فایننشال تایمز: غول‌های نفتی غرب با وجود تحریم‌ها مشتری برق ایران شدند
26 اردیبهشت 1402 - 12:32
شناسه : 52939
4
روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز طی گزارشی با اشاره به مردد بودن غرب در اعمال تحریم ها علیه ایران نوشت: چندین شرکت غربی از جمله شل، بریتیش پترولیوم و اکسون موبیل برق مورد نیاز خود برای فعالیت در میادین نفتی عراق را از شبکه ملی ایران می‌گیرند.
منبع : تسنیم
پ
پ

یک شرکت ایرانی بزرگ‌ترین ذینفع نیروگاه برقی است که قرار است عرضه برق به یک پروژه گاز در عراق با حمایت شرکت شل را برعهده بگیرد. این نشان‌دهنده حضور گسترده تجارت ایران در عراق است و این شرکت انگلیسی را در تقابل با اولویت‌های ژئوپلیتیکی غرب در خاورمیانه قرار می‌دهد.

 شرکت گاز بصره که ۴۴ درصد آن در اختیار شرکت شل انگلیس قرار دارد، اصلی‌ترین مصرف‌کننده برق نیروگاه برق مستقل رمیله در جنوب عراق در زمان آغاز فعالیت تأسیسات جدید آن در ماه ژوئن خواهد بود.

 نیروگاه رمیله تحت مالکیت شرکت اردنی شامارا قرار دارد، اما توسط گروه ایرانی مپنا ساخته‌شده که ۷۸ درصد از درآمد فروش برق آن را دریافت می‌کند.

 شرکت شل انگلیس و شرکت گاز بصره هر دو ادعا می‌کنند هیچ قراردادی با مپنا ندارند. هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که پرداخت‌های شرکت گاز بصره برای برق نیروگاه رمیله ناقض تحریم‌های آمریکا و اروپا برای معامله با ایران است.

 اما نقش مپنا در این نیروگاه برق نشان‌دهنده وسعت حضور شرکت‌های نزدیک به ایران در زیرساخت‌های اقتصادی عراق است.

 ۲۰ سال پس‌از حمله آمریکا به عراق، عدم سرمایه‌گذاری، این کشور را به‌شدت به واردات گاز و برق از ایران وابسته کرده‌است. ایران بیش‌از یک‌سوم نیاز عراق به برق را تأمین می‌کند.

 این مشکل تنها متعلق به شرکت شل نیست. چندین شرکت نفت بین‌المللی دیگر ازجمله بریتیش پترولیوم و اکسون موبیل هم میادین نفتی را در عراق در اختیار دارند که برق خود را از شبکه ملی ایران می‌گیرند.

 ساخت نیروگاه رمیله توسط گروه مپنا نشان می‌دهد غرب چگونه در قوانین خود برای رابطه با تهران طی یک دهه گذشته مردد بوده‌است. این شرایط فعالیت برای سرمایه‌گذاران خارجی در عراق را پیچیده می‌کند.

 وقتی گروه مپنا در ۲۰۱۵ برای کمک به ساخت نیروگاه رمیله انتخاب شد، ایران در آستانه امضای قرارداد اتمی با قدرت‌های غربی قرار داشت و روابط رو به بهبود بود. ۳ سال بعد دونالد ترامپ از این قرارداد خارج شد و تحریم‌ها را وضع کرد.

 قرارداد ساخت نیروگاه ۳۰۰۰ مگاواتی رمیله در ۲۰۱۴ به شرکت شامارا اعطا شد و تحت حمایت یک قرارداد خرید برق با وزارت برق عراق قرار داشت. این شرکت در ابتدا امیدوار بود بتواند با یک شریک آمریکایی یا اروپایی کار کند، اما حضور داعش در بخش‌هایی از عراق و سوریه در تابستان آن سال سرمایه‌گذاران غربی را فراری داد. درنهایت گروه مپنا یک قرارداد ۲.۰۵ میلیارد دلاری برای ساخت و تحویل این فناوری اساسی برای نیروگاه رمیله را بدست آورد.

 نیروگاه رمیله تا ۱۵۰۰ مگاوات برق از ۲۰۲۰ تولید می‌کند. وزارت برق عراق تنها تأمین‌کننده برق در این کشور است، یعنی به‌عنوان واسطه‌ای در نیروگاه رمیله عمل کرده و برای برق تولید شده به شرکت‌های شامارا و مپنا سود می‌پردازد و این برق را به مشتریانی مثل گاز بصره می‌فروشد.

 شرکت شامارا ۲۲ درصد از درآمد تولید برق را در این نیروگاه در اختیار می‌گیرد و بقیه آن به شرکت مپنا برای بازپرداخت کاری که در این پروژه انجام داده تعلق می‌گیرد.

 شرکت شل تأکید دارد هیچ قراردادی با شرکت مپنا یا هیچ نهاد ایرانی دیگری ندارد و نمی‌تواند درمورد زیرساخت‌ها، جریان منابع مالی یا قراردادهای وزارت برق عراق با سایر شرکت‌ها اظهار نظر کند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.