛ این کشور با این اقدام می تواند میلیاردها دلار را پس انداز کرده و از آن برای توسعه قدرت و سرمایه گذاری در طرح‌های آینده خود استفاده کند و به وسیله آن به قدرت مالی و اقتصادی و شاید نظامی تبدیل شود که بتواند به خودکفایی نظامی برسد و منابع درآمدی خود را گسترش و از تکیه بر تنها فروش نفت بکاهد.

عطوان افزود: این توافق مهم ترین نشانه‌های ضعف دو جانبه آمریکا و اسرائیل در منطقه و جهان را برملا کرد و آغازی بر فروپاشی طرح‌های این ائتلاف بزرگ است که بزرگ‌ترین آن تأسیس یک ائتلاف میانه رو به رهبری حکام و کشورهای ثروتمند حاشیه خلیج [فارس] بود، همچنان که این توافق تمام نقشه‌هایی را درهم شکست که از ایران ساخته بودند تا بوسیله آن بتوانند به لحاظ نظامی و امنیتی بخواهند از این کشورها باج خواهی کنند، اقدامی که موجب ادامه سلطه آنان و تعمیق آن شده بود.

این نویسنده فلسطینی تأکید کرد: اسرائیل در ۲۰ سال گذشته، تمام توان، روابط و لابی‌های یهودی خود را برای مبارزه، تضعیف ایران به کار گرفته و تلاش کرده تا یک دیواری در برابر تهران در کشورهای عربی ایجاد کند، همچنان که برای حمله به ایران و تخریب برنامه هسته‌ای آن نقشه‌ها ریخته، اما نتایج آن کاملا عکس شده است.

وی افزود: بعید نیست که عربستان پس از این توافق، بخواهد در زمینه صنایع نظامی بویژه این که ایران در تولید موشک‌های نقطه‌زن، فرا صوت، پهپاد و زیردریایی پیشرفته است، از توانمندی نظامی تهران بهره ببرد، چرا که ایران برخلاف پاکستان که تسلیم سلطه آمریکا، دیکته‌ها و محدودیت‌های واشنگتن است، بصورت مستقل تصمیم گیری می کند.

عطوان نوشت: عربستان تمام برنامه‌های خود برای چرخش به شرق؛ چین و شمال؛ روسیه را از دیگر کشورهای عربی مخفی کرد، اقدامی که برآمده از نگاه راهبردی دوراندیشانه و مبتنی بر پژوهش‌های عمیق ریاض بوده که ارکان آن را این موضوع تشکیل می دهد که دوران آمریکا و رهبری جهان روبه پایان است و باید به سرعت به نظام جدید جهانی به رهبری چین و روسیه پیوست.

سردبیر رأی الیوم افزود: توافق صلح آبراهام که رژیم صهیونیستی برای تقویت سلطه خود بر منطقه و ثروت‌های آن حساب ویژه‌ای روی آن باز کرده بود و منتظر میوه آن؛ یعنی پیوستن عربستان به آن بود. اکنون پس از توافق ریاض و تهران حال خوشی ندارد و بسان بیماری است که در بخش مراقبت‌های ویژه بستری است.

عطوان افزود: زمانی که رهبران عربستان با روسیه و چین تشکیل یک ائتلاف بدهند و ریاض به سازمان بریکس بپیوندد، دیگر چه نیازی به اسرائیل، آمریکا، گنبد دروغین آهنین یا موشک‌های افتضاح پاتریوت خواهد داشت، چرا که جایگزین آن موجود است و می‌تواند از موشک‌های اس ۵۰۰ و جنگنده‌های پیشرفته سوخو ۳۵ روسیه بهره ببرد.

سردبیر رأی الیوم در بخش دیگری از یادداشت خود به دستگاه اطلاعاتی اسرائیل طعنه زد و نوشت که آنها که مدعی هستند که حتی حرکت مورچه‌ها را در منطقه به دقت زیر نظر دارند و در این راه ده‌ها میلیارد دلار از برخی کشورها بابت اعزام کارشناس می‌گیرند، اکنون پرسش این است که چرا از مذاکرات عربستان و ایران و پیشرفت آن از همان دوره‌های نخست مذاکرات ابتدا در عراق و در عمان و سپس در چین را اطلاع نداشتند؟

عطوان ادامه داد: ایران کشوری مسلمان، همسایه است که نمی توان جایگاه جغرافیایی و نقش تمدنی و تاریخ امپراتوری آن را که بیش از ۸ هزار سال قدمت دارد، نادیده گرفت.

وی افزود: عربستان درحال خارج شدن از محور آمریکا است که تمام توطئه‌ها علیه عرب برآمده از آن و در راستای سلطه و برتری طلبی اسرائیل استوار است، همچنان که انتظار داریم بزودی جنگ یمن پایان یابد، مذاکرات حوثی‌ها با ریاض آغاز شود، اسرای دوطرف مبادله شوند، توافق آتش بس با نظارت بین المللی امضا شود.

سردبیر رأی الیوم نوشت: عربستان به لحاظ راهبردی درحال تغییر است و چین نیز به بازیگر راهبردی در خلیج فارس و خاورمیانه و از دروازه ورود به عربستان تبدیل شده است. این ورود پکن با توجه به کاهش نفوذ آمریکا رخ داده است.

عطوان در پایان نوشت: ما دربرابر یک نقطه عطف تاریخی در منطقه هستیم و امیدواریم که این روند ادامه یابد و عمیق شود، این توافق نوید بخش یک نهضت جدید بر اساس گفت وگو و توافق است که به ۸۰ سال هژمونی و سلطه آمریکا و غربی‌ها در این منطقه پایان خواهد داد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.