رژیم اسراییل و بحران امنیتی درون زا
11 فروردین 1402 - 11:28
شناسه : 49289
3
به نظر می رسد امسال سال پایان عمر رژیمی باشد که با اشغال سرزمین های دیگر خود را تحمیل کرده است و در حال حاضر تضادهای فراوانی اجازه ادامه حیات آن را نمی‌دهد.
نویسنده : مصطفی مصلح زاده/ استاد دانشگاه منبع : فرهنگ ایرانیان
پ
پ

 

رژیم اسراییل دارای بحران های متعددی است، اولین بحران، بحران هویتی است، به این معنا که هویت هر کشوری از آنجایی آغاز می شود که ملتی در سرزمین خودش دولتی تشکیل می دهد و قانونی می نویسد که هویتش را مشخص کند، اما رژیم اسراییل چنین هویتی  ندارد و مردمی از قاره ها و نژادهای مختلف بدون قانون و اشغال سرزمینی که متعلق به ملت دیگری است زندگی می کنند.
بحران بعدی، زائده بودن است. چیزی که به نام اسراییل بوجود آمد زائده آمریکا و اروپا است؛ در مراحل مختلف تاریخ نیز این زائده همواره نشان داده که هویت مستقلی ندارد.
اختلافات سیاسی بین احزاب حتی یهودی بحران دیگری است که اسراییل با آن مواجه است و باعث شده طی چند سال اخیر هیچ دولت مستقری نتواند ادامه پیدا کند.
بحران اقتصادی از دیگر بحران هایی است که اسراییل با آن روبروست ، از سال ۲۰۰۸ در آمریکا و سپس اروپا این بحران شکل گرفت و با توجه به اینکه اسراییل زائده آمریکا است بنابراین این بحران به اسراییل نیز منتقل شد و در ادامه بحران کرونا هم بر آن اضافه شد و به این ترتیب شدت بحران اقتصادی افزایش یافت و طی سال های اخیر بارها تظاهرات بزرگی در اسراییل شکل گرفت که این مسئله نیز بکی از عوامل مشکل ساز برای ادامه حیات این رژیم شد.
رژیم اسراییل همچنین دچار بحران امنیتی است، این رژیم تلاش کرد با ۴ جنگ با اعراب امنیتی برای خود ایجاد کند و مصر را بعنوان مهمترین مخالفش از طریق پیمان کمپ دیوید مجبور به صلح کرد تا به این ترتیب امنیتی برای خود ایجاد کند ، اما بلافاصله انقلاب اسلامی بلوکی را در منطقه تشکیل داد تا مانع ادامه اشغالگری رژیم صهیونیستی و ایجاد امنیتی برای اسراییل شود. حزب الله نیز به اسراییل نشان داده که نمی تواند هم اشغال کند و هم امنیت داشته باشد، غزه نیز بعنوان یک عامل دیگر امنیت اسراییل را زیر سوال برد.
همچنین کرانه باختری از سال گذشته حملاتی علیه این رژیم داشت و انقلابیون فلسطینی نیز در داخل شهرهای اسراییل عملیات نظامی انجام دادند.اینگونه حملات بسیار ضربه کاری برای اسراییل بود.
بحران دیگری که اسراییل با آن‌ مواجه است بحران امنیتی درون زا است، تا پیش از این بحران ها ناشی از بیرون بود اما در حال حاضر بحرانی از خود دولت ایجاد شده است، نتانیاهو و برخی دیگر به دلیل منافع شخصی خود نمیخواهند پرونده فسادشان در قوه قضاییه رسیدگی شود، اما رقبای آنها مقاومت خیابانی را آغاز کرده اند و به این ترتیب دولت دچار اغتشاش شده است هر جند نتانیاهو اعلام کرده است که این تغییرات را به تعویق یا تعلیق میندازد اما مخالفان می‌گویند باید آن را لغو کند، که امکان چنین کاری وجود دارد. بنابراین نتانیاهو بر سر دو راهی مرگ سیاسی و زندگی سیاسی قرار گرفته است.
این مسیر منجر به این می‌شود که اسراییل نتواند به طور کلی وحدت ملی و دولت ملی با دوامی داشته باشد و به نظر می رسد امسال سال پایان عمر رژیمی باشد که با اشغال سرزمین های دیگر خود را تحمیل کرده است و در حال حاضر تضادهای فراوانی اجازه ادامه حیات آن را نمی‌دهد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.