نشریه انگلیسی از اختلاف‌نظر در دولت لندن درباره سپاه خبر داد
27 اردیبهشت 1402 - 16:41
شناسه : 53056
1
نشریه انگلیسی «سان» در گزارشی از اختلاف‌نظر در دولت لندن بر سر افزودن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نهاد رسمی نظامی ایران، به فهرست موسوم به "سازمان‌های تروریستی" این کشور خبر داد.
منبع : ایرنا
پ
پ

نشریه سان ادعا کرد که خانم سوئلا براورمن وزیر کشور انگلیس و معاونش آقای تام توگندهات (از هواداران سرسخت گروهک تروریستی منافقین) با طرح علیه سپاه موافق هستند اما جیمز کلورلی وزیر امور خارجه این کشور مانع شده است.

این گزارش می‌افزاید: اعضای ارشد حزب حاکم محافظه‌کار وزیر امور خارجه را متهم کرده‌اند که با وتوی مکرر، طرح وزارت کشور علیه سپاه را به نابودی کشانده است. اما نزدیکان آقای کلورلی می‌گویند که جمع‌آوری اطلاعات مهم‌تر از ژست‌های سیاسی است.

سان به نقل از یک سخنگوی وزارت امور خارجه انگلیس ادعا کرد: هیچ احتمالی را رد نمی‌کنیم. اما اظهارنظر افراد ناشناس در مورد وزیر امور خارجه، توجه ما را از امور جاری دولت منحرف نخواهد کرد.

بحث افزودن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به فهرست سازمان‌های تروریستی انگلیس، در اوج اغتشاشات سال گذشته به سوژه رسانه‌های این کشور تبدیل شد. اما روزنامه تایمز چاپ لندن ۱۴ بهمن ۱۴۰۱ با انتشار گزارشی مدعی شد که دولت برنامه‌های خود را نامیدن سپاه به عنوان سازمان تروریستی متوقف کرده است.

این نشریه انگلیسی ادعا کرد: هرچند وزیر کشور و معاونش از این تصمیم حمایت می‌کنند اما وزارت خارجه انگلیس نگران تبعات اقدام علیه سپاه است. بر اساس این گزارش، دستگاه دیپلماسی انگلیس نگران بسته شدن کانال ارتباطی با ایران است و به همین خاطر از این طرح حمایت نمی‌کند.

کلورلی چندی پیش در پاسخ به درخواست غیرقانونی شماری از نمایندگان پارلمان این کشور درخصوص افزودن نام سپاه به فهرست سازمان‌های تروریستی، بطور غیر مستقیم اشاره کرد که دولت در این خصوص به اجماع نرسیده است.

وی طی سخنانی در مجلس عوام انگلیس گفت: ما (دولت) درباره قرار گرفتن نام‌های جدید به فهرست سازمان‌های تروریستی صحبت و گمانه‌زنی نمی‌کنیم. اما مایلم یادآوری کنم که سپاه به طور کامل تحریم شده است.

این سیاستمدار انگلیسی عنوان کرد که وزارت امور خارجه با وزارت کشور که مسئول تصمیم‌گیری درباره قرار دادن نام‌های جدید در فهرست سازمان‌های تروریستی این کشور است همکاری دارد اما «هرگونه تصمیم در این رابطه ناگزیر نظر مشترک دولت خواهد بود.»

وی همچنین طی گفت‌وگو با شبکه فاکس، ایالات متحده آمریکا را تنها کشوری نامید که سپاه پاسداران را به فهرست موسوم به سازمان‌های تروریستی این کشور اضافه کرده و گفت که لندن براساس منافع ملی خود عمل می‌کند.

به گزارش روزنامه فایننشال تایمز، «برای یک دولت بسیار غیرعادی است که سازمان نظامی یک کشور دیگر را به عنوان سازمان تروریستی معرفی کند و انگلیس باید خطرات و مزایای چنین اقدامی را بسنجد»

این گزارش می‌افزاید: «تحلیلگران معتقدند که قرار دادن نام سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی، تنش ها بین لندن و تهران را تشدید خواهد کرد و خطر اقدامات تلافی جویانه جمهوری اسلامی ایران را در پی خواهد داشت. همچنین هر گونه امیدهای آینده در خصوص تلاش های دیپلماتیک برای نجات توافق سال ۲۰۱۵ را که ایران با قدرت های جهانی امضا کرد پیچیده خواهد کرد.»

«ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان هم در این باره گفته است که اظهارنظر مقام‌های اروپایی «در ارتباط با تصمیم برای تحریم سپاه، در ادامه اقدامات غیرسازنده و غیرمسئولانه این کشور است که ناشی از ادامه رویکرد غلط این‌ها در ارتباط با دولت و ملت ایران است.»

کنعانی تاکید کرد: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نهاد نظامی رسمی جمهوری اسلامی است و امیدواریم دولت‌هایی که در این زمینه اقدامی دارند، به نتیجه اقدامات غیرسازنده خودشان توجه کنند و به طور خاص منافع دوجانبه خودشان را قربانی مصالح سیاسی زودگذر و تصمیمات احساسی نکنند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.