بایدن یا ترامپ؛ مساله، بی‌اعتمادی اروپا به آمریکا است
10 اردیبهشت 1402 - 13:47
شناسه : 51490
0
شبکه خبری سی‌ان‌ان در تحلیلی نوشت: تفاوتی نمی‌کند که در انتخابات آتی ریاست جمهوری آمریکا، جو بایدن رئیس جمهوری کنونی یا دونالد ترامپ رئیس جمهوری سلفش پیروز شود؛ مساله این است که اروپایی‌ها دیگر اعتماد خود را به آمریکا از دست داده‌اند.
منبع : ایرنا
پ
پ

این رسانه آمریکایی نوشت: وقتی جو بایدن این هفته تایید کرد که در رقابت های آتی ریاست جمهوری شرکت می کند، متحدان اروپایی آمریکایی دقیقا می دانستند که مفهوم آن برای آینده روابط ترانس آتلانتیک چه خواهد بود.

برکسی پوشیده نیست که وقتی خبرها درباره پیروزی بایدن در انتخابات سال ۲۰۲۰ منتشر شد، خیال اروپایی ها از این که بزودی یک رهبر دموکراتیک متعارف تر در کاخ سفید حضور خواهد داشت، آسوده شد.

 

اما آنها همچنین این را هم می دانستند که بایدن نمی توانند همه آسیب هایی را که دونالد ترامپ رئیس جمهوری سلفش در چهار سال قبل از آن وارد کرده بود، جبران کند.

اروپایی ها هنوز به طور کامل سال‌های ریاست جمهوری ترامپ را فراموش نکرده اند: نخست، اگر ظهور ترامپ در آمریکا یک اتفاق بود، دلیلی وجود ندارد که این اتفاق بار دیگر اتفاق نیفتد و دوم، به باور اروپایی ها، بایدن بسیاری از سیاست های ترامپ را ادامه داده است.

سی ان ان افزود: ترامپ رئیس جمهوری پر سر و صدا و جنجالی بود که بارها از متحدان اروپایی آمریکا انتقاد کرد. او تهدید به جنگ تجاری در همه اقلام -از پنیر گرفته تا هواپیما- کرد.

رئیس جمهوری پیشین آمریکا اصول ائتلاف سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را زیر سوال برد و بروکسل را مورد انتقاد قرار داد و حتی در مقطعی گفت که اگر اداره انگلیس برعهده او بود، به سادگی صورتحساب ۵۰ میلیارد پوندی (۶۲ میلیارد دلاری) برگزیت را که لندن قانونا به اتحادیه اروپا بدهکار است، پرداخت نمی کرد.

سی ان ان خاطرنشان کرد که روپایی ها به دو دلیل اصلی هنوز به طور کامل سال‌های ریاست جمهوری ترامپ را فراموش نکرده اند: نخست، اگر ظهور ترامپ در آمریکا یک اتفاق بود، دلیلی وجود ندارد که این اتفاق بار دیگر با روی کار آمدن خود او یا فردی با مرام او اتفاق نیفتد. دوم، به باور اروپایی ها، بایدن بسیاری از سیاست های ترامپ در حوزه حمایت از محصولات داخلی در تجارت و فشار حداکثری بر چین را ادامه داده است.

بر اساس این گزارش، این دو واقعیت بر رویکرد اروپایی ها در قبال آمریکا و جایگاه این کشور در نظم جهانی، دستکم در دهه آینده تاثیرگذار خواهد بود.

دیپلمات ها و مقام های اروپایی اغلب از مساله «اعتماد» صحبت می کنند و به زعم آنها، اعتماد تنها در نیات آمریکا به عنوان یک متحد اروپا خلاصه نمی شود بلکه اعتماد به دموکراسی در آمریکا نیز مطرح است.

یک دیپلمات ارشد اروپایی به سی ان ان گفت: ما به اتفاقات مربوط به حمله به کنگره آمریکا در ۶ ژانویه نگاه می کنیم و به این می اندیشیم که آیا می توان مطمئن بود که چیزی شبیه به آن حمله یا حتی بدتر از آن تکرار نشود؟ و نظام سیاسی آمریکا را دچار فروپاشی نکند؟ ما به تفرقه و اختلافات در این کشور می نگریم و در حیرت هستیم که آیا می توان اعتماد کرد که آمریکا سیاست های حمایت گرایانه از تولیدات داخلی خود و دستور «اول آمریکا» ی خود را دوچندان نکند. ما نمی توانیم کاملا به متحدی اعتماد کنیم که مطمئن نیستیم کشوری با ثبات باقی خواهد ماند یا نه.

