آمریکا به تکاپو افتاد / ایالات متحده به دنبال حفظ منافع و بهبود مناسبات با ریاض
25 فروردین 1402 - 13:11
شناسه : 50297
1
تحولات مثبت منطقه غرب آسیا در هفته‌های اخیر و عزم کشورهای منطقه برای حل و فصل برخی مناقشات و اختلاف نظرها، مقامات و مسئولان کاخ سفید را برای حفظ منافع خود سخت به تکاپو انداخته است.
منبع : ایرنا
پ
پ

برت مک گورک مشاور عالی جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا در امور خاورمیانه و آموس هوکشتاین هماهنگ کننده ویژه ریاست جمهوری آمریکا برای زیرساخت‌های جهانی و امنیت انرژی برای گفت وگو با مقام‌های سعودی به ریاض سفر کردند.

به گفته مقامات آگاه، مک گورک و هوکشتاین عالی رتبه ترین مقامات کاخ سفید هستند که از زمان تنش اکتبر گذشته در روابط واشنگتن و ریاض بر سر امتناع سعودی‌ها برای کاهش تولید نفت، به عربستان سفر می‌کنند.

این منابع آگاه گفتند، سفر این مقامات آمریکایی از سراسیمگی کاخ سفید برای بهبود مناسبات با ریاض حکایت دارد چرا که تلاش‌های دیپلماتیک موفقیت آمیز کشورهای منطقه برای پایان دادن به جنگ یمن و روند مثبت بهبود روابط سیاسی همه جانبه عربستان سعودی و جمهوری اسلامی ایران، برای مسئولان آمریکایی خوشایند نیست.

این موضوعات و مسائلی مانند همکاری واشنگتن و ریاض در حوزه زیرساخت‌های جهانی اطلاعات مانند نسل‌های پنجم و ششم اینترنت و نیز مسائل انرژی مانند تولید نفت در دستور کار مذاکرات دو فرستاده کاخ سفید با مقامات سعودی قرار دارد.

عربستان سعودی و چند کشور بزرگ تولید کننده نفت جهان اوایل ماه جاری میلادی اعلام کردند تولید روزانه خود را از ماه می بیش از یک میلیون بشکه کاهش می‌دهند، این روند کاهش تولید نفت تا آخر سال جاری میلادی ادامه خواهد داشت.

این اقدام منجر به افزایش قیمت‌های جهانی نفت خواهد شد. کاخ سفید این اقدام را مغایر با تفاهم خود با عربستان سعودی پیش از سفر بایدن به ریاض دانست و اعلام کرد در حال بازنگری روابط با ریاض است و نشست امنیتی دفاع موشکی با سعودی‌ها و دیگر کشورهای خلیج فارس را لغو کرد.

تلاش‌ها برای بهبود روابط ایالات متحده آمریکا و عربستان سعودی در چند ماه اخیر از سرعت خوبی برخوردار نبوده است.

اما منابع خبری پنجشنبه شب گزارش دادند، «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه عربستان سعودی با «برت مک‌گورک» هماهنگ کننده کاخ سفید در امور خاورمیانه و شمال آفریقا درباره آخرین تحولات منطقه در جده دیدار و گفت وگو کرده است.

 

بر اساس این گزارش، وزیر خارجه عربستان سعودی و هماهنگ کننده کاخ سفید در امور خاورمیانه و شمال آفریقا درباره راه‌های تقویت همکاری‌های مشترک بین دو کشور صحبت کردند.

دو طرف همچنین درباره آخرین تحولات منطقه و جهان و تلاش‌های صورت گرفته در این خصوص بحث و رایزنی کردند.

در این دیدار «ریما بندر بن سلطان» سفیر عربستان سعودی در آمریکا و «سعود الساطی» معاون وزیر خارجه در امور سیاسی حضور داشتند.

همچنین «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی سه شنبه شب با «لیندسی گراهام» سناتور جمهوری خواه آمریکایی در جده در مورد روابط دو کشور دیدار و گفت وگو کرده بود.

 

در دیدار ولیعهد سعودی با گراهام، «خالد بن سلمان» وزیر دفاع، «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه و «مساعد العبیان» مشاور امنیت ملی عربستان سعودی حضور داشتند.

در این دیدار روابط دو کشور و تعدادی از موضوعات مورد علاقه مشترک مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید نیز روز سه‌شنبه با محمد بن سلمان ولیعهد سعودی درباره جنگ یمن و ایران گفت وگو کرده بود.

 

این دیدار و گفت وگوها در حالی صورت گرفته است که روابط عربستان سعودی و آمریکا به دلیل کاهش تولید نفت توسط کشورهای عضو اوپک پلاس سرد شده است.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.