سایه روشن های دادگاه ترامپ
18 فروردین 1402 - 22:11
شناسه : 49797
4
دادگاه ترامپ لزوما به ضرر ترامپ نیست و چه بسا فرصتی نیز برای خودنمایی و مظلوم نمایی وی باشد.
نویسنده : امیرعلی ابوالفتح/ کارشناس ارشد مسائل آمریکا منبع : فرهنگ ایرانیان
پ
پ

نخستین دادگاه دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا سه‌شنبه چهارم آوریل برگزار و کیفرخواست صادر شد، جلسه بعدی دادگاه در ۴ دسامبر قبل از اولین انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری این کشور برگزار خواهد شد و به این ترتیب مشخص نیست که فرایند دادگاه چقدر طول بکشد، البته معمولا فرایند دادگاه در این کشور به خصوص در چنین پرونده های سنگینی، افراد بسیاری احضار می شوند و به این ترتیب ممکن است به بعد از انتخابات موکول شود.در هر صورت  حتی اگر به فرض دادگاه قبل از انتخابات این کشور به اتمام رسیده و ترامپ نیز به جرائم مالی یا حبس محکوم شود قوانین این کشور هیچ نامزدی را از حضور در انتخابات منع نمی کند،  ممکن است طبق قوانین این کشور فرد محکوم با محرومیت رای دادن مواجه شود اما قانون در مورد عدم نامزدی یک فرد زندانی در انتخابات سکوت کرده است.

بنابراین اغلب افرادی که در این حوزه فعالیت می کنند معتقدند حتی محکومیت فرد زندانی نیز مانع نامزدی در انتخابات نمی شود و چه بسا حتی در صورتی که ترامپ زندانی شود بتواند حداقل در انتخابات مقدماتی به پیروزی برسد، البته تمام این موضوعات در حال حاضر گمانه زنی است.

ضمن اینکه نظرسنجی ها نشان می دهد ترامپ با یک اختلاف معنادار از سایر نامزدهای ثبت نام کرده و یا نامزدهای احتمالی حزب جمهوریخواه پیشتاز است و در درون جمهوریخواهان از محبوبیت بسیار و حمایت برخوردار است، گرچه برخی از سران جمهوریخواه مایل نیستند ترامپ وارد رقابت انتخاباتی شود اما بدنه اجتماعی این حزب حامی ترامپ است. البته پیروزی ترامپ در انتخابات مقدماتی به معنای این نیست که اگر در مقابلش دموکرات ها کاندیدایی مانند بایدن داشته باشند بتواند پیروز شود.

بنابراین چنین تحلیلی ندارم که دادگاه به ضرر ترامپ باشد و چه بسا فرصتی نیز برای خودنمایی ترامپ باشد و وی خود را مظلوم معرفی کند و نمایشی از مظلومیت داشته باشد. وفتی برخی از جمهوریخواهانی که با ترامپ مشکل داشتند در دادگاه از وی‌ حمایت کردند به نظر می رسد بعد از انتخابات مقدماتی نیز اگر ترامپ نامزد ریاست جمهوری باشد نشانه هایی وحود خواهد داشت که می توان درباره پیروزی نهایی ترامپ سخن گفت؛ چه در دادگاه محکوم شود چه برنده.

نکته دیگر این است که بخش بسیاری معتقدند دادگاه ترامپ سیاسی و نوعی انتقام جویی با استفاده از ایزارهای قانونی و دادگاه است بنابراین طیف زیادی از مردم معتقدند هر چند نقدهایی به ترامپ وجود دارد اما باید در انتخابات از وی حمایت کرد و دیگران نیز پای کار آمده و از وی پشتیبانی کنند.

البته هر چند بعنوان فردی هستم که منتقد جدی ترامپ به خصوص رفتار وی در برابر ایران هستم اما نمی توانم غیر سیاسی بودن دادگاه را بپذیرم و این را قابل دفاع نمی‌دانم. چرا که در میان روسای جمهور آمریکا نیز افرادی بودند که چه قبل و چه بعد از ریاست جمهوری خطاهایی مرتکب شده بودند اما هیچ کدام دادگاهی نشدند.

ترامپ فردی است که از روز اول تلاش کرد بخشی از ساختار را در سیاست و گفتار خود به چالش بکشاند و از پذیرش پیروزی بایدن خودداری کرد و در مراسم تحلیف نیز شرکت نکرد.  

در هر حال ترامپ مخالفان قدرتمندی دارد و دادگاه نمی‌تواند غیر سیاسی باشد و این نیز قطعا متاثر از رفتارش است. اگر شکست را قبول می کرد و می پذیرفت که دیگر وارد رقابت های انتخاباتی نخواهد شد، احتمالا دادگاهی نیز برای وی تشکیل نمی شد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.