سودان قربانی رقابت های داخلی و دخالت های خارجی
06 اردیبهشت 1402 - 22:14
شناسه : 51229
5
هر چند نشانه هایی از دخالت قدرت های خارجی در شکل گیری درگیری ها در سودان به چشم نمی خورد، اما دلایل بسیاری مبنی بر بهره برداری طرف های خارجی از این درگیری ها و هدایت آن به نفع منافع شان وجود دارد.
نویسنده : جعفر قنادباشی/ کارشناس ارشد مسائل خاورمیانه منبع : فرهنگ ایرانیان
پ
پ

جنگ کنونی در سودان بیش از هر چیز مربوط به درگیری دو گروه از کودتاچیان در این کشور است، کودتاچیان به طور بی قاعده ای وارد درگیری و رقابت بر سر قدرت شدند که سرانجام به درگیری نظامی انجامیده است. 

در این بین هر چند نشانه هایی از دخالت قدرت های خارجی در شکل گیری این درگیری ها به چشم نمی خورد، اما دلایل بسیاری مبنی بر بهره برداری طرف های خارجی از این درگیری ها و هدایت آن به نفع منافع شان  وجود دارد.

قدرت های غربی، ارتجاع منطقه و همچنین رژیم صهیونیستی درصدد هستند تا شرایط سودان به سمت و سوی برگزاری انتخابات و حاکم شدن دموکراسی که به تاثیرگزاری آرای مردم  در سیاست خارجی کشور می انجامد ، پیش نرود و تا حد امکان، انتقال قدرت به نمایندگانی ازمردم که معتقد به برپایی یک دولت اسلامی و همسویی با مقاومت هستند، به تعویق بیافتد. 

در این حال  مطامعی چون دسترسی به معادن طلای سودان، بدست آوردن امکان لازم برای تسلط بر رود نیل به عنوان اهرم فشاری بر مصر، رژیم صهیونیستی را وامی دارد تا مداخلات مستقیم و غیر مستقیمی را در سودان صورت دهد و در درگیری های کنونی از طرفی حمایت کند که ادامه روند عادی سازی روابط با این رژیم را تضمین نماید. البته توانمندی  اسرائیل برای  پیشبرد اهدافش محدود است و بدین لحاظ نگرانی سرکردگان این رژیم افزایش یافته است .

آمریکا، انگلیس، فرانسه و همچنین برخی از همسایگان سودان نظیر مصر همواره و از سال های گذشته نگران تاثیرگذاری اعتقادات مردم سودان بوده اند زیرا مردم این کشور نشان داده اند که استعداد بسیاری به روی کار آوردن نظام اسلامی به معنای درستش دارند. اگر حکومتی مبتنی بر فرهنگ مردم سودان در این کشور تشکیل شود، این کشور می‌تواند الهام‌بخش خیلی از کشورهای آفریقایی در زمینه ایستادگی در مقابل استعمار، وحدت مسلمانان و مقابله با رژیم صهیونیستی باشد. 

آنها خواستار تشکیل ساختار سیاسی مبتنی بر فرهنگ اسلامی هستند و این مهمترین نگرانی غربی ها است چرا که می‌خواهند در سودان دولتی سر کار باشد که فرهنگ عمومی را از صحنه سیاسی حذف کند.

البته کشورهای ارتجاعی منطقه نیز که در سودان هزینه هایی کرده اند معمولا مانند غرب در سودان عمل‌می کنند و در  این خصوص با رژیم صهیونیستی همسو هستند.

بنابراین خواست مشترک اسراییل، مصر، امارات و عربستان و کشورهای غربی جلوگیری از ایجاد ساختار سیاسی مبتنی بر فرهنگ اسلامی درسودان است به ویژه آنکه  این کشور بعد از عربستان پهناورترین کشور اسلامی است و این قابلیت را دارد تا  دامنه مبارزات ضد استعماری را در آفریقا گسترش دهد  لذاست که  بی میل نیستند که تا حد امکان  زمینه  تجزیه سودان را فراهم کنند.

در ارتباط با آینده نا آرامی های کنونی در سودان چند پیش بینی وجود دارد، برخی معتقدند این درگیری به کشورهای همسایه نیز کشیده خواهد شد و در نهایت سودان چند پاره می شود و در مقابل برخی دیگر نیز معتقد هستند که به دلیل عدم وجود امکانات لازم در این کشور و عدم توانمندی طرفین درگیر در جنگ برای تداوم درگیری، این جنگ  متوقف می شود. 

نیروهای نظامی سودان بدون در نظر گرفتن مصالح مردم و ممنوعیت درگیری در نقاط مسکونی، جنگ را به نقاط پرجمعیت کشانده اند و مردم ناگزیر به ترک منازل خود شده اند. 

اینگونه مشکلات و همچنین از آن جهت که سودان از قبل نیز در زمینه  تامین مواد غذایی دچار مشکل بوده است، مانع بزرگی برای ادامه درگیری است و  لذا به نظر می رسد درگیری ها در این کشور به دلیل نبود امکانات، خود به خود متوقف شود چرا که طرفین نظامی درگیر،  دارای امکانات لازم برای جنگیدن در طولانی مدت نیستند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.