چرا آمریکا حاضر نیست عراق را ترک کند؟
30 اردیبهشت 1402 - 9:16
شناسه : 53227
1
جو بایدن وضعیت فوق العاده درباره عراق را یک سال دیگر تمدید کرد، آمریکایی که هیچ بهانه‌ای برای حضور در این کشور ندارد، اما اعلام کرده که قرار نیست عراق را ترک کند.
منبع : فارس
پ
پ

آمریکا از سال ۲۰۰۳ و پس از اشغال عراق تا امروز حضور قابل توجه نظامی خود در این کشور را حفظ کرده است و هر دفعه به بهانه‌های مختلفی تلاش دارد ضمن گسیل نیروهای جدید، موقعیت خود را تثبیت کند.

در این راستا «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا سه شنبه گذشته (۲۷ اردیبهشت) وضعیت فوق العاده در خصوص عراق را یک سال دیگر نیز تمدید کرد. همان روز «الینا رومانسکی» سفیر واشنگتن در بغداد در مصاحبه با اسکای نیوز گفت که آمریکا قصد خروج از منطقه به خصوص عراق را ندارد.

وبگاه خبری المعلومه عراق در یادداشتی با پرداختن به این موضوع نوشت که علی‌رغم توافقات مختلف در ارتباط با خروج نیروهای آمریکایی از عراق، اما این نیروها از زمان ورودشان در سال ۲۰۰۳ تاکنون خارج نشده‌اند، علاوه بر این یورش تکفیری‌های داعش از سوریه به عراق در سال ۲۰۱۴ بهانه‌ دیگری شد تا ارتش آمریکا دست به توسعه حضور نظامی خود در پایاههای عین الاسد و کرکوک و اقلیم کردستان بزند.

در ادامه این یادداشت آمده است که گسترش حضور نظامی آمریکا با تقویت محور مقاومت در عراق و خارج عراق همراه شد و واشنگتن در این برهه مهم‌ترین مأموریت خود را حفظ رژیم صهیونیستی و مقابله با هرگونه تحرکی علیه این رژیم و همچنین گسیل نفت غارت شده سوریه برای صهیونیست‌ها تعریف کرد. در این راستا آمریکا، عراق را پایگاهی برای حفاظت از رژیم اسرائیل می‌داند.

عباس المالکی، یکی از اعضای ائتلاف دولت قانون (به رهبری نوری المالکی)، در این باره به المعلومه گفت: «دلیل ادامه حضور آمریکا اختلافات و تناقضات داخلی عراق است، آمریکا برای مدت طولانی با هراس افکنی از ایران حضور خود در خلیج [فارس] را توجیه می‌کند، اخیرا نیز حالت فوق العاده در عراق را یک سال دیگر تمدید کرده و بارها گفته است که نیروهایش را از عراق و منطقه خارج نخواهد کرد و در این میان تنها راه‌حل اخراج آمریکا یکپارچگی در تصمیم‌گیری و توافق همه گروههای سیاسی است».

از سوی دیگر، محمد البلدوی، نماینده ائتلاف الفتح (به رهبری هادی العامری) به المعلومه گفت: «تصمیم واشنگتن برای تمدید وضعیت فوق العاده در عراق، به منزله اشغال دوم کشور است، زیرا آمریکا همچنان به تحمیل اراده و سیطره خود بر بسیاری از پرونده‌ها برای چانه زنی و تضعیف موقعیت عراق، ادامه می‌دهد».

او تأکید کرد که برای مقابله با این شرایط صرفا نباید به ابزارهای دیپلماتیک بسنده کرد و یک اقدام مشترک همه جانبه نیاز است.

در این میان «علی الاسدی»  رئیس شورای سیاسی مقاومت اسلامی نُجَباء روز گذشته درمصاحبه‌ای گفت: «متأسفانه دولت سعی می‌کند آمریکایی‌ها را راضی نگه دارد، ولو به بهای منافع ملی و منافع مردم؛ سیاستمداران ما هیولایی ذهنی از آمریکا ساخته‌اند که می‌ترسند اقدام یا گفتارشان آمریکا را عصبانی کند»

الاسدی با اشاره به تحرکات سفیر آمریکا در عراق گفت: «یکی از بلاهایی که عراق گرفتار آن شده، مداخله سفیر آمریکا در کلیه امور است. از فشار به دولت و پارلمان در راستای موضع‌گیری به‌نفع اوکراین و علیه روسیه، تا دخالت در امور مالی و تنظیم بودجه کشور! این عرف دیپلماسی نیست و هیچ سفیری چنین حقی ندارد. ضمن اینکه نشانگر ضعف دولت، مماشات و وابستگی برخی جریانات سیاسی است که قادر نیستند او را از مداخله بازدارند».

اما در حوزه امنیتی، «عدنان الکنانی» سرهنگ بازنشسته ارتش و کارشناش نظامی به المعلومه گفت که آمریکا نفت دزدیده شده سوریه را از طریق گذرگاه غیر رسمی «المحمودیه» وارد عراق می‌کند و از آن‌جا تانکرهای نفت راهی اقلیم کردستان عراق می‌شود، اما در مقابل تانکرهای نفتی که از عراق و به شکل قانونی به سمت سوریه حرکت می‌کنند را به بهانه اینکه سلاح حمل می‌کنند، هدف قرار می‌دهد.

به گفته این کارشناس نظامی عراقی، نفت سوریه پس از تحویل در اقلیم کردستان، از طریق ترکیه یا دیگر گذرگاهها تحویل رژیم صهیونیستی داده می‌شود.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.