نگرانی تل‌آویو از نزدیکی دمشق به کشورهای عربی، خاورمیانه جدید و رویایی که بر باد رفت
14 فروردین 1402 - 15:39
شناسه : 49481
1
رسانه‌های اسرائیل «نگرانی» رژیم اشغالگر را از نزدیکی روابط سوریه با کشورهای عرب حوزه خلیج فارس بیان کردند و نوشتند: این موضوع به خصوص در سایه نزدیکی روابط این کشورها با ایران هرگز برای اسرائیل بشارت بخش نخواهد بود بلکه «نگران‌کننده» است.
منبع : ایسنا
پ
پ

روعی کایس، تحلیل‌گر امور عربی شبکه «کان» اسرائیل گفت: نزدیکی روابط بین بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه و کشورهای حوزه خلیج فارس نمی‌تواند فرصتی برای تاثیرگذاری بر او و تغییری در سیاست وی باشد.

همچنین روزنامه معاریو چاپ اسرائیل بازگشت سوریه به جمع کشورهای عربی و نزدیکی آن با برخی کشورهای عربی را «خاورمیانه جدید» توصیف کرد و از دعوت عربستان از بشار اسد برای حضور در اجلاس سران عرب که قرار است در ماه مه آینده برگزار شود، صحبت کرد.

این روزنامه نوشت: مشارکت اسد در اجلاس سران اتحادیه عرب در ریاض «تحولی مهم» در احیای روابط بین سوریه و کشورهای عربی بعد از سال ۲۰۱۱ خواهد بود و این موضوع منعکس کننده تغییری در موضع‌گیری منطقه‌ای در قبال سوریه است.

معاریو همچنین به سفر فیصل مقداد، وزیر خارجه سوریه به قاهره اشاره کرد و نوشت: این سفر با هدف برداشتن گام‌هایی در جهت بازگشت سوریه به اتحادیه عرب به واسطه‌گری مصر و عربستان است.

روزنامه «یسرائیل هیوم» نیز نوشت: دعوت از اسد برای حضور در اجلاس سران عرب در ریاض در سایه تغییر عظیم در سیاست خارجه عربستان انجام می‌گیرد که روابط را با چین مستحکم و اخیرا با ایران روابطش را احیا کرده است.

پیشتر رویترز نوشت، فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان ظرف هفته‌های آینده به دمشق سفر می‌کند تا دعوتنامه رسمی برای حضور در اجلاس سران عرب را تقدیم اسد کند.

منابع به رویترز گفتند، عربستان درصدد دعوت از اسد برای حضور در اجلاس ۱۹ مه است که روابط عربستان و سوریه را به تدریج احیا می‌کند و به سال‌های قبل از ۲۰۱۱ بازمی‌گرداند.

به گفته این منابع، مذاکرات اولیه درباره سفیر فیصل بن فرحان به دمشق یا سفر فیصل مقداد به ریاض به دلیل زلزله ویرانگر ترکیه و سوریه در فوریه گذشته به تعویق افتاد.

همچنین مرکز تحقیقات «استیمسون» آمریکا متذکر شده است: نزدیکی روابط عربستان و سوریه نشانه‌ای جدید از حصارکشی عربستان و پیروزی دیپلماسی روسیه است.

این مرکز اشاره کرد، نزدیکی عربستان و سوریه در مسکو به منزله پیروزی بزرگ برای سیاست خارجی روسیه تنها چند هفته بعد از میانجی‌گری چین در توافقنامه‌ای مشابه بین ایران و عربستان است.

این مرکز همچنین تاکید کرد: صحبت از برنامه‌ریزی عربستان برای آغاز روابط دیپلماتیک مجدد با سوریه در پی اعلام میانجی‌گری چین در روابط ایران و عربستان است و می‌توان اینگونه نگاه کرد که این تحول در چارچوب دیپلماسی بحران‌های طبیعی و همچنین افزایش حصارکشی عربستان به دور از تکیه بر آمریکا انجام گرفته است.

در این راستا روزنامه هاآرتص اسرائیل توافق ایران و عربستان را مورد ارزیابی قرار داد و آن را نقشه جدید خاورمیانه و فرای آن توصیف کرد.

تزفی برئل، تحلیل‌گر امور عربی این روزنامه گفت، توافقی که رویای اسرائیل را برای ایجاد ائتلاف عربی- بین‌المللی علیه ایران برهم زد و حیاتی دوباره به تماس‌ها به منظور توافقنامه هسته‌ای جدید بخشید. امضای این توافق جدید دال بر افزایش قدرت چین در منطقه به ضرر جایگاه آمریکاست.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.