ماکرون: موضع من در مورد تایوان تغییر نمی‌کند
24 فروردین 1402 - 9:42
شناسه : 50195
0
رئیس جمهور فرانسه در پی انتقاداتی که متحدان غربی از موضع‌گیری اخیرش در قبال چین و تایوان در جریان سفرش به پکن مطرح کردند، بر تغییر نکردن این موضع تاکید کرد.
منبع : فارس
پ
پ

«امانوئل ماکرون»، رئیس جمهور فرانسه، در گفتگویی که روز چهارشنبه با خبرنگاران در خاتمه سفری دو روزه به هلند داشت گفت، موضع کشورش در قبال موضوع تایوان تغییر نکرده و او از «وضعیت موجود» در این جزیره حمایت می‌کند.

به نوشته خبرگزاری «آسوشیتدپرس»، امانوئل ماکرون در این گفتگو بیان داشت: «موضع فرانسه و اروپایی‌ها در مورد تایوان یکی است. ما حامی وضعیت موجود هستیم و این سیاست ثابت است. این سیاست تغییر نکرده است. این سیاست مبتنی بر چین واحد و حل وفصل صلح‌آمیز مساله است.»

ماکرون این موضع را در اشاره به مصاحبه چند روز پیش خود با نشریه فرانسوی «لِزِکو» و نشریه «پلتیکو یوروپ» مطرح ساخت.

به نوشته خبرگزاری آسوشیتدپرس، صحبت‌ها و موضع ماکرون در آن مصاحبه واکنش منفی و تردید‌هایی را در میان برخی متحدان غربی‌اش با این ادعا که از موضع اتحادیه اروپا در خصوص تایوان فاصله گرفته، برانگیخت.

ماکرون در آن مصاحبه گفت: «سوالی که ما باید به عنوان اروپایی به آن جواب بدهیم این است: آیا این به نفع ما است که بروز یک بحران در تایوان را تسریع کنیم؟ خیر. بدترین کار این است که فکر کنیم ما به عنوان اروپایی باید در این مساله تنها دنباله‌رو باشیم و از دستور کار آمریکا که باعث واکنش افراطی چین می‌َشود خط بگیریم.»

رئیس جمهور فرانسه اظهار داشت،‌ قبل از سفرش به چین با جو بایدن،‌ رئیس جمهور آمریکا صحبت کرده است.

«نوربرت راتگن»، نماینده پارلمان آلمان و عضو کمیته روابط خارجی در این مجلس در توییتی گفت که ماکرون تصمیم گرفته سفرش به چین را به یک کودتای تبلیغاتی برای «شی جین پینگ»، رئیس‌جمهور چین و یک فاجعه سیاستی برای اروپا تبدیل کند.این نماینده آلمانی گفت که رئیس‌جمهور فرانسه دارد خودش را در اروپا منزوی می‌کند.

مارکو روبیو، نماینده جمهوری‌خواه مجلس سنای آمریکا هم با انتشار ویدئویی در توییتر موضع‌گیری ماکرون را به موضع آمریکا در قبال جنگ اوکراین ارتباط داد.

او گفت: «اگر اروپا نمی‌خواهد در موضوع تایوان بین آمریکا و چین طرف یکی را بگیرد ما هم نباید در موضوع اوکراین طرف کسی را بگیریم.»

در طی یک سال گذشته چندین سیاستمدار آمریکایی و متحد آمریکا از جمله «نانسی پلوسی»، رئیس سابق مجلس نمایندگان آمریکا دست به سفرهای تحریک آمیز به تایوان که از نظر چین بخشی از خاکش است زده‌اند.

رئیس جمهور فرانسه در صحبت هایش در زمان سفر به هلند همچنین به موضوع اعتراضات در کشورش نیز اشاره کرده و همچنان نشان داد قصد کوتاه آمدن از اصلاحات جنجالی بازنشستگی خود که به بحران اعتراضات دامن زده، ندارد.

رئیس جمهور فرانسه روز چهارشنبه ادعا کرد، اعتراضات در فرانسه و هلند هزینه‌ای اجتماعی است که دولت های دو کشور باید برای پیشبرد اصلاحات بپردازند.

ماکرون گفت:‌ «ما باید گاهی مناقشه را بپذیریم. ما باید برای ساختن مسیری برای آینده تلاش کنیم.»

اعتراضات علیه ماکرون و برنامه‌های دولتش حتی او را در زمان سفرش به هلند نیز رها نکرد و این سفر تحت الشعاع تجمع مخالفان ماکرون در آمستردام قرار گرفت.

در اصلاحات جنجالی بازنشستگی دولت ماکرون قرار است سن بازنشستگی از ۶۲ به ۶۴ سال افزایش یابد و موج های متعددی از اعتراضات علیه این برنامه از اواخر سال گذشته میلادی تا کنون در فرانسه به راه افتاده است.

از سوی دیگر در هلند نیز گروه‌های معترضان به ویژه کشاورزان و حامیان آنها چندین ماه است به برنامه ها برای مهار انتشار اکسید نیتروژن اعتراض کرده‌اند. سال گذشته میلادی کشاورزان معترض هلندی با تراکتور انبارهای کالای سوپرمارکتها را مسدود کردند، توده‌های علف را در کنار جاده‌ها به آتش کشیدند و در بزرگراه‌ها با قرار دادن زباله مانع ایجاد کردند.

ماکرون در سخنرانی در شهر آمستردام ادعا کرد: «ما در فرانسه گاهی اوقات فکر می‌کنیم تنها کشوری که در آن اعتراضات وجود دارد هستیم. شمایی که اینجا زندگی می‌کنید خیلی خوب می دانید که اینجا هم یک جنبش اعتراضی قدرتمند و عمیق وجود دارد.»

پلیس هلند روز چهارشنبه یکی از معترضان مخالف با ماکرون را که در زمان ورود او به یکی از پردیس‌های دانشگاه آمستردام فریادزنان به سمت او می‌دوید بازداشت کرد.

روز سه شنبه که اولین روز حضور ماکرون در هلند بود نیز تظاهرکنندگان در شروع سخنرانی او در شهر لاهه شروع به شعار دادن و به نمایش گذاشتن بنرهایشان کردند.

«مارک روته»، نخست وزیر هلند، ادعا کرد آزادی بیان حق مهمی است اما از بابت این اعتراضات متاسف است.

او در حالی که کنار ماکرون در اقامتگاه رسمی شهردار آمستردام ایستاده بود گفت: «ما میزبان هستیم بنا بر این شما نباید چنین چیزی را بخواهید.»

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.