بشار اسد: هیچ کس در جهان نمی‌تواند اردوغان را برای چند روز ضمانت کند
26 اسفند 1401 - 12:53
شناسه : 48377
1
رئیس‌جمهور سوریه با بیان اینکه عادی‌سازی روابط ایران و عربستان سعودی یک غافلگیری خوب بود، گفت که هیچ کس در جهان نمی‌تواند رئیس‌جمهور ترکیه را چند روز ضمانت کند.
منبع : فارس
پ
پ

«بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه که اخیرا وارد روسیه شده است، در مصاحبه با شبکه روسی «آر تی» موضع دمشق در قبال بسیاری از مسائل داخلی و خارجی را بیان کرد.

رئیس‌جمهور سوریه در این مصاحبه که شامگاه پنجشنبه منتشر شده است، گفت: «سفرم به مسکو به این دلیل صورت گرفته که تصورات مشترک جدیدی میان روسیه و سوریه از جهان جدید ایجاد شود. مسائل اقتصادی که در این سفر مطرح شد، گسترده‌ترین، جامع‌ترین و مشخصا بیشترین چیزی بود که به آن پرداخته شد. برای سفر من به مسکو پیش از زلزله برنامه‌ریزی شده بود.»

بشار اسد اضافه کرد: «برآوردها در خصوص بازسازی سوریه بیش از ۴۰۰ میلیارد دلار بود که این یک رقم تقریبی است و ممکن است ارقام بیش از این‌ها باشد چراکه برخی مناطق تحت کنترل حکومت نیست. رقم فرضی برای پشت سر گذاشتن پیامدهای زلزله ۵۰ میلیارد دلار است که این رقم نیز فرضی است [چون هنوز] بررسی ساختمان‌های تخریب‌شده کامل نشده است. تحریم‌های اعمال‌شده علیه سوریه برداشته نشده؛ ولی تنها اجازه ورود برخی کمک‌های بشردوستانه داده شده است.»

اسد ادامه داد: «با چشم‌پوشی از تحریم‌های اعمال‌شده، سوریه قادر است خود را بعد از جنگ و زلزله بازسازی کند، زیرا این کشور تمام مؤلفه‌ها را دارد؛ اما مشکل اینجاست که این فرایند در حال حاضر پرهزینه‌تر و دشوارتر است. با این وجود، این فرایند در حال انجام است؛ اما در برخی حوزه‌ها مانند برق ما نیازمند رفع تحریم‌ها هستیم. سیاست اروپا در تمام مسائل مبتنی بر دروغ است که پرونده سوریه یکی از دروغ‌های آن‌هاست.. اگر شما امروز دروغ نگویید، غربی نخواهید بود.»

وی افزود: «مردم سوریه و ترکیه اختلافی با یکدیگر ندارند. مشکل از سوی سیاستمداران ترکیه است چراکه آن‌ها زیاده‌خواهی‌ها خاص خود را دارند و می‌خواهند آن را در ترکیه محقق کنند. تنها زلزله‌ای که سیاست‌های ترکیه را تغییر خواهد داد، انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور است. این برای آن‌ها یک زلزله است.»

رئیس‌جمهور سوریه در ادامه در واکنش به اخبار مربوط به دیدار احتمالی او و «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه گفت: «اولویت خروج نیروهای خارجی و غیرقانونی است، منظور من نیروهای ترکیه و آمریکاست. ما برای دیدار با اردوغان شروطی مطرح نکردیم. مسئله خروج از خاک سوریه یک مسئله ملی است، نه سیاسی. ما پافشاری داریم که یک دستور کار روشن وجود داشته باشد یا سوریه بر بند خروج [بیگانگان] تأکید داشته باشد. اولویت اردوغان انتخابات است و نه چیز دیگر. اما برای سوریه، اولویت خروج [نیروهای خارجی] و بازگردانی حاکمیت به حالت عادی است.»

بشار اسد همچنین بیان کرد: «اگر مسئله خروج از سوریه باعث پیروزی اردوغان در انتخابات خواهد شد، ما مشکلی نداریم. اگر شروط رعایت شود، هیچ زمان مشخصی برای دیدار با اردوغان وجود نخواهد داشت و ممکن است این دیدار امروز باشد یا فردا. مسئله زمان نیست. وزیر دفاع ترکیه بهتر بود که حقیقت را بگوید، واقعیت این است که پیش از جنگ این دو کشور مشکلی در مرزها نداشتند. نقض امنیت که اکنون در حال رخ دادن است، به علت سیاست‌های ترکیه و به طور مشخص سیاست‌های اردوغان است. سفر رئیس ستاد کل آمریکا به شمال سوریه نشان می‌دهد که آمریکا بزرگترین کشور سرکش در جهان است.»

