لحن متفاوت بیانیه‌های فرانسه و آمریکا درباره تایوان پس از مذاکرات مکرون-بایدن
01 اردیبهشت 1402 - 13:02
شناسه : 50826
1
خبرگزاری رویترز با اشاره به مذاکرات اخیر روسای جمهوری فرانسه و آمریکا نوشت: بیانیه‌هایی که دو طرف بعد از این مذاکرات منتشر کردند حاوی لحنی متفاوت درباره تایوان است.
منبع : ایرنا
پ
پ

امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه روز پنجشنبه با همتای آمریکایی خود، جو بایدنگفتگو کرد اما بیانیه هایی که دو کشور درباره تایوان منتشر کرده اند، فقط با گذشت ۱۰ روز از اظهارات رئیس جمهوری فرانسه درباره تایوان و انتقاد متحدان غربی متفاوت است.

مکرون در مصاحبه با روزنامه فرانسوی لِزاکو و تارنمای پولیتیکواز اتحادیه اروپا خواست وابستگی به آمریکا را کاهش دهد و به «قطب سومی» در امور جهانی در کنار واشنگتن و پکن تبدیل شود. وی همچنین درباره کشیده شدن این اتحادیه به بحران بر سر تایوان که ناشی از اقدامات آمریکا و چین است هشدار داد.

به نوشته رویترز، این اظهارات مکرون در سفر به چین مطرح شد که سفری نمایشی برای نشان دادن وحدت مواضع اروپا در قبال سیاست چین بود و اورسلا فون درلاین رئیس کمیسیون اروپا نیز در آن شرکت داشت اما بر اختلاف نظر کشورهای اتحادیه اروپا تاکید داشت و خشم واشنگتن را برانگیخت.

در بیانیه منتشر شده از سوی دفتر ریاست جمهوری فرانسه اشاره مستقیمی به تایوان نشده و فقط بیان می کند که دو طرف به «حمایت از حقوق بین المللی» از جمله آزادی دریانوردی در منطقه هند اقیانوس آرام تمایل دارند.

بیانیه کاخ سفید در تضاد آشکار با این بیانیه فرانسه عنوان می کند که روسای جمهوری دو کشور «بر اهمیت حفظ صلح وثبات در سراسر تنگه تایوان» تاکید داشتند.

رویترز نوشت: بسیاری از اظهارات مکرون جدید نبود اما زمان انتشار آن یعنی در پایان سفر به پکن و در حالی که چین رزمایشی را در نزدیکی تایوان انجام می‌داد، لحن صریح او بسیاری از اروپایی ها را آزرده خاطر کرد.

این رسانه انگلیسی با بیان این که بسیاری از دولت های اروپایی- به ویژه با توجه به نقشی که واشنگتن در کمک به اوکراین برای دفاع در برابر تهاجم روسیه ایفا می کند- روابط با آمریکا را مهم قلمداد می کنند؛ افزود: حذف یک درخواست مرسوم برای حفظ وضعیت موجود در منطقه نیز متحدان را خشمگین کرده است. در حالی که دیپلمات‌های فرانسوی به دنبال کم‌اهمیت جلوه دادن اظهارات اخیر مکرون و محدود کردن آسیب‌ ناشی از آن هستند، خودداری از نام بردن تایوان در بیانیه روز پنج‌شنبه، احتمالاً بار دیگر انتقادهای شدیدی را برخواهد انگیخت.

دفتر ریاست‌جمهوری فرانسه همچنین گفت که «نتایج به‌دست‌آمده» از سفر مکرون به چین را به بایدن ارائه کرده است، هرچند توضیحی درباره این نتایج نداد.

برخلاف بیانیه کاخ سفید، ریاست جمهوری فرانسه در بیانیه خود عنوان کرده که چین نقش کلیدی در میان مدت در پایان دادن جنگ اوکراین دارد.

به گزارش ایرنا، کارن ژان پی یر سخنگوی کاخ سفید روز پنجشنبه اعلام کرد: بایدن و مکرون درباره سفر اخیر مکرون به چین و تلاش های مداوم آنها برای پیشبرد رفاه، امنیت، ارزش های مشترک و نظم بین المللی مبتنی بر قوانین در منطقه هند و اقیانوسیه گفت و گو کردند.

پیشتر یک منبع دیپلماتیک در فرانسه با اشاره به اظهارات جنجالی مکرون در مورد تایوان، گفته بود: کشورش متحد قابل اعتماد آمریکاست؛ اما نه یک «دنباله‌رو».

رئیس جموری فرانسه در مصاحبه با نشریه پولیتیکو و دو رسانه فرانسوی دیگر گفته بود: بدترین چیز این است که فکر کنیم ما اروپایی‌ها باید در مساله تایوان دنباله‌رو بوده و خود را با ضرب‌آهنگ آمریکا یا واکنش شدید چین وفق دهیم.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.