انتشار گزارش تحقیقی کاخ سفید درباره عملیات خروج از افغانستان و مقصر دانستن ترامپ
18 فروردین 1402 - 13:59
شناسه : 49771
3
کاخ سفید با انتشار گزارشی درباره خروج آمریکا از افغانستان، ترامپ را بابت فقدان برنامه ریزی این خروج مقصر دانست.
منبع : ایسنا
پ
پ

آستین، وزیر دفاع آمریکا می‌گوید که تحقیقات وزارت دفاع درباره نحوه آمادگی و اجرای خروج نیروهای نظامی آمریکا از افغانستان کامل شده است.

آستین گفت بازبینی درباره خروج نیروهای نظامی از افغانستان انجام شده و نسخه محرمانه آن پنج‌شنبه در اختیار کمیته‌های دفاعی کنگره آمریکا قرار گرفت.

براساس خلاصه ۱۲ صفحه‌ای این گزارش، که ابتدا روزنامه نیویورک تایمز منتشر کرد، مقام‌های دولت بایدن بخش عمده قصورات در عملیات خروج از افغانستان را متوجه دولت قبلی آمریکا، یعنی دونالد ترامپ دانسته‌اند و او را متهم کرده‌اند که توافقی شتابزده را با طالبان امضا کرده است.

شبکه ان‌پی‌آر آمریکا نیز در گزارشی به نقل از این بازبینی آورده است: «در جریان انتقال قدرت از دولت ترامپ به دولت بایدن، دولت دونالد ترامپ هیچ برنامه‌ای برای خروج نهایی از افغانستان و یا تخلیه آمریکایی‌ها و افغان‌های متحد با آمریکا ارائه نکرده بود. آن هم در شرایطی که جو بایدن زمانی کاخ سفید را در دست گرفت که تنها سه ماه به آغاز عملیات خروج از افغانستان باقی مانده بود.

در این سند آمده است در ماه‌های پیش از خروج از افغانستان دولت جو بایدن تصمیم گرفته که برای پرهیز از نشان دادن عدم اعتماد علنی به دولت افغانستان «درباره بدترین اتفاقات احتمالی پیش رو» آشکار صحبت نکند.

در گزارش کاخ سفید همچنین آمده که دولت در حال اتمام دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا برای بایدن فقط یک تاریخ برای خروج نیروهای این کشور از افغانستان باقی گذاشت؛ اما برنامه‌ای مناسب برای این منظور وجود نداشت.

بر اساس این گزارش، پس از چهار سال بی‌توجهی، سیستم‌ها، دفاتر و عملکردهای آژانس‌های حساس که برای خروج ایمن و با نظم از افغانستان لازم و ضروری بود احتیاج به بازبینی و تعمیر داشتند.

به نقل از خبرگزاری آناتولی، جان کربی سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا به خبرنگاران گفت، تصمیم دولت جو بایدن رئیس جمهوری ایالات متحده برای پایان جنگ افغانستان، یک تصمیم درست بود.

وی افزود: در حالی که همیشه قصد رئیس جمهوری برای پایان دادن به این  جنگ بود، همچنین غیرقابل انکار است که تصمیمات اتخاذ شده و عدم برنامه ریزی انجام شده توسط دولت قبلی به طور قابل توجهی گزینه‌های موجود را برای بایدن محدود کرد.

کربی افزود، بایدن در حالی امور مربوط به افغانستان را از ترامپ به دست گفت که ۲۵۰۰ نیروی آمریکایی که پایین‌ترین تعداد از ۲۰۰۱ بود، در این کشور جنگ زده حضور داشتند.

سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا یادآوری کرد که دولت ترامپ با طالبان برای خروج تمامی نیروهای آمریکایی از افغانستان تا مه ۲۰۲۱ یک توافق امضا کرد که یکی از مفاد آن این بود که اگر آمریکا نیروهایش را خارج نکند، طالبان حملاتش را از سر بگیرد.

وی همچنین گفت، زمانی که تیم بایدن خواستار دیدن طرح‌ها شد، دولت ترامپ هیچ طرحی را ارائه نکرد. مساله انتقال دولت در آمریکا بود. این نخستین درسی بود که ما آموختیم. دولت بایدن از عهده آن بر نمی‌آمد. انتخاب بایدن سخت بود. یا خروج تمامی نیروها از افغانستان یا ازسرگیری حملات طالبان. او خروج را انتخاب کرد.

جان کربی ادامه داد: یک درس دیگر هم آموختیم که ضرورت برنامه ریزی زودهنگام و گسترده برای سناریوهایی با خطر بالا و با احتمال کم بود. یک بررسی کامل انجام شد و در اختیار کمیته‌های مربوطه در سنا و مجلس نمایندگان قرار گرفت.

قانونگذاران جمهوری خواه دولت بایدن را به خروج ناکام نیروهای آمریکایی از افغانستان و آن آشوب در فرودگاه کابل به تاریخ اوت ۲۰۲۱ متهم کرده‌اند.

در این میان، ترامپ در بیانیه‌ای در واکنش به این گزارش اعلام کرد، بایدن خودش به شخصه مسؤول خروج بی‌نظم و آشفته نیروهای آمریکایی از افغانستان است و این گزارش جدید از سوی کاخ سفید در مقصر دانستن وی، اطلاعات نادرست است.

وی نوشت: این احمق‌ها در کاخ سفید، که به طور سیستماتیک کشور ما را ویران می‌کنند، به رهبری بزرگترین احمق یعنی جو بایدن ناامید، یک بازی اطلاعات نادرست جدید را شروع کرده‌اند و “ترامپ” را به خاطر تسلیم بی‌کفایت خود در افغانستان سرزنش می‌کنند. بایدن مسؤول است نه هیچ کس دیگری!

ترامپ همچنین دولت بایدن را بابت خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان پیش از خارج کردن تجهیزات نظامی سرزنش کرد که باعث شده تا ۸۵ میلیارد دلار از تجهیزات و ادوات نظامی آمریکا در افغانستان باقی بمانند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.