اسد بیان کرد: «گروهی از کُردهای ملی‌گرا هم وجود دارند، اما هر طرف یا گروه یا فردی که برای یک گروه خارجی کار کند، خائن و جاسوس است. اعلام ازسرگیری روابط ایران و عربستان سعودی با میانجیگری چین یک غافلگیری خوب بود. صحبت از اینکه روابط سوریه و ایران باید قطع شود با ما مطرح نشده است. وفاداری ایران و سوریه عمری چهاردهه‌ای دارد و این مسئله در کشورهای عربی دیگر یک مشکل نیست. توافق عربستان سعودی و ایران بایست بر منطقه نیز به طور کلی بازتاب مثبت داشته باشد. شکی نیست که این مسئله بر سوریه نیز تأثیرگذار خواهد بود. اما اینکه چگونه؟ سخت است الان مشخص کنیم.»

وی در عین حال تأکید کرد: «اسرائیل حملاتش را متوقف نکرده است. آن‌ها از سال ۲۰۱۳ اوضاع را برهم می‌زنند و با همکاری آمریکا داعش را وارد میدان کردند. اسرائیل با تروریسیم عجین است و این چیز عجیبی نیست که این کار را بکند. تحرکاتی در کشورهای عربی از طریق مطرح کردن یک سری ایده آغاز شده است. ما منتظر گام‌ها برای اجرایی شدن این ایده‌ها در زمینه بحران سوریه هستیم. هیچگاه روابطمان را با کشورهای عربی قطع نکردیم. قطع روابط اصل درستی در سیاست نیست. عضویت سوریه در اتحادیه عرب تعلیق شده است و حتما باید این تعلیق عضویت در یک نشست عربی لغو شود و سپس ما مشارکت داشته باشیم.»

رئیس‌جمهور سوریه اشاره کرد: «هدف صرفا نشست نیست و اقدام مشترک کشورهای عربی مدنظر است. ما در جهانی چندقطبی به سر می‌بریم که در حال شکل‌گیری است. ایالات متحده دیگر به خودش به عنوان یک قطب مسلط بر جهان نگاه نمی‌کند. آمریکا دارد هیمنه مطلق خود را بر بازارها و دیگر چیزها از دست می‌دهد. سیاست روسیه واقع‌گرایانه است و کسی نمی‌تواند اردوغان را برای چند روز تضمین کنید. من فکر نمی‌کنم که کسی در جهان بتواند اردوغان را ضمانت کند. کسی نمی‌داند که بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری در ترکیه چه چیزی رخ خواهد داد.»

«بشار اسد» رئیس جمهور سوریه، عصر سه‌شنبه هفته جاری، در صدر هیأتی بلندپایه وارد مسکو شد و با مقامات ارشد روسیه از جمله «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور این کشور دیدار و گفت‌و‌گو کرد.

دفتر ریاست جمهوری سوریه در بیانیه‌ای در خصوص دیدار اسد و پوتین اعلام کرد دو طرف در این دیدار روابط راهبردی دمشق و مسکو، مسائل اقتصادی و تجاری و تحولات سیاسی در منطقه و جهان را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

در این بیانیه همچنین آمده بود که رئیس‌جمهور سوریه بر لزوم خروج نیروهای اشغالگر از خاک سوریه و تمامیت ارضی این کشور تأکید کرده و دو طرف در عین حال از توافق ازسرگیری روابط عربستان سعودی و ایران استقبال کرده‌اند و آن را گامی مثبت برای منطقه و جهان به شمار آورده‌اند.

رئیس‌جمهور سوریه، بامداد پنجشنبه، نیز با شبکه روسی «ریانووستی» مصاحبه کرده بود. او در این گفت‌و‌گو با بیان اینکه چهار منطقه الحاق‌شده به روسیه از شرق و جنوب اوکراین، سرزمین‌های تاریخی این کشور هستند، اشاره کرده بود که غرب با کمک رئیس جمهور اوکراین، جنگ جهانی سوم را آغاز کرده است.

او در این خصوص گفت: «البته که می‌گویم این‌ها (مناطق دونتسک، لوهانسک، خرسون و زاپروژیا) سرزمین‌های روسیه هستند، حتی اگر جنگ رخ نداده باشد، این‌ها از نظر تاریخی سرزمین‌های روسیه هستند.»

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.