گزارش «نشنال اینترست» از ریزش متحدان آمریکا؛ ترکیه هم از مدار خارج می‌شود
27 فروردین 1402 - 18:16
شناسه : 50463
2
مجله آمریکایی «نشنال اینترست» گزارشی درباره چالش‌های آمریکا در منطقه غرب آسیا منتشر و تاکید کرد که دشمنان منطقه‌ای واشنگتن در صورت تداوم فاصله گرفتن ترکیه از واشنگتن، بیشتر خواهند شد.
منبع : فارس
پ
پ

مجله آمریکایی «نشنال اینترست» طی گزارشی از چالش‌های منطقه‌ای آمریکا در منطقه غرب آسیا، ضمن تاکید بر اینکه «ترکیه در حال دور شدن از مدار ناتو و نزدیک‌تر شدن به روسیه است»، نوشت که دشمنان منطقه‌ای واشنگتن در صورت ادامه فاصله گرفتن آنکارا از غرب، بیشتر خواهند شد.

براساس گزارش پایگاه اینترنتی شبکه «المیادین»، این مجله آمریکایی نوشت: «رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهور ترکیه با تلاش بی‌ملاحظه و ادعاهای گسترده برای اکتشاف گاز زیر دریا و دشمنی با متحدان ناتو، ثبات و امنیت شرق مدیترانه را تهدید می‌کند.

نشنال اینترست در ادامه این گزارش می‌نویسد: «اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه با تهدید به انجام حملات نظامی جدید علیه کُردهای سوریه، ثبات این کشور را تهدید می‌کند».

در ادامه این گزارش آمده است: حملات غرب به رئیس جمهور ترکیه با توجه به نزدیک شدن وی با روسیه و تلاش اخیر وی برای گفت‌و‌گو با دمشق، علاوه بر اختلافات موجود با ایالات متحده به ویژه در رابطه با موضوع اوکراین و موضع وی در قبال الحاق سوئد به ناتو در حال افزایش است.

نشنال اینترست در بخش دیگری از این گزارش به تلاش‌های اردوغان و دولت ترکیه برای خرید سامانه «اس-۴۰۰» روسی و همچنین «اف-۳۵» آمریکایی اشاره کرده و این موضوع را از دیگر چالش‌های واشنگتن با آنکارا توصیف کرده است.

چند روز پیش هم وب‌سایت موسسه آمریکایی «کارنگی» گزارشی و درباره امیدورای‌ها نسبت به پیروزی معارضان در انتخابات ترکیه، نوشته بود: در صورت پیروزی مخالفان دولت اردوغان در ترکیه، «آنکارا تلاش خواهد کرد تا روسیه را از دور زدن تحریم‌های غرب در تعدادی از بخش ها بازدارد.

در ادامه گزارش کارنگی می‌خوانیم: درصورت پیروزی معارضان دولت ترکیه در انتخابات، آنکارا همچنین ممکن است فوراً به مخالفت خود با پیوستن سوئد به ناتو پایان دهد و حتی ممکن است مشارکت نظامی عمده‌ای در عملیات اطمینان بخشی این اتحاد در سمت شرقی خود، از استونی تا رومانی داشته باشد.

این گزارش با اشاره به پیامدهای احتمالی پیروزی برای مخالفان ترکیه، افزود: رهبری ترکیه در آن زمان ممکن است به فکر پایان دادن به حضور سامانه‌های موشکی اس-۴۰۰ در خاک ترکیه باشد که روسیه در ژوئیه ۲۰۱۹ به آن‌ها تحویل داده بود. همچنین، آنکارا ممکن است در رایزنی‌های مربوط به دستیابی آنکارا به سامانه‌های دفاع موشکی جدید شرکت کند؛ که این امر نوسازی ناوگان جنگنده نیروی هوایی ترکیه را تسهیل خواهد کرد».

پیش از نشنال اینترست و کارنگی، نشریه اقتصادی «فوربس» در دو گزارش جداگانه  درباره سردی روابط عربی-آمریکایی نوشته بود: بعد از عربستان ممکن است یک کشور عربی دیگر یعنی امارات، از مدار متحدان ایالات متحده آمریکا خارج شود. همه چیز با عربستان سعودی شروع شد؛ آن هم در جریان سفر «جو بایدن» به ریاض در ماه جولای، که از او با سردی استقبال شد. سپس سعودی ها چین را به عنوان میانجی خود در نزدیکی با ایران انتخاب کردند، امارات متحده عربی بعدی است.

حالا هم گزارش‌های آمریکایی از تنش روابط بین آنکارا و واشنگتن در حالی منتشر می‌شود که اردوغان پس از گذراندن ۲۰ سال در راس سیاست ترکیه، ابتدا به عنوان نخست‌وزیر و سپس رئیس‌جمهور، با یک رقابت انتخاباتی دشوار مواجه خواهد شد؛ زیرا این کشور شاهد نرخ تورم سالانه حدود ۵۰ درصدی همراه با اتهامات سوءمدیریت بحران در دوره پس از زلزله بوده است.

طبق گزارش‌های رسانه‌ای، از بین سه نامزد مطرح برای انتخابات ریاست جمهوری، «کمال قلیچداراوغلو» رهبر چپ میانه حزب جمهوری‌خواه خلق (CHP) بیشترین شانس را برای پیروزی در مقابل اردوغان دارد؛ او رهبری ائتلافی متشکل از شش حزب معارض را بر عهده دارد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.