 

در ادامه این تحلیل سی ان ان آمده است: این بی اعتمادی و مظنونیت به آمریکایی ها تا حدی ناشی از آن چیزی است که در اروپا از آن به عنوان دستورکار خودمختاری راهبردی نام برده می شود و اساسا تلاشی از سوی اتحادیه اروپا برای برخورداری از سیاست خارجی مستقلی است که این اتحادیه را کمتر به آمریکا وابسته می کند. بخش کلیدی این دستور کار، حفظ روابط نزدیک اقتصادی اروپا با چین است که این روزها در بین اعضای هر دو حزب اصلی آمریکا چندان خریداری ندارد.

این رسانه در ادامه به بخش هایی از اظهارات اخیر امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه درباره این که «اروپا نباید دنباله روی آمریکا در رابطه با چین باشد» اشاره کرد و نوشت در کل، همه ۲۷ عضو اتحادیه اروپا از دستورکار خودمختاری و استقلال راهبردی اروپا حمایت می کنند و البته به درجات مختلفی در رویکرد آنها در قبال چین سخگیری دیده می شود.

 

نگرانی اروپایی ها از آمریکای مدرن حتی افرادی که بسیار به چین مشکوک بودند، وادار به پذیرش این موضوع کرده که باید رویکردی متفاوت از واشنگتن در قبال پکن اتخاذ کرد.

در حقیقت، نگرانی اروپایی ها از آمریکای مدرن حتی افرادی که در این اتحادیه بسیار به چین مشکوک بودند، وادار به پذیرش این موضوع کرده که اکنون باید رویکردی متفاوت از واشنگتن در قبال پکن اتخاذ کرد.

البته این بدان معنا نیست که همه کشورهای اتحادیه اروپا از این واقعیت جدید خوشحال هستند. برخی به ویژه در بین کشورهای شرق اروپا نگران هستند که بازار چین و نیروی کار ارزان، چشم رقبای آنها را در مقابل خطر وابستگی بیش از حد اقتصادی به چین کور کند.

با این حال حتی تندروترین افراد در موضع گیری در قبال پکن نیز اکنون بیشتر از این که خواستار قطع روابط با چین باشند، خواستار کاهش ریسک روابط با این کشور هستند و برخی از رهبران اروپایی معتقدند که نمی توان دیگر در روابط آمریکا و اتحادیه اروپا به دوران قبل از ترامپ بازگشت.

 

برخی از رهبران اروپایی معتقدند که نمی توان دیگر در روابط آمریکا و اتحادیه اروپا به دوران قبل از ترامپ بازگشت.

به نوشته سی ان ان، در حالی که برخی بر این باورند که آمریکا و اختلافات سیاسی داخلی آن، کار را برای اعتماد اروپا به واشنگتن دشوار کرده است، آنها همچنین امیدوارند که بایدن یا فرد جانشین او به بهبود روابط دو طرف کمک کند.

در پایان این گزارش آمده است: پشت درهای بسته، هیچ ابهامی وجود ندارد؛ مقامات اروپایی در صورت پیروزی بایدن در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری بسیار خوشحال تر و راضی تر از پیروزی ترامپ یا ران دسانتیس رقیب جمهوریخواه او خواهند بود. اما ریاست جمهوری بایدن هنوز باعث آشتی بزرگ با اروپا نشده است و این قاره عمدتا متعهد به یافتن راه مستقل خود در جهان است.

این قابل انکار نیست که سایه ریاست جمهوری ترامپ و ادامه سیاست بایدن که بیشتر از این که نگاه به بیرون داشته باشد به داخل توجه دارد، اروپا را بیش از هر زمان دیگری مصمم به یافتن جایگاه خود در جهان، به جای دنباله روی از دیگران، کرده است. در حال حاضر اروپا این مفهوم فاصله گرفتن مداوم از آمریکا را در مورد بزرگترین موضوع سیاست خارجی به جز اوکراین دارد: این که اروپا چه رویکردی در قبال چین خواهد داشت؟

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.