العربی الجدید خبر داد؛ تدارک مصر و ایران برای مذاکره در بغداد
28 اردیبهشت 1402 - 17:07
شناسه : 53143
2
یک روزنامه عربی از تدارک مصر و ایران برای برگزاری نشستی جدید در بغداد در سطح امنیتی، در ژوئیه آینده خبر داد.
منبع : فارس
پ
پ

برخی منابع آگاه از دیدارهای امنیتی جدید میان مقامات مسئول ایران و مصر با میانجیگری عراق در ماه ژوئیه آینده خبر می‌دهند.

در سایه تغییرات گسترده منطقه‌ای در روابط کشورها و تلا‌ش‌ها برای کاهش تنش در منطقه، تلاش‌ها برای احیای روابط مصر و ایران نیز شدت گرفته است.

روزنامه «العربی الجدید»، امروز (پنجشنبه، ۱۸ می)، در همین خصوص نوشت که منابع آگاه دیپلماتیک مصر از برگزاری نشستی جدید میان مقامات مسئول ایرانی و مصری در سطح دیدارهای امنیتی با میانجیگری عراق خبر می‌دهند و به صورت اولیه توافق شده که این دیدار در اوایل ماه ژوئیه آینده صورت گیرد.

منابع بلندپایه عراقی پنجم ماه می جاری به العربی الجدید خبر داده بودند که نمایندگان طرف‌های مصری و ایرانی در ماه گذشته با میانجیگری دولت محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق، نشستی را در بغداد برگزار کردند. هدف السودانی از این اقدام، تکرار میانجیگری عراق میان عربستان سعودی و ایران که منجر به برگزاری شش دور گفت‌وگوی مقدماتی میان دو طرف شد، بود.

این روزنامه به نقل از یک دیپلمات مصری که خواست نامش فاش نشود؛ نوشت:«میانجیگری عراق پس از تلاش‌های سلطان عمان صورت گرفت که ابتکار عمل در مسیر توسعه روابط بین دو کشور را به دست گرفت».

وی تایید کرد که « اخیرا ملاحظات مصر درباره پرونده روابط با ایران، به‌ویژه پس از توافق عربستان و ایران برای از سرگیری روابط دوجانبه، کاهش یافته است».

استقبال قاهره از تلاش‌های میانجیگرانه

این منبع مصری تصریح کرد که قاهره از تلاش‌های میانجیگرانه عراق و عمان برای از سرگیری روابط با ایران استقبال می‌کند، اما در عین حال می‌خواهد جدیت ایران و اظهارات مقامات این کشور برای از سر‌گیری روابط را بسنجد.

وی با تاکید بر اینکه، مرحله کنونی بسیار حساس است و دو کشور محتاطانه عمل می کنند، تاکید کرد که جهش مثبت در روابط تهران و ریاض با میانجیگری چین، می‌تواند فرصت بهبود روابط و توسعه آن را بین مصر و ایران هم فراهم کند.

پیشتر، «حسین امیرعبداللهیان» وزیر خارجه ایران در خصوص ارتقای روابط تهران و قاهره گفته بود: دفاتر حفاظت منافع دو کشور در تهران و قاهره فعال هستند و در راس این دفاتر از هر دو طرف، فردی در سطح سفیر فعالیت می‌کند، لذا کانال رسمی برای تماس و ارتباط به طور مستقیم بین ما وجود دارد.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: البته برخی از کشورها هم تلاش‌هایی را به عمل می‌آورند که مصر و جمهوری اسلامی را تشویق کنند که روابط دو کشور ارتقا پیدا کند. ما همواره از توسعه مناسبات تهران و قاهره استقبال کرده‌ایم. دیدارهای خوبی روسای نمایندگی‌های ما، دفاتر حفاظت منافع ما در تهران و قاهره دارند. دسترسی‌های خوبی به مقامات هر دو کشور وجود دارد.

پیشتر، برخی منابع از آغاز مذاکرات ایران و مصر با میانجی‌گری بغداد در سطح کارشناسی خبر داده بودند.

از سوی دیگر، یک منبع آگاه دیپلماتیک دیگر مصر تاکید کرد که

از سوی دیگر، یک سیاستمدار مصری دیگر اظهار کرد که روابط مصر و ایران از سطح امنیتی صرف خارج شده است و این انتقال در سطح روابط، پیشرفت بزرگی است.

وی در خصوص احتمال نشست بین روسای جمهور یا وزرای خارجه دو کشور، گفت که این امر بعید نیست که در آینده نزدیک چنین اتفاقی روی دهد، اما پیش از ژوئیه آینده، شاهد چنین چیزی نخواهیم بود.

این سیاستمدار مصری به دیدار کوتاه وزیر خارجه ایران و رئیس جمهور مصر در حاشیه نشست اردن اشاره کرد و گفت که این امر پیشرفت بزرگی بود.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.