توافق تهران – ریاض و ضربه های پی در پی به تل آویو
23 اسفند 1401 - 16:05
شناسه : 48165
0
با اعلام خبر توافق برقراری رابطه میان تهران و ریاض در تاریخ ۱۹ اسفند ماه که با کمک شماری از کشورهای دوست از جمله چین، عراق و عمان تحقق پیدا کرد، امیدواری بسیاری برای دوستان ایران و در عین حال نگرانی هایی برای رژیم صهیونیستی و آمریکا ایجاد کرده است.
منبع : تسنیم
پ
پ

با ابراز نگرانی رژیم صهیونیستی از این تحول منطقه ای، مشخص می شود که این مسیر کاملا صحیح می باشد و باید تکمیل تر شود تا با یاری خدا مشکلات منطقه از جمله مساله تروریسم در سوریه، جنگ یمن، اوضاع لبنان و برخی موضوعات دیگر منطقه به سرعت مرتفع گردد.

از همان زمان ابتدای اعلام برقراری رابطه میان تهران – ریاض، مقامات رژیم صهیونیستی بسیار به هم ریختند و توافق جمهوری اسلامی ایران و عربستان را شکستی دیگر برای این رژیم ارزیابی کردند؛ اظهار نظر مقامات تل آویو در این باره جالب است.

“ایهود باراک” نخست وزیر و وزیر جنگ اسبق رژیم صهیونیستی توافق ایران و عربستان برای از سرگیری روابط دیپلماتیک را ضربه‌ای مهلک به اسرائیل و آمریکا دانسته است و طی یادداشتی برای نشریه “یدیعوت آحارونوت” نوشته، «از سرگیری روابط میان عربستان سعودی و ایران، نقطه تحولی راهبردی در منطقه غرب آسیا به شمار می‌رود.

وی در عین حال این توافق را نشانه‌ای بر پایان جنگ بیهوده و بی‌فایده یمن و همچنین دستاوردی مهم برای چین دانسته است.

باراک در تشریح پیامدهای توافق تهران – ریاض به منظور احیای مناسبات رسمی دیپلماتیک اعتراف کرده که در این مرحله امکان توافق عادی سازی روابط میان اسرائیل و عربستان تا حد زیادی کاهش یافته است.

نخست وزیر سابق رژیم صهیونیستی همچنین توافق احیای روابط سیاسی میان تهران و ریاض را شکستی ذاتی برای نتانیاهو دانسته و با انتقاد از سیاست‌های کابینه افراطی کنونی این رژیم افزوده، «نتانیاهو توان خود را بر کودتای قضایی متمرکز کرده و سایر اهداف راهبردی تدوین شده اسرائیل را به حال خود رها کرده که همگی در مسیر زوال و شکست حرکت می‌کنند».

“یائیر لاپید” نخست وزیر سابق رژیم صهیونیستی نیز در واکنش به توافق ایران و عربستان برای ازسرگیری روابط اعلام کرده که این توافق شکستی تمام عیار برای تل آویو بشمار می رود.

وی با انتقاد از سیاست‌های نتانیاهو و کابینه افراطی وی تصریح کرده که «با این توافق، دیوار منطقه‌ای را که علیه ایران ساختیم، ویران شد و توافق تهران – ریاض خطری برای سیاست خارجی اسرائیل است».

“نفتالی بنت” نخست وزیر اسبق رژیم صهیونیستی نیز در واکنش به توافق ایران و عربستان از کابینه نتانیاهو انتقاد کرده و گفته که این توافق شکستی مفتضحانه برای کابینه نتانیاهو است و در نتیجه ضعف و اختلافات داخلی بوجود آمد.

وی تصریح کرده که توافق ایران و عربستان تحولی خطرناک برای رژیم اسرائیل و یک پیروزی سیاسی برای ایران است.

لغو سفر وزیر خارجه اسرائیل به عربستان

یکی از مهم ترین پیامدهای اعلام برقراری رابطه میان تهران – ریاض، لغو سفر “الی کوهن” وزیر خارجه ‌رژیم صهیونیستی به عربستان، بوده هرچند منابع صهیونیستی بهانه دیگری برای این مساله تراشیده اند.

کوهن قرار بوده جهت شرکت در نشست هفته جاری اجلاس جهانگردی سازمان ملل متحد که در شهر “العلا” برگزار خواهد شد به عربستان سفر کند که این سفر مقدمه ای برای برقراری رابطه میان ریاض – تل آویو بوده، اما این برنامه لغو شده است.

