۵۰ درصد جدایی ها در ۵ سال اول زندگی مشترک رخ می‌دهد
03 آبان 1399 - 8:10
شناسه : 5197
7
یکی از مهم ترین آسیب های جامعه امروز، از هم گسیختن و به سردی گراییدن رابطه هاست و مهم تر از همه،  طلاق  که به نوعی باعث از هم پاشیدن خانواده بنیان خانواده می شود.
پ
پ

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان ، آماری که امروزه در رابطه با طلاق  منتشر می‌شود نسبت به دهه‌های گذشته رشد فزاینده‌ای دارد، زوجین با بروز نخستین نشانه‌های اختلاف، اقدام به جدایی می‌کنند، اختلال‌های شخصیتی، بی صبری و عجول بودن، پایین آمدن آستانه تحمل، نداشتن مهارت‌های ارتباطی و ازدواج‌های هیجانی و احساسی در صدر عواملی هستند که زوجین را وادار به جدایی می‌کند.

بدون شک آموزش مهارت های شخصیتی و رفتاری و مشاوره های تخصصی به زوجین، هم قبل از شروع زندگی مشترک و هم در سال های ابتدایی شروع زندگی نقش بسزایی در کاهش اختلافات و جدایی ایفا می کند.

فقدان مهارت های ارتباطی، آمار طلاق را افزایش می دهد

مجتبی ناجی معاون اجتماعی اداره کل بهزیستی استان اصفهان گفت: فقدان مهارت‌های ارتباطی یکی از اصلی‌ترین دلایل بروز اختلاف و بین زوجین است، برخی افراد مهارت مدیریت ارتباط را ندارند و همین امر مشکلاتشان را تشدید می‌کند. در حقیقت مشکلات برای همه وجود دارد، اما نکته مهم چگونگی برخورد با مشکل و شیوه حل آن است.
او افزود: خانواده‌هایی که زندگی آرام و سالم تری دارند، راه‌های حل تعارضات را کسب کرده اند و در شرایط مختلف و بحران‌های کوچک و بزرگ این توانایی را دارند که استرس و اضطراب خود را تا حدی زیادی کنترل کنند که تنش جدید ایجاد نشود.
معاون اجتماعی اداره کل بهزیستی استان اصفهان تاکید کرد: اگر افراد در بدو تشکیل خانواده مهارت‌های لازم برای شروع زندگی مشترک را کسب کنند، بدون شک زندگی پایدارتری خواهند داشت، این آموزش‌ها حتی بعد از ازدواج هم می تواند بسیار گره گشا باشد، نباید مشاوره و آموزش را به زمان بروز اختلاف موکول کرد، بلکه همیشه پیگیری بهتر از درمان است.

کودکانی که قربانی جدایی و اختلافات می‌شوند

مجتبی ناجی گفت: یکی از آسیب پذیر‌ترین قشر‌هایی که در جریان طلاق زوجین با مشکلات مختلفی مواجه می‌شوند، کودکان هستند، کودکانی که تا قبل از طلاق مجبور به تحمل ناسازگاری و مشاجرات پدر و مادر خود هستند و بعد از طلاق نه تنها از نعمت در اختیار داشتن همیشگی پدر و مادر در کنار هم محروم می‌شوند بلکه در گیر و دار ملاقات‌های زمان بندی شده و آسیب‌های عاطفی مختلف قرار می‌گیرند.
او افزود: گاهی اوقات والدینی که به شدت با هم اختلاف دارند و کارشان به انتها رسیده، ادعا می‌کنند که فقط به خاطر فرزندشان از هم جدا نمی‌شوند و این امر بسیار اشتباه است، اگر این افراد قصد جدایی ندارند باید با مراجعه به مراکز مشاوره نسبت به حل مشکلات خود اقدام کنند وگرنه اگر هر روز با دعوا و مشاجره و قهر روزگار را سپری می‌کنند، آسیب‌های جدی به روح و روان کودک وارد می‌کنند که آسیب  آن کمتر از طلاق نیست.
معاون اجتماعی اداره کل بهزیستی استان اصفهان تاکید کرد: البته در شرایط بعد از طلاق هم باید شرایط روحی کودک را در نظر گرفت، در شرایطی که یکی از والدین سرپرست کودک می‌شود و دیگری در زمان‌های معین مجاز به دیدار پدر یا مادر خود می‌شود، آن هم با حضور مددکار اجتماعی و تدابیر انتظامی، بدون شک دیدار کودک با یک از والدین خود در این شرایط آثار مخربی بر روح و روان کودک خواهد داشت.
فقدان مهارت‌های ارتباطی یکی از مهمترین دلایل/ ۵۰ درصد طلاق‌ها در ۵ سال اول زندگی مشترک رخ می‌دهد

۵ سال اول زندگی، سال‌های پرترافیک جدایی

مجتبی ناجی گفت: حدود ۹ و نیم درصد طلاق‌ها در سال اول ازدواج (ثبت عقد) و ۴۰ درصد جدایی‌ها در پنج سال اول زندگی مشترک رخ می‌دهد.
او ادامه داد: ۶۰ درصد دلایلی ثبت شده برای متقاضیان طلاق در این دوره از زندگی مربوط به بی احترامی و بی توجهی بوده که این امر شامل مواردی مانند، اعتیاد، خیانت و اختلالات شخصیتی است.

