ابوالغیط: بازگشت سوریه به اتحادیه عرب در نشست ریاض «بسیار محتمل» است
14 اردیبهشت 1402 - 13:37
شناسه : 51858
2
دبیرکل اتحادیه عرب از احتمال بازگشت دمشق به اتحادیه عرب در نشست قریب الوقوع ریاض خبر داد.
منبع : ایرنا
پ
پ

احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب در گفت وگو با شبکه سعودی الشرق تاکید کرد که بازگشت سوریه به اتحادیه عرب در نشست قریب الوقوع سران کشورهای عربی در ریاض «بسیار محتمل»است.

وی گفت که این امر باید به طور تدریجی و مرحله ای انجام شود.

ابوالغیط تاکید کرد که بازگشت دمشق به کرسی اش در اتحادیه عرب که از سال ۲۰۱۱ خالی شده است ابتدا با برگزاری نشست و بررسی این مساله آغاز می شود سپس کشورهای عضو اتحادیه عرب موافقت خواهند کرد و بعد از آن از سوریه دعوت خواهد شد.

دبیرکل اتحادیه عرب خاطرنشان کرد که با توجه به تماس ها و اقدامات انجام شده، بازگشت سوریه به اتحادیه عرب در نشست ریاض که قرار است ۱۹ می برگزار شود بسیار محتمل است مگر اینکه اتفاق بزرگی رخ دهد.

وزرای خارجه سوریه، عربستان، اردن، مصر و عراق اخیر نشستی در امان برای بررسی مسائل مطرح شده در نشست ها و تماس های اخیر بین کشورهای عربی برگزار کردند.

«سنان المجالی» سخنگوی وزارت خارجه اردن روز یکشنبه گفته بود که این نشست، در ادامه نشست مشورتی است که با مشارکت اعضای شورای همکاری خلیج فارس، اردن، عراق و مصر به میزبانی عربستان در ۱۴ آوریل سالجاری میلادی در جده برگزار شد.

نشست مشورتی کشورهای عربی برای بازگشت سوریه به اتحادیه عرب جمعه ۱۴ آوریل در جده با حضور نمایندگان و مقامات ۹ کشور برگزار و در بیانیه پایانی و مشترک این نشست تصریح شد که کشورهای اردن، مصر و عراق به همراه اعضای شورای همکاری خلیج فارس بر وحدت سوریه تاکید و خواستار بازگشت آن به جمع کشورهای عربی هستند.

یک هفته بعد از آن «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه عربستان پس از ۱۲سال وارد دمشق، پایتخت سوریه شد و با «بشار اسد» رئیس‌جمهوری این کشور و سایر مقامات سوری دیدار کرد.

وی در دیدار با رئیس جمهوری سوریه گفت که ریاض بر حفظ تمامیت ارضی، هویت عربی و امنیت سوریه وحل بحران این کشور از طریق سیاسی تأکید دارد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.