منابع صهیونیستی دلایل ادعایی لغو سفر کوهن به عربستان را عدم پیگیری و هماهنگی‌ها میان ریاض – تل آویو به منظور توافق بر سر تدابیر امنیتی این سفر اعلام کرده اند و این در حالی است که مقامات سعودی با سفر دو همراه در قالب هیئت سیاسی رژیم صهیونیستی به ریاست وزیر خارجه این رژیم موافقت کرده بودند.

توافق تهران - ریاض و ضربه های پی در پی به تل آویو

نگرانی تل آویو از ادامه روابطش با کشورهای عربی

یکی دیگر از نگرانی های اساسی مقامات تل آویو از اعلام برقراری رابطه میان تهران – ریاض – مساله ادامه روابط رژیم صهیونیستی با کشورهای عربی است.

روزنامه صهیونیستی “یدیعوت آحارانوت” در این زمینه فاش کرده که محافل سیاسی اسرائیل به شدت نگران تاثیر منفی توافق اخیر ریاض – تهران بر روند سازش اسراییل با کشورهای عربی هستند.

این رسانه عبری زبان به نقل از منابع سیاسی رژیم صهیونیستی خبر داده که، مقامات تل آویو به شدت نگران آن هستند که بعد از ازسرگیری روابط بین ایران و عربستان روابط کشورهای عربی با اسرائیل دچار بحران شود.

این منابع با استناد به تصمیم اخیر امارات متحده عربی اعلام کردند، با وجود آن که نتانیاهو هر نوع بحرانی را با ابوظبی رد می‌کند، اما نشانه‌های وجود این مشکل کاملا هویداست.

این رسانه صهیونیستی به نقل از منابع سیاسی اسرائیلی اعلام کرده، علاوه بر روابط اسراییل با امارات، نگرانی واقعی و زیادی هم نسبت به ادامه روابط با دیگر کشورهای عربی هم وجود دارد.

این منابع بر این باورند، گرچه در سطح تاکتیکی روابط خوبی میان تل آویو – ابوظبی را شاهد هستیم و حتی می‌توان آن را رو به پیشرفت توصیف کرد، اما اختلافات عدیده‌ای در مسایل سیاسی و امنیتی میان دو طرف شکل گرفته است.

یک مقام عالی‌رتبه اسرائیلی هم به آحارانوت گفته، فروپاشی گسترده‌ای که اسرائیل در تمامی ابعاد شاهد آن است، زیان‌هایی را به بار می‌آورد که برای ترمیم آن باید سال‌ها زمان صرف کرد.

به گفته او، امارات متحده صرفا یک نمونه از یک فروپاشی بعد از اوج گیری قابل توجه در روابط محسوب می‌شود، در حالی که کشورهای دیگری هم در حال دور شدن از اسرائیل یا حداقل تعلیق ارتباط با آن هستند.

یکی دیگر از ضریه هایی که تل آویو از ابوظبی در روزهای اخیر خورده توقف، خرید سامانه دفاعی امارات از رژیم صهیونیستی است.

شیخ “محمد بن زاید” رئیس امارات متحده عربی دو روز پیش در پیامی به مقامات رژیم صهیونیستی اعلام کرده «تا زمانی که مطمئن نشویم نتانیاهو دارای دولتی است که تحت کنترل او است، نمی‌توانیم کارهای مشترک انجام دهیم».

کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی به نقل از بن زاید گزارش داده که تصمیم امارات برای توقف خرید سامانه‌های دفاعی از اسرائیل در پی اقدامات و اظهارات “ایتامار بن گویر” وزیر امنیت داخلی و “بزالل اسموتریچ” وزیر دارایی کابینه نتانیاهو صورت گرفته است.

همزمان کانال ۷ تلویزیون رژیم صهیونیستی نیز اعلام کرده که امارات تصمیم دارد در واکنش به اظهارات اسموتریچ وزیر تندروی اسرائیلی در مورد شهرک “حواره” و تعرض به مسجد الاقصی، قرارداد تسلیحاتی با این رژیم را فعلا لغو کند.

موارد یاد شده نشان می دهد که توافق برقراری رابطه میان تهران – ریاض در عین حالی که امیدواری بسیاری برای دوستان ایران ایجاد کرده، نگرانی های شدیدی برای مقامات رژیم صهیونیستی ایجاد کرده است، که مهم ترین آن خدشه در روابط برخی کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی می باشد.

مطمئنا اگر این رابطه بر اساس منافع مردم منطقه شکل گرفته و گسترش یابد، با یاری خدا مشکلات منطقه از جمله مساله تروریسم در سوریه، جنگ یمن، اوضاع لبنان و برخی موضوعات دیگر منطقه نیز به سرعت مرتفع خواهد گردید و مردم ایران و عربستان هم از منافع آن بهره مند خواهند شد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.