نتیجه انتخابات ترکیه در دستان نسل Z
16 فروردین 1402 - 8:56
شناسه : 49589
2
حمایت از اردوغان از ۴۵.۹ درصد در ژانویه به ۴۲ درصد در ماه مارس کاهش یافت دوره‌ای که ترکیه با زلزله‌های ویرانگر آسیب دید زلزله‌هایی که منجر به انتقاد از واکنش دولت شد در حالی که حمایت از قلیجداراوغلو از ۴۳ درصد به ۴۴.۶ درصد افزایش یافت.
منبع : فرارو به نقل از المانیتور،
پ
پ

«کمال قلیجداراوغلو» نامزد اپوزیسیون ترکیه برای شرکت در انتخابات و رقابت با اردوغان نشانه‌هایی از کاهش شکاف با او را در جلب نظر افکار عمومی ترکیه نشان داده است.

در حالی که کمتر از شش هفته به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه در تاریخ ۱۴ مه باقی مانده نظرسنجی‌های عمومی نشان می‌دهد که رقابت تنگاتنگی بین دو نامزد غالب اردوغان رئیس جمهور ترکیه و کمال قلیجداراوغلو رهبر اپوزیسیون آن کشور وجود دارد.

در اواخر هفته جاری Metro Poll یکی از معتبرترین شرکت‌های نظرسنجی ترکیه فاش ساخت که نظرسنجی آن شرکت در ماه مارس در مورد نگرش رای دهندگان نشان می‌دهد که قلیجداراوغلو که رهبر حزب جمهوری خواه حلق و نامزد ائتلاف اتحاد ملت است با ۲.۶ درصد برتری ضعیفی نسبت به اردوغان دارد.

نتایج تحقیقات Metro Poll از ابتدای سال نشان داد که قلیجداراوغلو این شکاف را کاهش داده است. حمایت از اردوغان از ۴۵.۹ درصد در ژانویه به ۴۲ درصد در ماه مارس کاهش یافت دوره‌ای که ترکیه با زلزله‌های ویرانگر آسیب دید زلزله‌هایی که منجر به انتقاد از واکنش دولت شد در حالی که حمایت از قلیجداراوغلو از ۴۳ درصد به ۴۴.۶ درصد افزایش یافت.

با این وجود، جزئیات بیش‌تر تصویر ظریف‌تری را در رقابت بین دو نامزد نشان می‌دهند. در پاسخ به این پرسش که آیا قلیجداراوغلو در رقابت ۱۴ مه پیروز می‌شود یا خیر اگر هیچ نامزدی بیش از نیمی از آرا را کسب نکند و هر دو نامزد دو هفته پس از آن به دور دوم رقابت بروند ۴۳ درصد از پاسخ دهندگان گفتند که او پیروز خواهد شد در حالی که نزدیک به ۵۰ درصد گفتند که اوموفق به پیروزی نخواهد شد.

با این وجود، تعداد فزاینده‌ای از ترکیه‌ای‌ها انتظار پیروزی قلیجداراوغلو را دارند. نتایج نشان می‌دهد ظرف مدت سه ماه شکاف تا حد زیادی کاهش یافته است. همین پرسش در مورد اردوغان نشان می‌دهد که حدود ۴۸ درصد انتظار داشتند که او سومین دوره ریاست جمهوری‌اش را تثبیت کند در حالی که ۴۵ درصد گفتند که او متحمل شکست خواهد شد.

در پاسخ به این پرسش که احتمال رای دادن به قلیجداراوغلو وجود دارد تقریبا ۴۵ درصد پاسخ مثبت دادند در حالی که بیش از ۴۹ درصد گفتند که رای نمی‌دهند. در همین حال، نزدیک به ۴۴ درصد گفتند که از اردوغان حمایت خواهند کرد و ۵۲ درصد از از حمایت از نامزدی او خودداری ورزیدند.

در مورد برتری ۲.۶ درصدی قلیجداراوغلو داده‌ها نشان می‌دهند که سرنوشت انتخابات توسط «محرم اینجه» و افراد بلاتکلیف تعیین خواهد شد. اینجه یکی از چهار نامزد ریاست جمهوری است. او در برابر اردوغان به عنوان نامزد ائتلاف تحت رهبری حزب جمهوری خواه خلق در انتحابات ۲۰۱۸ میلادی قرار گرفت و در دور نخست انتخابات متحمل شکست شد.

