پیام های سفر رئیسی به سوریه
14 اردیبهشت 1402 - 13:06
شناسه : 51846
4
سفر آیت‌الله رئیسی تأکیدی بر عبور سوریه از بحران 12 ساله و مقدمه‌ای بر بازسازی شهرهای تخریب شده با کمک دوستان سوریه از جمله ایران، روسیه و چین است.
نویسنده : حسن هانی زاده/ کارشناس مسائل منطقه منبع : فرهنگ ایرانیان
پ
پ

سفر رئیس‌جمهور کشورمان به سوریه پیام بسیار مهمی برای دولت، ملت سوریه و کشورهای جهان دارد، این سفر نقش تأثیرگذار ایران را در حفظ امنیت این کشور اثبات و نشان می‌دهد جمهوری اسلامی ایران همواره در کنار دولت و ملت سوریه باقی می‌ماند.
با وجود اینکه آمریکا، برخی کشورهای غربی، رژیم صهیونیستی و کشورهای عرب منطقه برای سرنگونی دولت بشار اسد در ۱۲ سال گذشته بسیار تلاش کردند، اما خوشبختانه دولت سوریه بر اوضاع مسلط شد و با کمک ایران، روسیه و محور مقاومت به ویژه حزب‌الله از بحران خارج و زمان بازسازی سوریه و بازگشت به عرصه مراودات جهانی برای این کشور آغاز شده است؛ موضوعی که ایران از زوایای مختلف آن را مورد توجه قرار می‌دهد.
در طول ۱۲ سال بحران سوریه، نزدیک به ۷۰۰ هزار نفر از مردم این کشور قربانی و بیش از ۱۱ میلیون نفر آواره شدند. حجم خسارات مادی سوریه، به رقمی بالغ بر ۶۵۰ میلیارد دلار رسیده است. با وجود این، سوریه توانست پس از ۱۲ سال بر این بحران غلبه کند تا اکنون وارد مرحله جدیدی از ثبات و آرامش شود. در طول این سال ها، برخی کشورهای عرب منطقه و همچنین رژیم صهیونیستی و امریکا، بیش از ۸۰ میلیارد دلار کمک مالی در اختیار گروهک های تروریستی قرار دادند تا بتوانند معادلات منطقه را به نفع رژیم صهیونیستی تغییر داده و سوریه را از محور مقاومت خارج سازند. اما حضور قدرتمندانه محور مقاومت از جمله جمهوری اسلامی ایران در سوریه موجب شد که تمام طرح ها و توطئه های امریکا، غرب و رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای دیگر در سوریه با شکست مواجه شود.
حال با توجه به اینکه سوریه پس از گذراندن بحران در مرحله بازسازی قرار دارد، طبیعی است که ایران با تجربه ای که در بازسازی شهرها و صادرات خدمات مهندسی دارد، خواهد توانست تجربه خود را به دولت سوریه منتقل کند. ایران همچنین آمادگی دارد که در بازسازی سوریه و همچنین در مسائل مهمی همچون احداث نیروگاه های برق آبی و سدسازی مشارکت گسترده ای داشته باشد. از سوی دیگر، این مساله می تواند نوعی همکاری منطقه ای در چهارچوب محور مقاومت بین ایران و سوریه و عراق و لبنان ایجاد کند.
سفرهای اخیر مقام‌های سعودی به سوریه و در رأس آنها دعوت سلمان بن عزیز، پادشاه عربستان از اسد برای شرکت در نشست سران کشورهای اتحادیه عرب در ریاض نشان می‌دهد سوریه نقش تأثیرگذار خود را به دست می‌آورد؛ لذا سفر آیت‌الله رئیسی تأکیدی بر عبور سوریه از بحران ۱۲ ساله و مقدمه‌ای بر بازسازی شهرهای تخریب شده با کمک دوستان سوریه از جمله ایران، روسیه و چین است.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.