کرملین: روسیه فارغ از فشارهای آمریکا به توسعه روابط با ایران ادامه می‌دهد
28 اردیبهشت 1402 - 15:33
شناسه : 53137
1
سخنگوی کاخ کرملین ضمن اشاره به تداوم توسعه روابط روسیه با ایران و دیگر کشورها، فارغ از فشار کشورهای غربی، گفت که اقدامات غیردوستانه غرب علیه مسکو بی‌پاسخ نمی‌ماند.
منبع : فارس
پ
پ

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی ریاست جمهوری روسیه امروز (پنجشنبه) بر توسعه روابط مسکو با تهران و دیگر کشورها، فارغ از فشارهای آمریکا تاکید کرد.

پسکوف طی نشست خبری در کرملین گفت: «روسیه، ایران و تعدادی دیگر از کشورها، علی‌رغم فشار آمریکا، به ایجاد روابط بر اساس منافع و احترام متقابل ادامه خواهند داد. اقدامات غیردوستانه غرب در قبال روسیه بی‌پاسخ نخواهد ماند».

روز چهارشنبه بود که روسیه و ایران توافقنامه‌ای را با موضوع ساخت آخرین بخش از خط راه‌آهن «شمال-جنوب»، که راه‌آهن ایران را به خط ریلی کشورهای روسیه، منطقه قفقاز، شمال اروپا و اسکاندیناوی متصل می‌کند، را امضا کردند.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، وی در این‌باره توضیح داد: «ما هرگز دچار این توهم نبودیم که ایالات متحده از تلاش برای اعمال فشار بر فدراسیون روسیه، بر ایران و سایر کشورهایی که به دنبال یک همکاری واقعاً سودمند متقابل هستند، دست بردارد. ما همیشه می‌دانستیم که این فشارها ادامه خواهد داشت».

پس از آن امضای توافقنامه مذکور بود که «تد کروز» سناتور جمهوری‌خواه تندرو آمریکایی تهدید کرد که او و همکارانش در حال کار بر روی لایحه‌ای برای تشدید تحریم‌ها علیه روسیه و ایران هستند تا از افزایش همکاری بین آنها جلوگیری شود.

با این حال سخنگوی کرملین ضمن اشاره به عدم تأثیر اینگونه طرح‌ها و تحریم‌ها بر ایجاد روابط سودمند متقابل بین روسیه و شرکای آن، تصریح کرد: «ما همیشه مطمئن بوده‌ایم که هم روسیه و هم گروهی از کشورها، از جمله ایران، که اتفاقاً با این فشار ایالات متحده بسیار بسیار سازگار شده‌اند، به کار نظام‌مند خود برای ایجاد روابط بر اساس منفعت متقابل، احترام متقابل، در نظر گرفتن منافع و نگرانی‌های یکدیگر ادامه خواهند داد».

به نوشته اسپوتنیک، پسکوف در ادامه تایید کرد که توافق صادرات غلات از بنادر اوکراین در دریای سیاه به مدت دو ماه تمدید می‌شود و در مذاکرات بین روسیه، کی‌یف، سازمان ملل و ترکیه، نتیجه‌گیری نسبی حاصل شده است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به تماس تلفنی «ولادیمیر پوتین» و «سیریل رامافوسا» رؤسای جمهور روسیه و آفریقای جنوبی اشاره کرده و ضمن سازنده و طولانی توصیف کردن این مکالمه، گفت که رامافوسا از تلاش‌های خود در مورد اوکراین خبر داد.

این مقام روس همچنین افزود: «پس از گفتگوی پوتین و رامافوسا، تصمیم بر این شد که هیأتی از برخی کشورها برای حل بحران اوکراین اعزام شود و در حال توافق بر سر تاریخ ورود این هیأت به روسیه هستیم».

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.