سهم ۶۰ درصدی عراق از بنزین صادراتی ایران
04 آبان 1399 - 10:09
شناسه : 5293
5
سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی گفت: در حال حاضر ۶۰ درصد از بنزین صادراتی ایران راهی بازار عراق می‌شود.
منبع : ایرنا
پ
پ

«سید حمید حسینی» با بیان اینکه به دلیل تحریم‌ها نمی‌توان میزان بنزین صادراتی را اعلام کرد، ‌ادامه داد: با این حال ۶۰ درصد از بنزین صادراتی ایران جذب بازار عراق شده است.

وی افزود:‌ در حال حاضر روند صادرات فرآورده‌های نفتی مطلوب است و تمام محموله‌های عرضه شده نیز خریداری می‌شود.

حسینی با بیان اینکه فرآورده‌های نفتی در بورس عرضه می‌شوند، ‌تاکید کرد:‌ این فرآورده‌ها بعد از خرید توسط بخش خصوصی به کشورهای هدف صادر می‌شود.

وی ادامه داد:‌ برای انتقال پول صادرات فرآورده‌های نفتی و از جمله بنزین مشکلی وجود ندارد و پول یا از طریق صرافی‌ها و یا به صورت ارز از سوی خریدار پرداخت می‌شود.

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق افزود: در خصوص دریافت پول گاز و برق صادراتی ایران به عراق نیز با پیگیری‌های وزیر نیرو و رئیس کل بانک مرکزی ایران گشایش‌هایی اتفاق افتاده که امیدواریم هر چه زودتر به نتیجه برسد.

وی با بیان اینکه برای دریافت این پول، تغییراتی در بانک مرکزی و بانک عراق بوجود آمده است، گفت: این خوشبینی هست که مساله حل شود و طبق آن روند، پول را دریافت کنیم.

طلب ۵ میلیارد دلاری ایران از عراق

به گفته حسینی، صادرات برق و گاز هر روز بین دو کشور در جریان است با این حال آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد که طلب ایران از عراق در حوزه صادرات گاز و برق ۵ میلیارد دلار است.

وی ادامه داد: عراقی‌ها قبول کردند که این پول را بپردازند زیرا بخشی از این پول در حسابی در بانک مرکزی عراق است.

سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی تاکید کرد: در این روند قرار است شرکت‌های ایرانی، از شرکت‌های بین‌المللی خرید کرده و فاکتور خرید را بانک مرکزی عراق از همان حساب پرداخت کند.

وی افزود:‌ از آنجا که در شرایط فعلی تامین کالاهای اساسی و دارو در اولویت کاری دولت است، ‌ به نظر می‌رسد بیشترین خرید از محل پول صادرات برق و گاز به عراق صرف واردات این محصولات به کشور شود.

به گزارش ایرنا، ‌ایران در بهار امسال روزانه تا ۳۲ میلیون متر مکعب گاز به عراق صادر می‌کرده که این عدد در تابستان بیشتر نیز بوده است.

از سوی دیگر، صادرات فرآورده‌های نفتی ایران به عراق نیز در جریان است و حتی با وجود کرونا با قدرت ادامه دارد. این مهم با افزایش گازرسانی در سراسر کشور طی هفت سال گذشته و صرفه جویی در مصرف سوخت مایع محقق شده است.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.