پیامدهای ژئوپلیتیکی بحران تایوان
24 فروردین 1402 - 10:21
شناسه : 50212
3
چین بر تصمیم سابق خود مصمم‌تر شده و نه تنها دیگر هرگز استقلال نسبی تایوان را به رسمیت نخواهد شناخت بلکه هر آن ممکن است تصمیمات قاطع تری بگیرد. دقیقا کاری که روسیه با شبه جزیره کریمه و شرق اوکراین و... کرد.
نویسنده : دکتر کیومرث یزدان پناه درو. دانشیار جغرافیای سیاسی دانشگاه تهران منبع : فرهنگ ایرانیان
پ
پ

 

بحران عمیق در عمق ژئوپلیتیک چین که برآمده از کانون های بحران زای داخلی و خارجی در ساختار درونی و محدودیت های پدید آمده در ساختار جغرافیای سیاسی چین بوده که با ظهور دو کشور جنینی یعنی تایوان و هنگ کنگ، پیامدهای آن بیش از سه دهه بر ساختار سیاسی ، امنیتی چین هم در بخش داخلی و هم بخش خارجی مشهود است. این موضوع حیاتی با اوج گیری قدرت چین در نظام بین الملل و تاثیرات راهبردی چین در مسائل جهانی ، به یکی از جدی ترین دغدغه های پکن در رقابت با ایالات متحده تبدیل شده است.
فهم ابعاد متفاوت این موضوع که در عصر حاضر از اهمیت فوق العاده و اساسی برخوردارشده و میزان تاثیر آن در روابط دو قدرت بزرگ جهانی کاملا مشهود است. ایالات متحده آمریکا و چین که از سال ۱۹۷۱، روابط دوجانبه خود را متناسب با تامین منافع دو سویه گسترش داده بودند، امروزه در بستر اختلافات عمیق،  به سایه تیرگی هدایت می شود.
در بسیاری از زمینه ها، به ویژه در حوزه اقتصادی و تجاری که عملکرد موفقیت آمیزی در تعامل با یکدیگر پدید آورده بودند، اما امروزه تحت تاثیر مسائل استراتژیک در حوزه های راهبردی بویژه نقش مداخله گرانه آمریکا در امور داخلی چین و مسائل تایوان و هنگ کنک این دو قدرت را به سمت رشد اختلافات در روابط دو سویه هدایت می کند و خطر تنش و بحران، همواره روابط این دو قدرت جهانی را تهدید می کند.
در حال حاضر مهم ترین بحران های خلق شده در روابط ایالات متحده آمریکا و چین شامل بحران و مسأله تایوان، بحران شبه جزیره کره، اختلافات ارضی و مرزی با کشورهای ژاپن و همچنین حضور و مداخله گسترده آمریکا و دیگر قدرتها در محدوده نفوذ چین و تنش های ایجاد شده در راستای آن است.
چینی ها امروزه به مرحله ای از تاثیر گذاری قدرت رسیده اند، که دیگر در قبال اقدامات مداخله جویانه امریکا نه تنها سکوت نمی کنند بلکه همواره واکنش آفندی برق آسا را انتخاب می کنند.
تردیدی نیست که تایوان برگ برنده هر دو طرف در تعادل بخشی به رفتار جهانی دو قدرت جهانی در دوسوی آتلانتیک و پاسیفیک می باشد.
کشور چین به خوبی می داند که اگر جلوی امریکا را در مساله تایوان نگیرد، بزودی باید در تمام گستره ژئواستراتژیک دریای چین جنوبی درگیر شود.
زیرا امریکا یه دنبال خلق خلیج فارسی دوم در آسیای دور دست و بیخ گوش رقیب خود یعنی چین است.

در حال حاضر تایوان یکی از سه جبهه‌ های درگیرانه مستقیم در استراتژی های سیاست خارجی ایالات متحده آمریکا می باشد که فضا را برای چین در نظام در تحول جهانی سخت می کند.
آینده تنش در تایوان مستقیما در گروه سطح روابط پکن و واشنگتن است که می تواند دو قدرت جهانی را به بالاترین سطح کشمکش ها از زمان پیدایش مساله تایوان تا به امروز تبدیل کند. لذا مناطقی همچون تایوان و دریای چین جنوبی، منطقه شانگهای، مسائل دو کره و حتی مجمع الجزایر کوریل بخشی از ابعاد جغرافیایی تنش در نظم نوین جهانی خواهند بود.
از این‌رو با توجه به اهمیت فزاینده تایوان برای چین و میزان اثرگذاری تنش های فزاینده در آن نمی تواند برای چین قابل تحمل باشد و در صورت استمرار سرپیچی های تایوان از تصمیمات راهبردی پکن و گرایش رو به فزونی چین تایپه به آمریکا می تواند محرکی باشد برای اقدامات فراسیاسی پکن علیه آن. این همان چیزی است که هرگز گزینه نظامی سخت و بازدارنده چین علیه تایوان را رد نمی کند بلکه ، این احتمال که چین ممکن است به تایوان حمله نظامی کند را تقویت می کند.
چین بر تصمیم سابق خود مصمم‌تر شده و نه تنها دیگر هرگز استقلال نسبی تایوان را به رسمیت نخواهد شناخت بلکه هر آن ممکن است تصمیمات قاطع تری بگیرد. دقیقا کاری که روسیه با شبه جزیره کریمه و شرق اوکراین و… کرد

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.