سایه‌ی برگزیت همچنان بر سر لندن؛ ایرلند مسیرش را از انگلستان جدا می‌کند؟
28 اردیبهشت 1402 - 13:17
شناسه : 53110
3
حزب اتحادگرای دموکراتیک در ایرلند بارها تاکید کرده است تنها در صورتی حاضر به تشکیل دولت جدید می شود که دولت ریشی سوناک در توافق خود با اتحادیه اروپا برای دوران پسابرگزیت موسوم به «توافق ویندزور» بازبینی انجام دهد.
منبع : تسنیم
پ
پ

انتخابات شوراهای شهر ایرلند شمالی در حالی برگزار می شود که تنش میان حزب «اتحادگرای دموکراتیک» و لندن به بالاترین حد رسیده است. هم اکنون ۴۱ درصد از کرسی های شوراهای شهر ایرلند شمالی در اختیار این حزب است و برابر نظرسنجی ها به نظر می رسد باز هم این حزب بتواند اکثریت کرسی ها را به دست آورد. برای تحلیل بهتر اهمیت این دور از انتخابات شورای شهرها باید کمی به عقب بازگردیم.

در فوریه ۲۰۲۲ پل گیوان،‌ رهبر حزب اتحادگرای دموکراتیک به علت اختلاف با دولت مرکزی انگلیس بر سر «پروتکل ایرلند شمالی» که مربوط به نحوه تجارت و رفت و آمد میان بریتانیا و اتحادیه اروپا در دوران پسابرگزیت است، از سمت «وزیر اولی»‌ استعفا داد. از آن زمان ایرلند شمالی در عمل دولت محلی ندارد و حزب اتحادگرای دموکراتیک بارها تاکید کرده است تنها در صورتی حاضر به تشکیل دولت جدید می شود که دولت ریشی سوناک در توافق خود با اتحادیه اروپا برای دوران پسابرگزیت موسوم به «توافق ویندزور» بازبینی انجام دهد. یکی از جدی ترین وعده های انتخاباتی این حزب هم همین است که این توافق را تغییر خواهد داد. در چنین شرایطی ریشی سوناک،‌ نخست وزیر بریتانیا تاکید کرده است که امکان هیچگونه بازنگری در این توافق وجود ندارد. جیمز کلورلی،‌ وزیر امور خارجه هم در آستانه انتخابات بار دیگر گفت توافق ویندزور قابل تغییر نخواهد بود و این چارچوب بهترین ساز و کار برای روابطِ پسابرگزیت است.

یازده شورای شهر در ایرلند شمالی وظایف مهمی بر عهده دارند که از آن جمله می توان به انتخاب شهردار،‌ برنامه ریزی شهری و جمع آوری زباله ها اشاره کرد که تاثیر زیادی بر زندگی روزمره شهروندان دارد. بنابراین در صورتی که احزاب درگیر بن بست سیاسی باشند،‌ این موضوع می تواند بر اداره شهری تاثیر منفی بگذارد.

جفری دونالدسون،‌ رهبر حزب اتحادگرای دموکراتیک ایرلند شمالی می گوید هرچند توافق ویندزور پیشرفتی مهم در جهت حل مشکلات تجارت میان بریتانیا و اتحادیه اروپا از مسیر ایرلند شمالی داشته است اما همچنان برای برخی از مهمترین نگرانی ها پاسخی ندارد و باید مذاکرات بیشتری صورت بگیرد. برابر این توافق تعداد ایست های بازرسی برای تجارت کالا کم می شود. همچنین دو خط جداگانه سبز و قرمز برای تجارت در نظر گرفته شده و اگر کالایی از سرزمین اصلی انگلیس به مقصد نهایی ایرلند شمالی باشد،‌ به صورت خودکار از خط سبز و بدون بازرسی منتقل می شود و تنها اگر قرار باشد به اتحادیه اروپا صادر شود پیش از ورود به ایرلند شمالی باید مورد بازرسی قرار بگیرد. این در حالی است که حزب شین فین،‌ بزرگترین حزب ایرلند شمالی از این توافق حمایت کرده است.

یکی دیگر از مسائلی که در آستانه انتخابات سبب دلخوری حزب اتحادگرای از دولت مرکزی شد،‌ حواشی سفر جو بایدن،‌ رئیس جمهور آمریکا به ایرلند شمالی در سالروز توافق «جمعه نیک» بود. بایدن در آن سفر گفت به این دلیل به این سفر آمده که مطمئن شود بریتانیایی ها به تعهدات خود در آن توافق پایبند هستند و خرابکاری نمی کنند. این اظهارنظر بایدن که با واکنشی از سوی لندن مواجه نشد سبب ناراحتی این حزب شد.

با توجه به تاکید قاطع لندن مبنی بر آنکه توافق ویندزور تغییری نخواهد کرد،‌ این احتمال وجود دارد که اقبال رای دهندگان به این حزب تاحدی کم شود. از طرف دیگر به قدرت رسیدن حزب شین فین در شوراهای شهر با توجه به تمایلات جدایی طلبانه آن هرچند که موجب جدایی ایرلند شمالی نشود،‌ به نحوی دیگر سبب اختلاف نظر میان لندن و ایرلندشمالی خواهد شد. هم اکنون حزب شین فین اکثریت کرسی ها را در استورمنت،‌ پارلمان ایرلند شمالی در اختیار دارد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.