ترکیه انتشار اخبار غلط درباره سلامتی اردوغان را شدیداً محکوم کرد
07 اردیبهشت 1402 - 8:01
شناسه : 51254
3
انتشار اخباری درباره سکته قلبی رئیس جمهور ترکیه با واکنش تند مقامات دولت و حزب حاکم این کشور مواجه شد.
منبع : فارس
پ
پ

دولت و حزب حاکم ترکیه بامداد پنجشنبه انتشار اخبار نادرست درباره سلامتی «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور این کشور در برخی رسانه‌های خارجی را شدیداً محکوم کرد.

در واپسین ساعت شامگاه چهارشنبه بود که حساب توئیتری شعبه آمریکای شبکه «سی‌جی‌تی‌اِن» چین در پیامی مدعی شد که اردوغان دچار سکته قلبی شده و در وضعیت وخیمی در بیمارستان بستری است. در این توئیت که به نقل از منابع مطلع نوشته شده، ادعا شده که از خانواده و بستگان اردوغان نیز خواسته‌اند که به بیمارستان بروند.

انتشار این خبر اما با واکنش تند مقام‌های ترکیه‌ای همراه شد. «فواد اُکتای» معاون اردوغان ضمن محکوم کردن این خبر و بازنشر بی‌اساس آن در رسانه‌های جهان، گفت:‌ «وضعیت سلامتی رئیس جمهور ما بسیار خوب است. ما در ارتباط دائم با او هستیم، و او کمی سرما خورده است».

«عمر چلیک» سخنگوی حزب عدالت و توسعه نیز در بیانیه‌ای توضیح داد:‌ «اخبار نادرست و غیر اخلاقی در برخی رسانه‌های خارجی درباره سلامت رئیس جمهور ما منتشر می‌شود. رئیس جمهور ما سر کار است. او پس از کمی استراحت برنامه‌های خود را طبق روال ادامه خواهد داد».

اداره ارتباطات و اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری ترکیه نیز تاکید کرد: «این ادعا که رئیس جمهور اردوغان دچار حمله قلبی شده و در بیمارستان بستری است، صحت ندارد».

«فخرالدین آلتون» مدیر اداره ارتباطات ریاست جمهوری ترکیه در این‌باره گفت: «هر چقدر هم که اطلاعات نادرست منتشر کنند، نمی‌توانند این واقعیت را تغییر دهند که ملت ترکیه در کنار رهبر خود ایستاده است و اردوغان و حزب عدالت و توسعه در انتخابات ۱۴ می پیروز ظاهر خواهند شد».

آلتون همچنین با انتشار تصاویری از توئیت‌های این خبر نادرست، نوشت: «ما قاطعانه چنین ادعاهای بی‌اساسی را علیه رئیس جمهور اردوغان رد می‌کنیم. رئیس جمهور فردا از طریق ویدئوکنفرانس در افتتاحیه نیروگاه اتمی [آق‌قویو] شرکت خواهد کرد».

بعد از این واکنش تند دولت و حزب حاکم ترکیه بود که شبکه سی‌جی‌تی‌ان بدون انتشار توئیت جدیدی برای اذعان به نادرست بودن خبر قبلی، توئیت مربوط به سکته قلبی اردوغان را ویرایش کرده و خبر حضور رئیس جمهور ترکیه در مراسم افتتاح نیروگاه اتمی آق‌قویو را جایگزین کرد.

البته این شبکه با اصرار به خبر قبلی خود، در همان توئیت نوشت که اخبار قبلی مبنی بر «شرایط اضطراری جدی سلامت اردوغان» همچنان تایید نشده است.

بامداد چهارشنبه (به وقت تهران) بود که مصاحبه تلویزیونی زنده رئیس جمهور ترکیه به دلیل کسالت او برای دقایقی به صورت موقت قطع شد. اردوغان ۱۵ دقیقه بعد برای عذرخواهی به دلیل کسالت به آنتن بازگشت و گفت: «دیروز و امروز کار سخت بود. به همین خاطر دچار آنفلوآنزای معده شدم». وی سپس قبل از پایان برنامه، به چند سوال دیگر پاسخ داد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.