دیپلماسی منطقه ای در اولویت
04 فروردین 1402 - 9:46
شناسه : 48832
4
هرگونه تنش در منطقه، زمینه را برای حضور و ایفای نقش کشورهای فرامنطقه ای فراهم می کند، بنابراین شکل گیری منطقه قوی‌تر موضوعی است که همه کشورهای منطقه باید در مسیر آن گام بردارند.
نویسنده : دکتر نوذر شفیعی/ استاد دانشگاه منبع : فرهنگ ایرانیان
پ
پ

کاهش تنش، حفظ امنیت منطقه‌ای و افزایش همکاری‌های دسته جمعی بدون دخالت قدرت های خارجی از جمله نیازهای منطقه برای رسیدن به پیشرفت است، در همین راستا

باید از طریق گفتگو اختلافات موجود میان کشورهای منطقه حل شود،
چرا که هرگونه تنش در منطقه، زمینه را برای حضور و ایفای نقش کشورهای فرامنطقه ای فراهم می کند که طبیعتا چنین اتفاقی به نفع کشورهای منطقه نیست.
تقویت ارتباط کشورهای منطقه باعث کاهش حضور غربی‌ها و آمریکا می شود، در همین زمینه توافق ایران و عربستان مبین این واقعیت است که ما باید با دوستان خود در کشورهای حوزه خلیج فارس روی مسائل کلان منطقه بر اساس منافع ملی خود هم نظر باشیم.

شورای عالی امنیت ملی کشورمان طی چند وقت اخیر فعالیت‌های زیادی در راستای گسترش سیاست همسایگی انجام داده است. از جمله این موارد می‌توان به توافق با عربستان و گفتگوهای چندجانبه با عراق و امارات اشاره کرد.
توافق میان ایران و عربستان و در پی آن سفرهای دبیر شورای عالی امنیت جمهوری اسلامی نشان از تقویت دیپلماسی منطقه ای ایران دارد.
سفر مهم شمخانی به امارات که چندی پس از توافق تهران و ریاض انجام شد توجه‌های بیشتری را به خود جلب کرد به ویژه آنکه در جریان این سفر هیئت‌های ویژه اقتصادی و بانکی نیز حضور داشتند.
باید در نظر داشته باشیم که دیپلماسی سیاسی و اقتصادی منجر به تعاملات خوب و موفقی با کشورهای منطقه و همسایه است که آثار و تبعاتش بسیار مفید و موثر است. چرا که از این به بعد کشورهای منطقه نمی‌توانند به پایگاهی برای دشمنان جمهوری اسلامی تبدیل شوند و عربستان و امارات صراحتا اعلام کرده اند که اجازه نخواهند داد اسراییل از نقطه جنوبی روی ایران نفوذ امنیتی و سیاسی و … داشته باشد.

در حال حاضر توجه کشورهای دیگر منطقه به سمت ایران است و گویی حل مسئله منطقه ای کلید تعامل جمهوری اسلامی با نظام بین الملل است و شاید برخی کشورهایی که تا قبل از این بنا به ملاحظاتی محدودیت هایی در روابط با ایران داشتند بعد از توافقات اخیر ایران شاهد استقبال خوب آنها بودیم.
در همین زمینه باید توجه داشت که نگاه دولت سیزدهم به همکاری‌های منطقه‌ای،ایجاد منطقه قوی است و درصورتی که همه کشورهای منطقه به این باور برسند که تنها با تلاش برای ایجاد منطقه قوی می‌توانند به ثبات و امنیت پایدار دست پیدا کنند، می‌توان به شکل گیری تحولات جدید در روابط دو و چند جانبه در منطقه امیدوار بود.
یکی از دلائل مشکلات موجود منطقه ناشی از مداخلات بیگانگان است بنابراین شکل گیری منطقه قوی‌تر موضوعی است که همه کشورهای منطقه باید در مسیر آن گام بردارند.

 

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.