فقدان مهارت‌های ارتباطی یکی از مهمترین دلایل/ ۵۰ درصد طلاق‌ها در ۵ سال اول زندگی مشترک رخ می‌دهد

۵۰ درصد مراجعان متقاضی طلاق توافقی هستند

سمیه کریم معاونت پیشگیری بهزیستی اصفهان گفت: سال ۹۸ هفت هزار متقاضی طلاق به سازمان بهزیستی مراجعه کردند، البته باید توجه داشت که این آمار ثبت طلاق نیست، ممکن است برخی زوجین به سازش رسیده باشند، برخی طلاق گرفته و پرونده برخی هنوز در جزیان باشد.

او با اشاره به اینکه متقاضیان طلاق ابتدا باید در سامانه ” تصمیم” تقاضای خود را برای جدایی ثبت کنند ادامه داد: در شش ماه نخست امسال هم ۲ هزار و ۶۰۰ مورد متقاضی طلاق داشتیم که این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش داشته، اما باید این نکته را درنظر داشت که این کاهش آمار می‌تواند دلایل مختلفی، چون شیوع کرونا، تعطیلی مراکز  را داشته باشد.

معاونت پیشگیری سازمان بهزیستی استان اصفهان گفت: حدودا ۵۰ درصد مراجعه کنندگان متقاضی طلاق توافقی هستند و بیشترین دلایل تصمیم زوجین برای جدایی، عبارتست از بی توجهی، عدم مسئولیت پذیری و پایین بودن آستانه تحمل زوجین است.
معاون اجتماعی اداره کل بهزیستی استان اصفهان هم در این باره گفت: برخی بر این باورند که پروسه طلاق توافقی به سرعت طی می‌شود، اما اینطور نیست، بعد از ثبت تقاضای طلاق، زوجین باید ۴۵ روز مشاوره اجباری را طی کنند که با آموزش‌ها و مشاوره‌های تخصصی در این دوره بیش از ۱۸ درصد افراد از طلاق منصرف و تقاضای خود را پس می‌گیرند.
فقدان مهارت‌های ارتباطی یکی از مهمترین دلایل/ ۵۰ درصد طلاق‌ها در ۵ سال اول زندگی مشترک رخ می‌دهد

اقدامات گسترده بهزیستی برای کاهش طلاق

کریمی گفت: سازمان بهزیستی در راستای تحکیم خانواده اقدام‌های گسترده‌ای انجام داده که خوشبختانه اثار و نتایج مثبتی نیز به همراه داشته، این برنامه‌ها در سه سطح برای زوجین متقاضی طلاق انجام می گیرد.
او ادامه داد: در سطح اول با برنامه هایی، چون آموزش مهارت‌های زندگی و آموزش‌های پیش از ازدواج سعی می‌کنیم از انجام ازدواج نابجا و طلاق‌های مبتنی بر هیجان پیش گیری کنیم، به همین منظور خدمات مشاوره ما در ۲۸۰ مرکز غیردولتی، یک مرکز دولتی به افراد ارائه می‌شود، همچنین سامانه ۱۴۸۰ به طور رایگان برای ارائه خدمات مشاوره‌ای به زوجین ارائه شده است.
معاونت پیشگیری بهزیستی اصفهان ادامه داد: در سطح دوم مشاوره سه جلسه‌ای برای زوجین برگزار می‌شود که حضور در آن برای افرادی که متقاضی طلاق هستند الزامیست، این جلسات با همکاری دادگستری و به منظور حل بحران طلاق انجام می‌شود، این جلسات از سال ۹۷ به بعد در سازمان بهزیستی انجام شده و آمار‌ها نشان می‌دهد، این جلسات مشاوره خوشبختانه توانسته ۴۳ درصد از افرادی که متقاضی طلاق بوده اند را از تصمیم خود منصرف و به ادامه زندگی مشترک ترغیب کند.
کریمی ادامه داد:انجام این مشاوره‌ها و ایجاد پروسه زمانی که در خلال آن اتفاق می‌افتد، بسیاری از زوجین را از تصمیم‌های ناگهانی دور کرده و با ارائه راه کار‌های مناسب، آن‌ها را از تصمیم برای طلاق منصرف می کند و با یکدیگر سازش می‌کنند و حقیقتا این امر یکی از افتخارات مهم برای سازمان بهزیستی در راستای تجکیم خانواده است.
او تاکید کرد: در سطح سوم مشاوره ما سعی می‌کنیم برای زوجینی که پس از طی مراحل مختلف در نهایت تصمیم به طلاق گرفته اند، جلسات مشاوره‌ای را برگزار کنیم که بعد از طلاق هم بتوانند زندگی سالمی را تجربه کنند، این جلسات برای خانواده‌های زوجین و کودکان طلاق هم برگزار می‌شود، تا همه افرادی که از طلاق دو نفر درگیر مسائل مختلف می‌شوند بتوانند به بهترین نحو شرایط جدید را مدیریت کنند و خطا‌های گذشته را تکرار نکنند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.