سناریوهای بحران سودان؛ پیروزی یک ژنرال یا جنگ طولانی‌مدت؟
08 اردیبهشت 1402 - 14:16
شناسه : 51338
1
تحلیلگران شبکه «بی‌بی‌سی» سه سناریو را برای آینده تحولات سودان پیش بینی کردند که تداوم جنگ برای طولانی‌مدت، محتمل‌ترین آن‌هاست.
منبع : فارس
پ
پ

شبکه «بی‌بی‌سی» امروز (جمعه، ۲۸آوریل) در گفت‌وگو با تحلیلگران به تحلیل تحولات آینده سودان و سناریوهای محتمل برای پایان این بحران داخلی بین نظامیان پرداخت.

طبق گزارش پایگاه اینترنتی شبکه «المیادین»، بی‌بی‌سی به نقل از تحلیلگران مهمان گزارش داد که سناریوی اول یک پیروزی نظامی سریع برای یکی از دو طرف است که این نتیجه بعید است حاصل شود؛ زیرا هر دو طرف از مزایای متفاوتی در مدیریت درگیری‌ها برخوردار هستند.

به گفته تحلیلگران، نیروهای پشتیبانی سریع از روش «جنگ چریکی متحرک» استفاده می‌کنند و بنابراین زودتر از رقبای سنتی خود با تحولات میدانی سازگار می‌شوند؛ این ویژگی‌ها باعث شده تا نیروهای پشتیبانی سریع در نبردهای کنونی در مرکز شهر خارطوم بهتر از نیروهای ارتش عمل کنند.

 

تحلیلگران مهمان بی‌بی‌سی در ادامه به توانمندی‌های ارتش اشاره کرده و افزودند که ارتش سودان به قدرت آتش و تجهیزات جنگی بسیار بیشتری از تانک و توپخانه گرفته تا تسلط بر مرزهای هوایی دسترسی دارد.

«یوناس هورنر»، یکی از تحلیلگران مهمان این شبکه بریتانیایی، ضمن اشاره به این که ارتش سودان از حمایت کامل مصر برخوردار است در حالی که امارات و گروه روسی «واگنر» از نیروهای پشتیبانی سریع حمایت می‌کنند، گفت: هر دو طرف می‌توانند از حامیان خارجی کمک بگیرند و این موجب طولانی شدن جنگ داخلی در سودان خواهد شد.

 

سناریوی دومی که تحلیلگران محتمل می‌دانند، «تعارض طولانی مدت» است. آن‌ها معتقدند که راه‌های زیادی برای گسترده‌تر شدن این درگیری وجود دارد و هیچ یک از این راه‌ها برای مردم سودان خوب نیست.

«مهند هاشم»، خبرنگار سودانی شبکه بی‌بی‌سی، هم گزارش داد: «این درگیری همه نشانه‌ها و ظرفیت‌ها برای تبدیل شدن به یک جنگ داخلی طولانی‌مدت را دارد و همین باعث شده تا تسلط بر آن سخت شود».

هاشم افزود: «قبل از شروع جنگ، هم حمیدتی و هم البرهان را دیدیم که سعی می‌کردند اختلافات قومیتی را شعله‌ور کنند و حامیان خود را مورد خطاب قرار دهند. علاوه بر این، تحرکات زیادی هم از سوی وفاداران به رژیم سابق عمر البشیر و حزب کنگره ملی او که از ایدئولوژی اسلامی حمایت می‌کنند، وجود دارد».

تحلیلگران بی‌بی‌سی سناریوی سوم را «امضای توافقنامه صلح بین طرف‌های درگیر» دانسته و در این باره خاطرنشان کردند: سیاسیون در تلاش هستند تا دو ژنرال را متقاعد کنند که با تمدید آتش بس موافقت کنند؛ اما وقتی نوبت به صحبت درباره آغاز مذاکرات صلح می‌رسد، هیچ‌کس نمی‌تواند درخصوص آغاز آن به این زودی امیدوار باشد.

تحلیلگران شبکه بی‌بی‌سی در پایان تاکید کردند: «همه قبول دارند که این توافق [آغاز مذاکرات صلح] تنها پس از فشار سیاسی و اقتصادی از سوی طرف‌های خارجی مانند مصر، امارات و عربستان سعودی حاصل خواهد شد».

از روز شنبه هفته گذشته، پانزدهم آوریل و به دلیل اختلاف‌نظر ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع، جلسات و گفت‌وگوهای ملی در سودان برچیده و با حمله غافلگیرکننده نیروهای پشتیبانی به فرماندهی «محمد حمدان» ملقب به «حمیدتی» به پایگاه‌های ارتش، درگیری‌های داخلی در این کشور آغاز شد.

حالا و با گذشت دو هفته از این بحران، پنجمین توافق آتش‌بس بین ارتش و نیروهای سریع اجرایی شده اما درگیری‌ها و اتهامات متقابل بین نظامیان ادامه دارد. هدف قرار گرفتن هواپیمای ترکیه‌ای در سودان باعث شده تا درگیری‌های کلامی بین دو طرف دوباره اوج بگیرد؛ در حالی که  ژنرال «عبدالفتاح البرهان» فرمانده نیروهای مسلح، «شورشیان پشتیبانی سریع» را مسئول این حمله دانسته، نیروهای حمیدتی این ادعا را رد کرده و البرهان را مسبب نقض آتش‌بس دانستند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.