افشاگری رای الیوم درباره چرایی حمایت روسیه از اردوغان در انتخابات
27 اردیبهشت 1402 - 17:52
شناسه : 53059
0
منابع فلسطینی به نقل از یک مقام ارشد وزارت خارجه روسیه اعلام کرده‌اند: از دیدگاه روسیه منافع و ثبات عمومی در منطقه، مستلزم حمایت از رجب طیب اردوغان در رقابت انتخاباتی کنونی ریاست جمهوری ترکیه در مقابل رقیب وی به عنوان نامزد اپوزیسیون است.
منبع : ایسنا
پ
پ

روزنامه رأی الیوم در این باره نوشت: به نظر می‌رسد میخائیل بوگدانوف، دستیار وزیر امور خارجه روسیه توضیحات مفصلی را در خصوص پیشینه علاقه مسکو به حمایت از رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه در رویارویی با مخالفانش در اردوگاه اپوزیسیون را به چند نماینده از سازمان آزادی‌بخش فلسطین (ساف) و برخی از گروه‌های مقاومت فلسطین که اخیرا با وی ملاقات داشته‌اند، ارائه کرده است.

طبق اطلاعات و گزارش ویژه‌ای که در این باره به دست رأی الیوم رسیده است، میخائیل بوگدانوف گفته است که برنده شدن کمال قلیچداراغلو، نامزد اپوزیسیون ترکیه که از حمایت گسترده کشورهای غربی برخوردار است، منجر به از دست دادن یک میانجی صادق و قابل اعتماد برای روسیه خواهد شد که قادر به ایجاد شرایط امن برای هرگونه گفت‌وگو و مذاکره درباره بحران اوکراین در آینده است.

رأی الیوم در ادامه نوشت: بوگدانوف معتقد است که نبود اردوغان در صحنه به عنوان بخشی از کمپین‌های برخی کشورهای اروپایی و آمریکا، ممکن است منطقه را به سمت خواسته‌های تحریک‌آمیز برای تشدید و ادامه درگیری‌ سوق دهد.

طبق گفته میخائیل بوگدانوف، از دست دادن اردوغان به منزله پسرفت در هر پروژه‌ای در آینده برای برقراری ثبات در کشورهای اتحاد جماهیر شوروی سابق است و همچنین منجر به از دست دادن یک دوست متعادل خواهد شد؛ چراکه به عقیده بوگدانوف، اردوغان در ارائه راه حل‌های منطقی و موفق برای پیامدهای جنگ در اوکراین سهیم بوده است.

این روزنامه در ادامه به نقل از بوگدانوف آورده است که روسیه در زمینه مقابله اردوغان با فشارهای آمریکا و غرب و هدف قرار دادن او و حزب حاکم ترکیه، کاملاً در کنار اردوغان می‌ایستد و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در دیدار اخیرش با بشار اسد، همتای سوری خود به شکلی واضح موضع روسیه را در برابر تلاش اپوزیسیون ترکیه برای پایان دادن به دولت اردوغان و برکناری او از طریق انتخابات به وی اعلام کرد.

رأی الیوم در این باره نوشت: این توضیحات توسط رهبران گروه‌های فلسطینی و سفیر تشکیلات خودگردان فلسطین در مسکو و همچنین دیگر رهبران جنبش فتح که به مسکو سفر کرده بودند، شنیده شده است.

طبق گفته این مقامات فلسطینی، پوتین اصرار داشت تا قبل از انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه، دیداری میان بشار اسد و اردوغان ترتیب داده شود؛ اما بشار اسد ترجیح داد که منتظر نتایج انتخابات بماند. در همین راستا، میخائیل بوگدانوف گفته است که در صورت پیروزی مخالفان اردوغان، نتایج در نهایت با منافع سوریه مغایر خواهد بود.

همچنین به نقل از میخائیل بوگدانوف در این گزارش آمده است، مسکو متقاعد شده است که قلیچداراوغلو در صورت پیروزی و در چارچوب تمایل به نزدیک شدن به روسیه از نظر جغرافیایی برای ایجاد وحشت در آن، خاک ترکیه را به مقر ارتش‌های آمریکا و غرب و انبار مهمات و تسلیحات آنها تبدیل خواهد کرد.

طبق این گزارش، میخائیل بوگدانوف همچنین دلایلی را توضیح داده است مبنی بر اینکه چرا حضور اردوغان در قدرت با استراتژی روسیه برای جلوگیری از گسترش جنگ به سایر مناطق خاورمیانه و با تصور روسیه از خطرات حضور مخالفان اردوغان در قدرت مطابقت دارد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.