کورس رقابت برای کفش طلا چگونه است؟
30 اردیبهشت 1402 - 21:28
شناسه : 53305
2

ارلینگ هالند با فاصله زیاد در صدر رقابت برای بردن کفش طلا قرار دارد و با ۷۲ امتیاز فاصله زیادی با هری کین نفر دوم دارد.

پ
پ

به گزارش ایسنا، فصل جاری فوتبال اروپا در حال اتمام است و مانند هر سال، مهاجمان برتر قاره برای کسب جایزه برترین گلزن رقابت می‌کنند. ارلینگ هالند، ستاره منچسترسیتی، این فصل بالاتر از همه قرار دارد و با این حال احتمالاً کفش طلا را به دست خواهد آورد.

ارلینگ هالند در اولین فصل حضورش در منچسترسیتی رکوردهای زیادی را شکسته است. این مهاجم به‌تازگی به رکورد بیشترین گل در یک فصل لیگ برتر رسید و ۳۶ گل (تا قبل از دیدار با چلسی) به ثمر رسانده است.

از سال ۱۹۶۷ این جایزه به برترین گلزن سال اهدا شده است. اوزه بیو توانست با به ثمر رساندن ۴۲ گل این جایزه را برای اولین بار به دست آورد.

از سال ۱۹۹۷ کفش طلای اروپا بر اساس رتبه‌بندی یوفا اهدا می‌شود. مهاجمانی که در پنج لیگ برتر اروپا گلزنی می‌کنند با هر گل دو امتیاز دریافت می‌کنند. گل‌های لیگ‌هایی که در رتبه‌های ششم تا ۲۲ قرار دارند ارزش کمتری دارند: آنها به ازای هر گل امتیاز ۱.۵ می‌گیرند. مثلا اگر هالند در ترکیه بازی می‌کرد و در آنجا گل می‌زد، فقط ۱.۵ امتیاز بابت هر گل می‌گرفت.

وضعیت فعلی رقابت برای کفش طلا چگونه است؟

ارلینگ هالند مهاجم منچسترسیتی در حال حاضر بالاتر از همه قرار دارد. بازیکن نروژی با ۷۲ امتیاز (۳۶ گل) بالاتر از هری کین، مهاجم تاتنهام (۵۴ امتیاز، ۲۷ گل) در رده بندی کفش طلا در صدر قرار دارد. منچسترسیتی سه بازی باقیمانده دارد و هالند می‌تواند شمار گل‌هایش را بیشتر کند. دو نفر از لیگ ۱ فرانسه در رده‌های سوم و چهارم قرار دارند: کیلیان ام‌باپه با ۵۲ امتیاز (۲۶ گل) و الکساندر لاکازت با ۵۰ امتیاز (۲۵ گل) در رده‌های بعدی ایستاده‌اند.

روبرت لواندوفسکی که در دو سال گذشته  این جایزه را با بایرن‌مونیخ کسب کرده بود، با ۴۲ امتیاز (۲۱ گل) امسال جایی در بین برترین‌ها نداشته و در رده ششم قرار دارد. انر والنسیا تنها بازیکنی است که در بین ده گلزن برتر  قرار دارد ولی در پنج لیگ برتر اروپا بازی نمی‌کند. مهاجم فنرباغچه استانبول ۲۷ گل به ثمر رسانده است اما از آنجا که گل‌هایش در ضریب ۱.۵ ضرب می‌شود، ستاره اکوادور ۴۰.۵ امتیاز دارد.

کدام بازیکن بوندسلیگایی در حال حاضر بیشترین گل را زده است؟

نیکلاس فولکروگ، مهاجم وردربرمن، در حال حاضر با ۱۶ گل بیشترین گل را در بین بازیکنان آلمانی به ثمر رسانده است. وینچنزو گریفو از فرایبورگ و راندال کولوموآنی از اینتراخت فرانکفورت هر کدام با ۱۴ گل در رده‌های بعدی هستند.

رکورددار کفش طلا کیست؟

لیونل مسی بیشترین جوایز را به عنوان بهترین گلزن اروپا کسب کرده است. این بازیکن آرژانتینی که از سال ۲۰۲۱ در پاری‌سن‌ژرمن حضور دارد، در مجموع شش‌بار کفش طلا را از آن خود کرده است. او همچنین تنها بازیکنی است که سه بار متوالی برنده این جایزه شده است (۲۱۷-۲۰۱۶، ۱۸-۲۰۱۷، ۱۹-۲۰۱۸).

کریستیانو رونالدو چهار بار در دوران حرفه‌ای خود (۰۸-۲۰۰۷، ۲۱۱-۲۰۱۰، ۱۴-۲۰۱۳، ۱۵-۲۰۱۴) برنده کفش طلا شده و در رتبه دوم قرار دارد. به جز این دو، تنها تیری آنری و روبرت لواندوفسکی دو بار متوالی موفق به کسب این جام شده‌اند.

رکورد بیشترین گل در یک فصل برای توپ طلا چند گل است؟

ارلینگ هالند احتمالا نمی‌تواند به رکورد لیونل مسی در فصل ۱۲-۲۰۱۱ برسد. این بازیکن آرژانتینی در یک فصل ۵۰ بار (!) گل زد و به این ترتیب ۱۰۰ امتیاز باورنکردنی به دست آورد. در فصل بعد، مسی با ۴۶ گل از رکورد خود فاصله کمی داشت. تنها کریستیانو رونالدو (۱۵-۲۰۱۴) با ۴۸ گل (۹۶ امتیاز) توانست به رکورد مسی نزدیک شود.

انتهای پیام

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.