«سونر جاگاپتای» مدیر برنامه تحقیقاتی ترکیه در انستیتو واشنگتن معتقد است که اینجه و «سینان اوگان» دیگر نامزد انتخاباتی می‌توانند آرای قلیجداراوغلو را از بین ببرند و باعث ایجاد تفرقه در اپوزیسیون در روز انتخابات ۱۴ مه شوند و رقابت را به دور دوم در تاریخ ۲۸ مه بکشانند.

سایر نظرسنجی‌ها سطح حمایت بیش‌تری از قلیجداراوغلو را نشان می‌دهند. تحقیقات TAG در هفته گذشته نشان داد که قلیجداراوغلو نزدیک به ۵۱.۸ درصد و اردوغان ۴۲.۶ درصد آرا را کسب می‌کند. سایر نامزد‌ها یعنی اینجه و اوگان به ترتیب ۳.۲ و ۲.۵ درصد را کسب خواهند کرد.

با این وجود، در دنیای حزبی نظرسنجی‌های ترکیه برخی پیش بینی می‌کنند که اردوغان پیروز شود. نظرسنجی انجام شده توسط Optimar Research در ماه مارس نشان داد که اردوغان با ۴۷.۴ درصد بر قلیجداراوغلو با ۴۵.۳ درصد آرا پیشی می‌گیرد.

تحقیقات در میان گروه‌های رای دهنده به زنان و جوانان حامی اپوزیسیون نیز توجه داشته اند. نتیجه تحقیقات منتشر شده توسط بنیاد سوسیال دموکراسی در مورد نیات رای دادن زنان در انتخابات پارلمانی که قرار است همزمان با انتخابات ریاست جمهوری برگزار شود نشان داد که اقبال از حزب عدالت و توسعه به حزب جمهوری‌خواه خلق تغییر یافته است.

حدود ۳۸ درصد از پاسخ دهندگان گفتند که در انتخابات پارلمانی ۲۰۱۸ به حزب عدالت و توسعه رای دادند، اما تنها ۲۷ درصد گفتند که در یک انتخابات فوری به حزب حاکم رای خواهند داد. در حالی که ۲۸ درصد گفتند در سال ۲۰۱۸ میلادی از حزب جمهوری خواه خلق حمایت کردند این رقم در رای گیری آتی به میزان دو درصد افزایش یافته است.

یکی دیگر از مهم‌ترین عوامل جمعیت شناختی رای دهندگان جوان هستند. حدود شش میلیون نفر از جمعیت رای دهندگان ترکیه در ماه آینده برای نخستین بار در انتخابات شرکت می‌کنند گروهی که چیزی جز حکومت ۲۰ساله اردوغان را در طول عمرشان ندیده اند. حدود ۱۳ میلیون رای دهنده زیر ۲۵ سال در انتخابات شرکت خواهند کرد. به گفته «اردال آکالتون» رئیس پژوهش و مشاوره بوپار از هر ده جوان ترک هشت نفر به نامزد‌های خارج از ائتلاف خلق تحت رهبری حزب عدالت و توسعه رای خواهند داد.

آکالتون با استناد به نتایح نظرسنجی اخیر شرکت‌اش گفت: «امکان تغییر قدرت در نظم موجود برای اولین بار جوانان را هیجان زده می‌کند».

«ادگار سار» یکی از بنیانگذاران موسسه Istan Pol اشاره می‌کند که اکثر رای دهندگان جوان تحت تاثیر رویکرد اقتدارگرایانه فزاینده دولت قرار گرفته اند. او با اشاره به تظاهرات سراسری ضد دولتی یک دهه پیش می‌گوید: «نسل Z در دوره اعتراضات پارک گزی در سال ۲۰۱۳ میلادی ۱۵ساله بود. از آن سن آن نسل دوره‌ای را دید که حزب عدالت و توسعه اقتدارگرایی خود را آغاز کرد. آن نسل نتوانست به فرصت‌های اجتماعی که نسل قبلی در اختیار داشت دسترسی داشته باشد».

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.