گلوبال تایمز: دلار رو به افول و هیمنه آمریکا در حال فروپاشی است
16 فروردین 1402 - 12:56
شناسه : 49612
3
روزنامه «گلوبال تایمز» افول جایگاه دلار به عنوان یک ارز جهانی را به دلیل فروپاشی هیمنه آمریکا، اجتناب ناپذیر توصیف کرد و نوشت که دلار در حال از دست دادن جایگاه خود است.
منبع : ایرنا
پ
پ

چین و برزیل به تازگی با کنار گذاشتن دلار آمریکا، برای مبادلات تجاری به توافق رسیدند.

ناظران گلوبال تایمز همچنین گزارش دادند: هند که سیاستمداران آمریکایی آن را شریک خود می‌دانند، برای استفاده از دلار آمریکا به عنوان ارز جهت مبادلات تجاری سرد شده و دهلی نو از برنامه‌هایی برای استفاده از روپیه در معاملات تجاری خود با مالزی صحبت کرده است.

این منبع با اشاره به اینکه چین نیز اولین خرید گاز مایع (LNG) را از شرکت توتال انرژی فرانسه با یوان چین انجام داد، افزود: بسیاری از کارشناسان پیش بینی می‌کنند که ایده کنار گذاشتن دلار همچنان حامیان دیگر را به خود جذب خواهد کرد.

همچنین، «دونگ دینگین» مدیر موسسه مالی ووهان با بیان اینکه فاصله گرفتن از دلار در سطح جهان رو به افزایش است، گفت: آمریکا در طول دو دهه گذشته، به طور مداوم از دلار به عنوان یک ارز ذخیره بین‌المللی سوء استفاده کرده و به سایر ارزها و اقتصادها آسیب زده است.

وی ادامه داد: گرایش جهان به سمت چندقطبی شدن و دور شدن آمریکا از جایگاه بزرگترین اقتصاد تجاری جهان در حال افزایش است؛ امری که فرو ریختن تدریجی هیمنه دلار را به همراه دارد و این یک روند اجتناب ناپذیر است.

گلوبال تایمز با اشاره به اینکه جنگ اوکراین و روسیه و تعدادی دیگر از تحولات ژئوپلیتیکی، بسیاری از کشورها را وادار کرد که در موضع خود در آمریکا تجدید نظر کنند، افزود: روسیه بیش از همه، سطح اعتماد به پول آمریکا را کاهش داده زیرا این کشور پس از اعمال تحریم‌های مالی آمریکا علیه مسکو، طوفان رهایی از دلار را ایجاد کرد و بدین ترتیب همه متوجه شدند که حفظ پس‌انداز به صورت دلار امن نیست.

بانک‌های مرکزی برزیل و چین با ایجاد یک مرکز تسویه حساب فرامرزی (مرکز تسویه حساب منظور مکانی است که در آن نرخ های مرجع برای ارز مورد نظر درج شده و پرداخت های بین بانکی به این ارز در آنجا تسویه می شود.) در معاملات خود موافقت کردند.

به نوشته «لو فیگارو»، کنار گذاشتن دلار در روابط اقتصادی جهانی یک فرآیند برگشت ناپذیر است که به ویژه با استفاده از آن به عنوان ابزار فشار برای سایر کشورها قابل توجیه است.

این روزنامه افزود: آمریکا با تبدیل واحد پولی خود به ابزار فشار سیاسی بر سایر کشورها، ناخواسته حرکتی جهانی برای سرنگونی دلار را آغاز کرده هرچند حذف دلار از معاملات جهانی به یکباره اتفاق نمی افتد، اما روند آغاز شده برای کنار گذاشتن آن غیرقابل اجتناب و برگشت ناپذیر خواهد بود.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.