ترامپ همچنان  مطلوب چین است/دکتر کیومرث یزدان پناه استادیار جغرافیای سیاسی دانشگاه تهران
03 آبان 1399 - 13:02
شناسه : 5245
7
دکتر کیومرث یزدان پناه درو استادیار جغرافیای سیاسی دانشگاه تهران صرف نظر از سیاست های پیش رونده چین در قاره آسیا و گسترش نفوذ به قلمروهای غربی و جنوبی آسیا و قاره افریقا و همچنین سیاست نفوذ در قلمروهای ژئواستراتژیک در مناطق هارتلند جنوبی و دیگر مناطق رقابتی میان قدرتهای بزرگ بویژه نواحی پارتلندی، پکن به اوج رقابت فرا اقتصادی با واشنگتن در سالهای نزدیک می اندیشد.
پ
پ

بنابر استدلال حیاتی بالا و دلایل متعدد دیگر که از منظر ژئوپلیتبک و ژئواکونومی بسیار حائز اهمیت اند، هر چه به زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا میان ترامپ و بایدن نزدیک می شویم، بازار حدس و گمانه زنی در مورد نتیجه این انتخابات و مولفه های تاثیرگذار بر آن نیز روز به روز، داغ تر می شود.

درحالی که تا قبل از مناظره پایانی به دلبل شیوع گسترده ویروس کرونا در آمریکا و تاثیرات منفی گسترده اقتصادی آن بر اقتصاد امریکا باعث شده بود تا بسیاری از ناظران و تحلیگران و همچنین افکارعمومی آمریکا، ترامپ را به بی کفایتی متهم کنند و شکست احتمالی وی را مطرح کنند.

اما با توجه به اعلام موسسه نظرسنجی «گروه ترافالگار» (Trafalgar Group) که در انتخابات ۲۰۱۶ پیروزی دونالد ترامپ را پیش بینی کرده بود، اعلام، کرد ترامپ بنابر آرایی که از دید آمار موسسات نظرسنجی ها پنهان مانده است، باردیگر در انتخابات ۲۰۲۰ برنده خواهد شد، بنظر شرایط تثبیت ترامپ در حال رقم خوردن است.

انتخاب مجدد ترامپ برای چین مطلوب تر از جو بایدن است. زیرا چین، ترامپ را فردی می بیند که انتخاب وی بار دیگر راه را برای آن جهت گسترش نفوذ و قدرت بین المللی اش هموار می سازد. زیرا آنچه به ویژه در سالهای اخیر در مورد انتخابات آمریکا از اهمیت قابل توجهی برخوردار بوده، کنشگری دولت های قدرتمند خارجی بویژه چین در قالب این انتخابات است.

ترامپ در « اتاق حوادث »

این مساله البته برای امریکا هم مهم است.به گونه ای که جان بولتون اخیرا در کتاب افشاگرانه خود به نام « اتاق حوادث» از درخواست ترامپ از چین مبنی بر حمایت از وی در جریان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، پرده برداری کرده بود.

لذا با توجه به اهمیت این مساله، بدون تردید، انتخابات آمریکا برای مهمترین رقیب سیاسی و اقتصادی این کشور در عرصه بین المللی یعنی جمهوری خلق چین، از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است و نتیجه آن می تواند نقش مهمی در پیشبرد سیاست­ های کلان چین در عرصه جهانی بازی کند و گزینه مطلوب چین در شرایط فعلی ترامپ است.زیرا در صورت پیروزی ترامپ، منافع چیت به بهترین وجه تضمین و تامین خواهد شد.

نکته مهمتر از انتخاب مجدد ترامپ این است که وقتی ترامپ در ۲۰۱۶به قدرت رسید جنگ های تجاری گسترده ای را با کشورهای مختلف جهان به راه انداخت و با وضع تعرفه­ های سنگین به کالاهای وارداتی آمریکا از کشورهای خارجی، ابتدایی ترین اصول لیبرالسم اقتصادی را زیر پا گذاشت. از اینرو تاکید نظام سیاسی آمریکا برگسترش و توسعه دموکراسی در جهان، با ورود ترامپ به عرصه قدرت در این کشور، به شدت مخدوش شده است.

ترامپ طی این مدت چهارسال مخالفان خود در سیاست داخلی آمریکا و همچنین در عرصه بین المللی را تهدید به اقدامات تنبیهی کرد و عملا فضای گفتگو، همکاری و دموکراسی را تا حد زیادی از بین برد.

در این راستا، تحرکات ترامپ که سبب تضعیف ارزش های سیاسی و اقتصادی آمریکا شده اند، گفتمان آمریکایی قدرت را با چالش و بحران محتوایی رو به رو کرده­ اند و این مساله موقعیت بین­ المللی آمریکا را مخدوش کرد.

انتفاع چین از ترامپ

این اقدامات را چین برای خود فرصت تلقی کرده و از این کشور که درحال حاضر مهمترین رقیب جدی آمریکا جهت کسب موقعیت رهبری جهانی است، ادامه حضور ترامپ را اتفاقی خوشایند برای خود ارزیابی می کند زیرا پکن از طریق ترامپ می تواند، ناکارآمدی گفتمان آمریکاییِ قدرت را بیش از پیش به افکار عمومی بین المللی و همچنین کشورهای مختلف جهان گوشزد کند

یکی  دیگر از خدماتی که ترامپ در دوره ریاست جمهوری خود به اهداف و منافع جمهوری خلق چین در عرصه بین المللی کرده، هموارسازی راه برای گسترش نفوذ جهانی این کشور در عرصه مختلف بین المللی است.

اقدامات ترامپ نظیر خروج گسترده از توافقات بین المللی (نظیر توافق آب و هوایی پاریس، سازمان یونسکو، سازمان بهداشت جهانی و توافق هسته ای ایران موسوم به برجام) و ارائه چهره ای غیرمتعهد (از آمریکا) نسبت به اصول و قواعد بین المللی سبب شده اند تا چین، عرصه ایی حاضر و آماده را برای پرکردن جای آمریکا در جهان بیابد و با فعال سازی حضور خود در زمینه هایی که آمریکایی ها در آنها حضور چندانی ندارند.

جدای از این مباحث کلان، رهبران خلق چین علاقمند نیستند مراودات پنهان پولی و مالی جو بایدن با برخی بانک های چین برملا شود. زیرا لو رفتن چنین مباحثی چین محافظه کار را دچار دردسر می کند.

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.