افتتاح و بهره‌برداری از ۶ پروژه مهم ارتباطی کشور
27 اردیبهشت 1402 - 18:21
شناسه : 53064
0

رئیس‌جمهور همزمان با روز جهانی ارتباطات، ۶ پروژه مهم ارتباطی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را افتتاح کرد تا در ۲۰ ماه نخست فعالیت دولت سیزدهم گام بلندی در توسعه زیرساخت‌های ارتباطی کشور برداشته شود.

پ
پ

به گزارش ایسنا،  سید ابراهیم رئیسی، بعد از ظهر امروز چهارشنبه در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، شش پروژه ارتباطی مهم کشور را افتتاح کرد تا با بهره‌برداری رسمی از آنها، زیرساخت‌های ارتباطی مهمی در ۲۰ ماه نخست فعالیت دولت سیزدهم ایجاد شده و گام مهمی در توسعه حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات برداشته شود.

نخستین پروژه‌ای که در آیین روز جهانی ارتباطات توسط رئیس جمهوری و با توضیحات عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات رونمایی شد، پنجره ملی خدمات دولت هوشمند بود که با اعتباری بیش از ۲۵ میلیارد تومان راه اندازی شد.
با افتتاح این پروژه تمامی خدمات دولت به مردم از طریق پنجره ملی خدمات دولت هوشمند ارائه می‌شود. بر اساس ارزیابی‌ها تا کنون بیش از ۹۵ درصد دستگاه‌ها به پنجره واحد متصل شده و بیش از ۲۷۰۰ خدمت با یک بار احراز هویت در دسترس کاربران قرار می‌گیرد. بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۲ باید تا پایان امسال ۱۰۰ درصد خدمات دولت از طریق این پنجره به مردم ارائه شود که ۲۰ درصد آن به صورت هوشمند و بدون نیاز به ارائه مدرک و مراجعه برای انجام استعلامات انجام خواهد شد.
دومین پروژه‌ای که امروز فاز نخست آن به بهره برداری رسید، ایجاد سه میلیون پوشش فیبرنوری در طرح ملی فیبرنوری منازل و کسب و کارها موسوم به FTTX بود.
اجرای این پروژه هم اکنون در ۱۹ استان و بیش از ۶۰ شهرستان آغاز شده و تاکنون ۵۰۰ میلیارد تومان برای احداث آن هزینه شده است.
این طرح برای توسعه زیرساخت‌های ارتباطی کشور در حوزه‌های ثابت و همراه از سال گذشته آغاز شده و قرار است تا پایان دولت سیزدهم، ۲۰ میلیون خانوار تحت پوشش این شبکه پرسرعت ارتباطی قرار گیرند.
توسعه ارتباطات ثابت مبتنی بر فیبر نوری اصلی‌ترین پروژه توسعه‌ای وزارت ارتباطات در سال جاری نیز به شمار می‌رود.
پروژه اتصال فیبر جزایر ابوموسی، تنب بزرگ، تنب کوچک به سرزمین اصلی و هندورابی به کیش، یکی دیگر از پروژه‌هایی بود که امروز توسط رئیسی با اعتباری بیش از ۱۷۵ میلیارد تومان به بهره‌برداری رسید.
این پروژه برای بهبود برقراری ارتباطات بین جزایر ایران در خلیج فارس و سرزمین اصلی اجرا شده است و با اجرای این پروژه ارتباطات بین این جزایر با سرعت و کیفیت بالاتری برقرار می‌شود.
در این پروژه با استفاده از ظرفیت و توان بخش خصوصی و شرکت‌های دانش‌بنیان، بیش از ۱۵۴ کیلومتر فیبرکشی دریایی انجام شده است.
همچنین اتصال ۴ هزار روستای جدید بالای بیست خانوار به شبکه ملی اطلاعات از ابتدای دولت سیزدهم با هزینه‌ای بیش از ۴ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان، یکی دیگر از پروژه‌هایی بود که امروز رونمایی شد. این پروژه با هدف توسعه بسترهای ارتباطی در کشور از طریق اتصال روستاها و نقاط کمتر توسعه‌یافته به شبکه ملی اطلاعات اجرا شده است.
توسعه عادلانه و متوازن دسترسی به شبکه ملی اطلاعات و اینترنت پرسرعت با توسعه شبکه ارتباطات در تمامی روستاهای بالای بیست خانوار کشور جزو برنامه‌های اصلی وزارت ارتباطات محسوب می‌شود.
بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده، بقیه روستاهای بالای بیست خانوار کشور نیز تا پایان سال جاری به شبکه ملی اطلاعات متصل می‌شوند.
از دیگر پروژه‌های افتتاح شده امروز می‌توان از افتتاح و بهره‌برداری از فاز نخست توسعه ظرفیت شبکه زیرساخت کشور نام برد که با استفاده از توانمندی تولید داخل با اعتباری بیش از ۶۰۰ میلیارد تومان به سرانجام رسیده است.
این طرح به منظور توسعه و ارتقای پایداری شبکه زیرساخت مادر مخابراتی کشور و تامین نیازمندی‌های آینده کشور، برای نخستین بار با استفاده از توانمندی تولیدکنندگان داخلی و به میزان ۲۰ ترابیت بر ثانیه آغاز شده است که امروز فاز نخست آن با ظرفیت ۱۲ ترابیت بر ثانیه افتتاح شد.
آخرین پروژه‌ای که امروز افتتاح شد نیز سامانه رضایت‌سنجی کارکنان دولت بود که به دستور رئیس جمهوری و با هدف اخذ نظر مردم و دریافت بازخورد نظرات آنها از خدمات کارکنان دولت با اعتبار ۵ میلیارد تومانی به بهره‌برداری رسید.
این طرح با هدف افزایش نظارت و اصلاح رویه‌های دستگاه‌های اجرایی و افزایش رضایت‌مندی مردم در هنگام مراجعه به دستگاه‌های دولتی اجرا شده است.

انتهای پیام

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.