مسکو: موشک هایپرسونیک کینژال سامانه پاتریوت در کی‌یف را نابود کرد
28 اردیبهشت 1402 - 10:29
شناسه : 53082
0
وزارت دفاع روسیه خبر داد که در پی حمله موشک‌های هایپرسونیک کینژال، یک سامانه راداری و پنچ پرتابگر سامانه آمریکایی پاتریوت در کی‌یف نابود شد.
منبع : فارس
پ
پ

وزارت دفاع روسیه امروز طی بیانیه‌ای اعلام کرد که طبق داده‌های موثق، در تاریخ ۱۶ می (سه شنبه، ۲۶ اردیبهشت) در پی حمله موشک هایپرسونیک کینژال، یک سامانه راداری و پنج پرتابگر سامانه آمریکایی پاتریوت در کی‌یف نابود شدند.

مقامات آمریکایی نیز تایید کرده‌اند که سامانه پدافند هوایی پاتریوت این کشور در اوکراین تحت حملات روسیه قرار گرفته و آسیب‌هایی به آن وارد شده اما مدعی شده‌اند که این سامانه همچنان عملیاتی است.

کینژال (به معنای روسی خنجر) یکی از دهها سلاح استراتژیک جدید است که توسط «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه در یک سخنرانی در برابر نمایندگان پارلمان روسیه در مارس ۲۰۱۸ رونمایی شد.

کینژال یک موشک روسی هوا به زمین مافوق صوت با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای است و بردی بیش از دو هزار کیلومتر دارد و سرعت آن ۱۰ ماخ است.

روز گذشته (سه‌شنبه)، «الکسی رزنیکوف» وزیر دفاع اوکراین از مقابله ارتش این کشور با حملات شبانه گسترده موشکی و پهپادی روسیه خبر داده بود و مدعی شد که کی‌یف ۶ موشک مافوق صوت روسیه را هم ساقط کرد.

ارتش اوکراین با انتشار یک بیانیه مدعی شد که «دشمن (روسیه) از چندین جهت به صورت همزمان با استفاده از پهپادها، موشک‌های کروز و احتمالا موشک‌های بالستیک دست به یک حمله زد». به ادعای ارتش اوکراین، این یک «حمله پیچیده» بود.

نیروی هوایی اوکراین در بیانیه اواسط اردیبهشت ماه خود ادعا کرده بود که با سامانه پدافندی آمریکایی پاتریوت توانسته یک موشک مافوق صوت کینژال را سرنگون کند؛ ادعایی که واکنش روسیه را به دنبال داشت.

یک منبع عالی‌رتبه در وزارت دفاع روسیه، ۲۲ اردیبهشت ماه در واکنش به ادعای اوکراین پاتریوت گفت که موشک‌های سامانه ضد موشکی پاتریوت قادر به هدف قرار دادن موشک روسی کینژال نیست.

این مقام روسی افزود: «واقعیت این است که سرعت پرواز موشک کینژال از حداکثر سرعت سامانه‌های موشکی ضدهوایی از جمله پاتریوت که غرب در اختیار رژیم کی‌یف قرار داده، بیشتر است».

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.